Har en källare som jag håller på och skall renovera pga mögelproblem. Ytterväggarna är hårdare betong med ett lager på insidan som verkar bestå av tunn porös puts med nån sorts vass/gräs eller dyligt i. Är det något jag bör ta bort ? Kan materialet suga upp fukt ?
 
Gissar att det är träulit du har. http://www.traullit.se/
Har du fukt problem bör det nog tas bort men faktiskt så klarar detta material fukt bättre än man kan tro. Hade själv sådant där det va badrum i källare och ett vattenrör hade stått och droppat inne i denna vägg. Va ordentligt fuktigt runt skadan men inga andra skador eller mögel vad jag kunde se.
 
Använde man inte vass som isolering förr? Fick demonstrerat ett hus för mig i somras där man hade byggt så. Huset var från trettitalet.

En skillnad mellan vass och träullit borde vara att vass-stråna verkligen är ihåliga.
 
Det kan vara en revetering, dvs en putsning som armerats med en vassmatta. Man reveterade bland annat för att brandsäkra.
 
det kan också vara en halmmatta som man putsade med kalkputs på. Ja, det sugger upp vatten men torkar mycket snabbt utan att det hinner bli mögelskador i. Funkar bra i dåligt uppvärmda rum bara det är bra ventilation och ej övermålat med tätt färg.
Värt att behålla kvar ... reparera putsskador med kalkputs och måla över med kalkfärg eller silikatfärg så det blir inga bekymmer framöver.
Du skriver "mögelskador" - har halmen möglat på djupet så är det inget att spara på. Är det bara ytskador så går det att skrappa och reparera med puts, tycker jag.
Du får bedömma själv om den konstiga material har klarat sej bra under alla år och om det är förnuftigt att ha den kvar i några decenier till :)
gaia
 
Finns faktiskt de i södra europa som vill bygga miljövänligt och naturnära som gör all isolering med halmmattor och halmbalar. Har även sett ett hus i Danmark som var byggt så. Ger hyfsat bra isolervärden, dock inte som mineralull.
I övrigt tycker jag att Gaia har bra förslag.
 
Lite svårt att se men det kan vara träullit eller den här reveteringen, har inte undersökt supernoga.
Har inte sett någon mögel i själva väggen med "vassen" möglet kröp upp i tapeten i en ren betongvägg.

Tack för svaren.
 
  • Gilla
Arga Montören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.