Hej! Har idag direktel på mitt tvåplanskedjehus(123 kvadrat).
Bör jag komplettera med någon slags luft/värmepump? Vad kostar en bra och tyst sådan? Var i huset bör man installera den? Har öppen spis i vardagsrummet nere.
Hur mycket tjänar jag in på en sådan?

mvh, Lars
 
Jag har liknande förutsättningar, 2 plan, 150 kvm och har satt in en Panasonic luftvärmepump för c:a 20.000kr. Funkar jättebra spar in i storleksordningen 6.000 till 7.000 kwh per år så jag tycker det är en bra investering.
Var du ska sätta den beror ju mycket på planlösningen i huset, snacka med en installatör så får du goda råd.
 
Hur mycket tjänar jag in?Om du menar braskaminen så är det väl beroende på eldningsfrekvens;)...Men sätter du in en kassett i öppna spisen så blir det väl 70 % bättre verkningsgrad när du eldar ....sen om du även invest i ll vp så sprider den ju värmen också..blir ju att göra flugan på smällen det:cool:

Mvh
 
Känns spontant som att ett kedjehus på 2 plan och 123kvm kan vara knepigt att hitta en riktigt bra placering av luftvärmepump i..
Omöjligt att svara på utan att se det på plats dock, de flesta som installerar kommer hem och tittar gratis.
 
Såsom skrivits i värmepumpsforumet en del gånger så är det bästa sättet att hitta rätt placering för innedelen att placera en värmefläkt där och testa.

Har man en murad skorstensstock så värmer en sådan ofta upp ovanvåningen då man eldat ett tag, insats är ett dock ett måste för att få nån vettig verkningsgrad på en öppen spis.

Luftvärmepumpar är inte speciellt dyra idag, har man problem med att få luften att sprida sig så varför inte skaffa två?

/Kent
 
Generellt sett så brukar en sådan värmepump vara intjänad efter 3-4 år. Beror givetvis på en mängd faktorer som placering, utomhus temp och injustering av befintlig värmeanläggning.
 
Problemet är som sagt ljudet. Det varierar med person men jag tål det inte utan skulle bli tokigt av det på nolltitd
 
Ljudet???
Har haft min lvp i 4 år och den är i princip ljudlös, man måste stå väldigt nära för att höra ett svagt sus av luftströmmen.
Nä det ser jag verkligen inte som ett problem.
 
Som sagt. Det varierar, För mig är det mesta som kallas tystgående inte alls tystgående men då har jag riktigt bra hörsel också (tyvärr)
 
mats_o skrev:
Som sagt. Det varierar, För mig är det mesta som kallas tystgående inte alls tystgående men då har jag riktigt bra hörsel också (tyvärr)
Samma här, jag kan höra matarskruven till pelletsbrännaren 2 våningar ner, men efter tag filtrerar hjärnan bort såna ljud verkar det som.
 
ja sånt är ju som sagt väldigt personligt, har själv en Toshiba lvp och stör mig inte på ljudet om den inte är ställd på de högsta fläkthastigheterna, den sitter i ett rum intill sovrummet. däremot så är jag väldigt känslig för ljus om jag ska sova, det måste va totalmörkt och displayen på klockradion kan irritera mig så den brukar jag vända bort från mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.