ska köpa en vedpanna men har ingen kunskap om vilka som är bra eller dåliga. är det någon här som kan rekomendera någon och motivera varför. vore jätte tacksam för all information.
 
Hej! en vedpanna med stort vedutrymme är bra att ha:)
 
det där är ett käääänsligt ämne här på forumet har jag märkt :)

själv har jag en Värmebaronen installerad för 10 dagar sedan, mycket nöjd än så länge.

Vad som är bäst beror mycket på vad man önskar av en panna, hur mycket pengar man vill lägga upp och så vidare...

Har du acc-tankar? har du tänkt hela värmebehovet via vedpannan? osv osv
 
Har tänkt att sätta in en tank på 2500 liter. Ska värma hela huset med den.
 
Finns väl nån värstings royce royce vedpanna som går på 75-80000 kr ...kunzel Biturbo BT 2050....

Mvh
 
En Maga 43 kanske kostar 26670:-:) 190liter ved.billiga reservdelar
 
H
Ett känsligt ämne som sagt. Har inte några egna intressen i veden, det är för slitigt för mig!
Ska man ha den BÄSTA pannan så har jag förstått att Baxi Solo Innova är vad som gäller.
Finns massor skrivet om det här i gamla trådar.
 
Vet inte riktigt vad du har för behov i övrigt eller om du har en befintlig anläggning och du bara skall jacka ur pannan och stoppa in en ny. Om du ersätter en panna i en redan befintlig anläggning skulle jag gissa att du har liten eller ingen ackumulering. Pannan är en del i hela det system du skapar för att omvandla träd till värme. Givetvis en viktig del men inte allt! Fundera lite på avvägningen i hela systemet så kommer du bli mest nöjd alldeles oavsett om du väljer världen bästa panna eller inte. Kolla gärna in de strofer jag skrivit om ämnet.
 
Ungefär som att fråga Aftonbladet eller Expressen...

Skriv gärna mer om huset, energibehov, var du har och vad du vill ha för egenskaper. Egen ved? Köpa ved eller komplettera med pellets/säd?
Skall du kunna lägga in ved och "glömma bort" den eller gillar du att titta till pannan och lägga in mer ved? Och nu pratar jag inte om slippermans snabbvärmesystem.
animerat_skap.gif
Prylarna är ju mindre viktiga än funktionen och ekomomin.

Själv bytte jag min gamla Egor EV115 el/ved kombi utan acktankar till en Calmar V33 med sidolucka för pelletsbrännare + 3x750L ack, 200L VVB + 15m solslinga i tekniktanken för framtida utbyggnad.
Jag kör idag med egen ved men kan relativt enkelt köra brännare för pellets/säd och/eller solvärme om man blir lat eller att det blir ekomomiskt försvarbart.

Sedan får du ta med i beräkningen att alla rörkrökare inte installerar vilken panna som helst.
Tillgång på reservdelar som t.ex. keramik och ev. elektronik skulle jag lägga in i kalkylen vid valet då detta är en investering för en lång tid framåt.
 
Redigerat:
Fråga "din" rörmokare vad han rekommenderar, blir lättare att få hjälp och råd om det är en panna som han tycker är bra...
Har själv en atmos 40kW, har haft lite klödd i början men nu funkar det klockrent...
 
En "keramisk" panna med sugande rökgasfläkt är nog att rekommendera. (Om du eldar med ren ved, gamla plankor med spik sabbar keramiken...). Att även kunna köra pelletsbrännare i samma panna kan vara en fördel, det är inte alltid kul att elda varje dag...låter som om du skall ha en panna med ca 30kW effekt....
Finns flera helt ok pannor som passar den beskrivningen....
 
w_larsson skrev:
Fråga "din" rörmokare vad han rekommenderar, blir lättare att få hjälp och råd om det är en panna som han tycker är bra...
Har själv en atmos 40kW, har haft lite klödd i början men nu funkar det klockrent...
Vad är det för klödd du haft?:)
 
Staffans2000
PST skrev: En "keramisk" panna med sugande rökgasfläkt är nog att rekommendera. (Om du eldar med ren ved, gamla plankor med spik sabbar keramiken...).

Inte om du Eldar i en ORLAN.
Jag har under ett års tid med vilje lagt i spik och plattjärn i min keramikskål som ett experiment, utan att keramiken har påverkats överhuvudtaget.Spiken och plattjärnet däremot har brunnit upp och har därför ersatts av nytt skrot "pö on pö" Detta har jag gjort eftersom det lät orealistiskt att keramiken skulle ta stryk.

Professor: Staffan
 
En gjutjärnare tål också i princip vad som helst. Men man vågar ju inte sticka ut näsan och rekommendera en sån. Livslängden mäter man i decennier ;)

Har eldat enbart rivningsvirke i en månad. Inga problem förrutom all spik i sotet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.