Linisen_01 skrev:
Efter att ha krattat halva dagen är jag minst sagt sugen på en lövsugare/blåsare. Har en gigantisk tomt med gigantiska träd, allt från kastanj, lind, bok etc = mycket löv!
Mitt tips är onekligen att du skall satsa på en lövblås, hemma hos oss har det inte varit så rent sedan vi skaffade en bensindriven blås ifrån stihl.:D
 
Såg att en annan tidigare även rekommenderade denna lövblås. Vad ligger dom i för prisklass ungefär? Hur stort område har ni att blåsa?
Vår tomt är ca 5000 kvm fylld av lövträd. Vi krattade hela uppfarten ink rondell i lördags, nu är det massa löv där igen, dock ej lika mycket.
 
Såg att en annan tidigare även rekommenderade denna lövblås. Vad ligger dom i för prisklass ungefär? Hur stort område har ni att blåsa?
Vår tomt är ca 5000 kvm fylld av lövträd. Vi krattade hela uppfarten ink rondell i lördags, nu är det massa löv där igen, dock ej lika mycket.
 
pris för ett ryggburet blåsaggregat ifrån stihl, ca 6600-7700.-

alt hyra ett för 5-600.- för en helg
 
hej jag har en stihl 550 ryggburen lövblås. hittade den på en städdag i stallet på slänghögen tog med den hem ochg kollade lite på den dom hadde tryckt på primern hur jävla mycket som hälst så jag drog några gånger utan luftfilter och choke och den smällde igång justerade förgasaren och nu går den som en dröm är jättenöjd med den men tryckte lite hårt på gasknappen när jag blåste löv på ett perg så att hela mosstäcket lyfte haha. det är en 4mix den går på 2taktsbränsle men det är en fyrtaktare låter bara 106 db och man känner inga vibrationer. den var bara 2år och använd några gånger så att den var i bra skick, men den kostar 8000 ny så jag gjorde ett fynd
 
vicke1112 skrev:
hej jag har en stihl 550 ryggburen lövblås. hittade den på en städdag i stallet på slänghögen tog med den hem ochg kollade lite på den dom hadde tryckt på primern hur jävla mycket som hälst så jag drog några gånger utan luftfilter och choke och den smällde igång justerade förgasaren och nu går den som en dröm är jättenöjd med den men tryckte lite hårt på gasknappen när jag blåste löv på ett perg så att hela mosstäcket lyfte haha. det är en 4mix den går på 2taktsbränsle men det är en fyrtaktare låter bara 106 db och man känner inga vibrationer. den var bara 2år och använd några gånger så att den var i bra skick, men den kostar 8000 ny så jag gjorde ett fynd
Tyvärr måste jag säga att personerna som är ansvariga på stallet som du är medlem i, verkar vara mindre begåvade, eftersom man slänger en mer eller mindre oanvänd maskin för att den inte startar! Ett bra exempel på en dåligt skött förening.
Hoppas att dom inte springer och köper en ny, snacka om onödigt.
 
W
shelby67 skrev:
Tyvärr måste jag säga att personerna som är ansvariga på stallet som du är medlem i, verkar vara mindre begåvade, eftersom man slänger en mer eller mindre oanvänd maskin för att den inte startar! Ett bra exempel på en dåligt skött förening.
Hoppas att dom inte springer och köper en ny, snacka om onödigt.
Snacka om att vara en glaset är halvtomt person + att du drar bra mycket slutsatser av det hela, säger en del om dig......
Själv säger jag grattis till fyndet och hoppas du gör många flera i stallet.
 
Wester skrev:
Snacka om att vara en glaset är halvtomt person + att du drar bra mycket slutsatser av det hela, säger en del om dig......
Själv säger jag grattis till fyndet och hoppas du gör många flera i stallet.
Är du också medlem där:D
 
W
Japp fast åt det possitiva hållet.
 
ja det är min syster som rider själv är jag snart 15 år. i höstas så fanns det en anonns om en stigá multiclip självgående som inte startade. det stog bortsänkes grymt tänkte jag så jag ringde och några dagar senare drar jag och farfar (82 år gammal) iväg med hans gammla 850 turbo och hämtade den.det fattades en topplocksbult hämtade en ur mina två flyttkartonger med reservdelar och satte dit primade 3 gånger och den small igång men membranet var kast så jag hämtade en nyrenoverad tank?förgasare och satte på och den gick som en drömm.smörjade upp några vajrar tvättade den med avfettnig (nu glänser den) och slipade kniven. jag har ca 10 gräsklippare nu ska sälja iväg några till våren nu en har jag konventerat till etanol. nästa vecka ska jag hämta 10 gräsklippare plus några motorer för 500kr på brännö ligger utanför göteborg vid vrångö.på blocket kan man hitta en massa skit som man kan göra pengar på.har'e gött :)
 
Wester skrev:
Japp fast åt det possitiva hållet.
Värst vad du verkar vara en kul kille, stand-up nästa kanske...?
 
vicke1112 skrev:
en har jag konventerat till etanol.
app app, vänta nu.
Läs naturvårdsverkets utredning om etanol i småmaskiner, de kommer inte upp i tillräcklig temperatur så avgaserna innehåller cyangaser (cyanid) om jag inte kommer ihåg helt komplett fel. De fick avbryta försöket för de skogshuggarna som körde etanol blev sjuka, de som körde alkylatbensin blev inte sjuka.

Så konvertera tillbaka du ...
 
det står inget om det på etanol.nu där visar dom hur man gör och vissa firmor konventerar gräsklippare åt en kånstigt att firmorna gör det om blir sjuk. jag får la köpa ett nytt munstycke då men den går mycket bättre på etanol. men hur fan gör dom med gräsklipparmotorerna som är etanoldrivna från bögan är dom ochså lika farliga. men jag ska ändå sälja maskinen jag har för många och det blir 10 till snart haha
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.