Badrummet hemma ska totalrenoveras.
Har varit i kontakt med en byggfirma tidigt i höstas som vi bestämde oss för att anlita.
Vi ville att de skulle börja med badrummet i slutet av okt-början av nov..så att det skulle vara klart innan jul..Det var helt ok , de hade tid då så det vart bestämt så..
Nu har de skjutit upp detta vecka eftr vecka o menar att de inte har folk o andra påbörjade projekt..Förra veckan sa de att dom ville att golvbrunnen skulle bytas o flyttas innan de kunde komma (ska göras av en annan firma) så vi skyndade på med detta o det blev klart i början av denna vecka.

Pratades vid i telefon i början av denna vecka o de skulle komma på måndag o börja med badrummet..o ringa mig idag fredag för att bestämma tid osv..de ringer inte alls så jag ringer upp o då har de inte tid att komma alls nästa vecka..o vet inte alls när de har tid..o nu vet de inte alls hur lång tid det kommer ta o göra ordning badrummet, innan sa de ca 4v..
Saken är ju att vi rivit ut hela badrummet för vi trodde de skulle börja på månd som bestämt..så nu får vi sitta här utan badrum o vänta tills de tycker de har tid el vad gör man?

De kommer inte när de säger,ringer ej,skjuter upp allt vecka eftr vecka,säger olika saker varje gång man pratar med dom.

Är det vanligt att de blir så här när man anlitar en firma?
Man blir lite orolig hur det ska fortlöpa med det hela när det redan är sånt strul :confused:
 
Vissa firmor är definitivt värre än andra, att det blir så här , ibland oftare än sällan, beror nog på att det är väldigt svårt att in förväg veta hur många timmar ett jobb kommer att ta,
Har man några anställda som har familj å lån osv, och därmed behöver sin heltid, så försöker man nog boka upp sig så långt fram det är möjligt, och två-tre månader fram så, kan tidsplanerna spruckit rejält, visst är det jobbigt när det blir så,
själv blir jag skogstokig när jag drabbas, trots att jag är rätt bekant med problematiken bakom
Fast tar man kontakt i mitten av september, och kommer överens om byggstart sista okt,veckan- första november veckan, så är väl det nog fria tyglar för att det ska kunna fungera tycker jag...
 
Tråkigt är det iallafall...Speciellt när man blir bemött på ett nonchalant vis och de ändrar det de säger från gång till gång man talas vid..
I början innan vi hade bestämt oss helt för att anlita dem så lät allt så bra vi fick tillomed datum när de skulle börja och att det skulle ta max 4v..De ringde o fråga oss om saker osv..Nu verkar de inte särskilt intresserade av att komma och vet inget om när osv..Kan ju ta evigheter..
 
Ja, det finns ju gränser för vad man orkar med, det finns flera firmor att anlita också,
Jag rekommenderar ogärna firmor, för det är då man får skit på tummen, i de mest otippade fall, och med så kort varsel kan det vara svårt att hitta någon som kan få det klart till jul, och göra det rätt... Fast å andra sidan pratas det om lågkonjunktur och arbetsbrist...
 
det är lågkonjuktur...tids nog kommer de nog inse att det är just sådant beteende som gör att ni, med all rätt, kan skita i dem och ta in en annan firma..
 
Jag vet med mig själv att man kan lova lite mer än vad tidsschemat håller för.

Men hur man än vrider o vänder på det, så är det så att man måste ju ta tag i saken.

Antingen jobbar man undan utav helvete så man kan börja jobbet hos kunden på utsatt tid, eller så ringer man kunden o säger som det är- i god tid. -Tyvärr så hinner jag inte just nu.
vill ni vänta xxx tid , eller vill ni söka hjälp på annat håll.

Oftast så får man svaret att det är lugnt, vi kan vänta bara vi vet när ni kommer.

Men att bara skjuta på det o lova o lova. Tyder ju bara på kass planering.
Och är planeringen kass redan då, hur fan ska det då gå under bygget.?

Hade nog valt en annan entreprenör.

Och angående att ett jobb drar ut på tiden för att det är svårt att bedömma tiden är ju ren bullshit. Skulle ju göra ackords prislistorna totalt oanvändbara.
Sen att mindre byggare inte använder den eller kalkylatorn för bygg sidan., det är ju en annan femma.
 
Jag skulle inte v'älja att gå vidare med dem. Det finns ju trots allt andra som kan göra det. Varför inte slänga ut en förfrågan på Bra Byggare så kanske du får tag i någon som känns vettig och bra.
 
Ja nu har vi fått veta att firman inte kan komma förrän i januari "nån gång" fastän badrummet från början skulle stå klart till jul..
Det hade dragit ut på tiden på några andra badrum som måste vara färdiga till jul eftrs de bostäderna hade sålts redan..var bara för oss o gilla läget tydligen..
Trist att de stressade på o bytte o flyttade golvbrunnen här när de sedan inte kunde fortsätta som planerat..ser ju ut som fan nu i badrummet o duscha kan vi ju inte heller..blir tvungna att sätta in nån kabin provisoriskt så länge..Nu säger de januari men känns som att man inte kan veta om de kommer då heller..vi funderar på annan firma men inte lätt o veta vilka som verkligen är bra o seriösa.

Slänga ut förfrågan på Bra Byggare vad är det för något?
 
Mikael_L
lena26 skrev:
...Trist att de stressade på o bytte o flyttade golvbrunnen här när de sedan inte kunde fortsätta som planerat..
Sånt beteende har jag hört från flera att dom råkat ut för...

Jag undrar om det handlar om att hantverkarn tänker att dom på det sättet pinkar in sitt revir. Men väldigt jobbigt för kunden att bo mitt i en byggarbetsplats än längre ...
 
Brabyggare.se Där kan du ta in förfrågningar från olika firmor.
 
man bör vara noga med att faställa när jobbet ska vara klart och konsekvenserna för hantverkaren om det inte är klart i tid i form av reducering av betalningen..
vVll inte en hantverkare skriva på ett sånt avtal väljer man en som vill.
 
Annars är väl just Byggahus ett bra ställe att fråga efter referenser? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.