Hej

Jag håller på att montera en Premodulskorsten precis i nock och har nu en fråga som jag hoppas någon erfaren person kan svara på.

När man ska montera nederbeslaget ovanpå tegelpannorna inklusive nockpannorna får jag en jätteglipa mellan tegel och nederbeslagsplåten där nockpannan övergår i takpanna. Den glipan minskar sedan successivt ner till nederbeslagets hörn. Hur har ni löst detta? Är det något att bry sig i?

Nederbeslaget är ju trots allt till för vara en del av yttertaket och ska ju då se till att skydda mot att vatten, snö och allmänt skräp (löv mm) att komma in under yttertaket. Premoduls usla installationsanvisning ger ingen vägledning som jag blir klok på och ring dem för support går inte heller. I teorin är allt enkelt....

Snälla hjälp mig med råd.

/ Jocke
 
Om du menar plåten som ligger ovan teglet, så ska du klippa den i överkant så långt upp du kan skjuta den under nock pannan, sen finns det med en gummiduk, med en klistrig kant på.

Den klistrar du ovanpå plåten, och låter duken gå över nock, fast under nockpannorna, skär av det som hänger utanför pannorna på andra sidan,

Själva plåten trycker du ner så nära teglet som möjligt ( utan att deformera den förstås), och i samma vinkel som taket såklart, innan du skruvar den i stosen,
Troligen måste du upp med skorstenen först, och fästa den med plåtvinklarna , tror inte du kommer åt att skruva dem annars. ( glöm inte genomföringsisoleringen )

Sen är det väl bara huven kvar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.