Hej

Håller på och projekterar ett KNX-system för mitt hus, men jag har inte lyckats hitta någon information om vilken typ av kabel som skall användas till bussen för KNX.

Är det någon här som kan tipsa mig om vilken typ av kabel som skall användas?

/Jonas
 
O
Det skall vara en J-Y(ST)Y2x2x0,8 tex E.nr 4959130


//Olov
 
Tack för det.

Men tusan vad dyr den va.... Finns det inget billigare alternativ? Ksn man använda vanlig CAT5-kabel eller någon annan billigare standard-kabel. 25 spänn metern känns lite dyrt för en sån kabel...

/Jonas
 
Redigerat:
vänta bar tills du kommer till komponenterna , skarvarna till kablarna mm
det drar iväg mycket i pengar.
 
Priserna på komponenterna har jag redan hunnit vänja mig med, men att en kabel som är en simplare variant av nätverkskabel kostar 25 spänn meter nät en CAT5e kostar en tia det är inte klokt.

Har börjat kolla på att köpa prylarna i Tyskland istället. Någon som har erfarenhet av det. Priserna verkar lite humanare. T.ex. 4,36 spänn metern för KNX-kabel, och en Gira HomeServer3 kostar mindre än hälften i Tyskland mot vad den kostar i Sverige... :(

/Jonas
 
Cat5E för en tia? Du är rånad igen :)
3-4 kr metern max för cat5E
 
JonasHolm skrev:
...Har börjat kolla på att köpa prylarna i Tyskland istället. Någon som har erfarenhet av det. Priserna verkar lite humanare. T.ex. 4,36 spänn metern för KNX-kabel, och en Gira HomeServer3 kostar mindre än hälften i Tyskland mot vad den kostar i Sverige... :(

/Jonas
Har köpt några komponenter från eibmarkt.com. Snabb leverans och bra service - funkar m.a.o. som det ska.

Vad har du hittat för butiker? (4:36/m för kabeln var ju billigt.)
Är på jakt efter bl.a. dimmermoduler och de kan ju bli hur dyra som helst har jag märkt...

/jbr
 
Redigerat:
4,36/m var på just eibmarkt.com. Kostade 429 Euro för 1000 meter.

Vad gäller priset på Cat5e så har jag inte gjort någon nogrannare prisundersökning utan kollade bara på elbutik.se och avrundade friskt uppåt.

/Jonas
 
Jag har köpt all min KNX-utrustning från http://www.byggahus.se/forum/teknik/www.eibmarkt.com, inkl KNX-kabeln. Som sagt drygt 4 kr/meter mot 50kr/m som är Elektroskandias nivå. Jag har köpt båda varianterna och ser ingen skillnad alls.

Jag har köpt i några omgångar från eibmarkt och det har fungera grymt bra. Snabba leveranser och riktigt bra priser, iaf på Gira-prylar som jag köpt.

Skulle jag köpt enl offerten jag tog in från en elektriker på min KNX-utrustning (som köper från elektroskandia) så hade jag landat på mer än dubbla priset.

/Klas
 
Någon somvet om det finns några "hinder" med att beställa el-prylar från Tyskland?
Tänker närmast på alla regler, lagar och bestämmelser som omgärdar det "mytomspunna" ämnet el.

/Jonas
 
Det finns nog inga hinder, däremot kan det kanske bli knepigt om du skall reklamera något eller beställt fel saker. Kolla priset med en lokal elektriker istället och berätta vad han kommer att bli jämförd med.

Det är ju naturligt att en internetbutik är billigare än att köpa lokalt men så himla mycket tror jag inte att det skall skilja. De tyska butikerna drar nytta av en lägre mervärdesskatt än vad vi betalar här i Sverige, det skall du inte glömma när du jämför.
 
Jag tror faktiskt inte problemet ligger i skillnaden mellan lokal butik och internetbutik utan snarare det totalt värdelösa systemet med femtioelva mellanhänder som det körs med i Sverige, samt total avsaknad av konkurrens, men det är en annan diskussion.
 
Så länge man köper inom EU och ser till att en behörig elektriker installerar så är det inga problem.

Även om man skulle få problem vid reklamation eller garantiärenden och man blir tvungen att köpa nya prylar så sparar man ju ändå snabbt in det om man köpt mer än bara ett fåtal saker.

Jag har köpt i princip allt gällande både El, VVS och kamin från Tyskland och Danmark till mitt husbygge. Jag har ledigt sparat över 100kkr bara på det.
Leveranstiden på både KNX- och kaminen blev snabbare än vad dom svenska firmorna kunde ordna...

/Klas
 
Lite off-topic från kabel-frågan men jag har fått priser på KNX-prylar till mitt hus. Det var mestadels Merten (både i centralen och knapparna) och när jag jämförde de priserna med Eibmarkt så var det faktiskt mer än 10% billigare att köpa dem av elektrikern i Sverige.
Det överraskade mig ganska mycket. Kan ju iofs vara SEK vs. Euro som inte ligger riktigt bra just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.