Jag ska flytta ett äldre timmerhus. Huset står i dag på en grund av gjutna slaggstenar som i sin tur står ömsom på berg, ömsom på vad som ser ut att vara en gjuten kant och ömsom på krossad sten. Jag vill ta med slaggstenen, eftersom den är snygg och ger karaktär. Den verkar ju också ha funkat bra i 150 år och då kan den kanske funka ett tag till. Men det verkar svårt att hitta någon som vet vad jag ska ställa stenen på. Är det någon som har klok tanke? Ska jag gjuta en torpargrund upp till marknivå och ställa stenen på den? Eller räcker det att gräva en grop och hälla sprängsten och singel i? Hur gjorde de förr?
 
Hur man gjorde förr skulle inte jag titta p åi detta fallet. Förr hade man inga grävmaskner mm å kunde inte göra lika bra grunder som idag.
Det är ju bara att titta på hur mycket äldre hus oftast har sjunkit ihop lite här å där(Visst kan det ha sin charm men bygger man nytt eller flyttar ett hus vill man nog inte vra med om det)
Det hela beror nog på vad det är för mark där du ska bygga upp huset och vad du vill ha för grund. Finns ju många olika alternativ.
Jag skulle nog ha funderat på en platta ev kanske tom med en liten källardel om jag ville ha en panna med ved/pellets. Annars skulle jag nog ha gjutit fast dom bärande stenarna(hörnstenar plus några mer) som behövdes och lagt övrig sten i grusbädd.
 
  • Gilla
Tussen325
  • Laddar…
Vi har flyttat ett timmerhus och gjorde en plintgrund med natursten överst, ungefär som i Gysinges bok "Flyttning av timmerhus". Mellan plinstenarna har vi fyllt ut med lösa stenar som bara ligger i gruset och inte har någon stödjande funktion. Vi har en stålbalk i mitten som bärlina för bjälklaget eftersom huset är nästan 7 meter brett men den syns inte utifrån. Sulan på plintarna är 1x1 meter och står på frostfritt djup. Schaktbotten i groparna var kompakterad makadamm. Det var rätt mycket jobb med att bygga formar och staga upp gjutrören, 600 mm papprör var ganska sladdriga och jag rekomenderar att försöka få tag i spirorör eller liknande istället. Jag tycker det blev ganska bra , grunden gör rätt mycket om man vill att huset ska se gammalt ut.
 
Gogu och Nybyggarn!

Tack för era kommentarer. Vår första tanke var att bygga på plintar med slaggstenarna överst. Men det har ifrågasatts om slaggstenarna tål så mycket tryck att de kan bära huset utan alla stenarna bär. Platta kanske är det enklaste, men det känns lite skumt under ett gammalt hus.
 
En möjlighet är väl att gjuta balk mellan plintarna och sen mura upp med slaggstenarna på den, då bär det fint hela vägen.
 
Jag har sett timmerhus som flyttas till platta, men där man sätter en stenrad runt, så att det skall se ut som torpargrund, fungerar i alla fall på håll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.