Jag har en läcka på en slinga i golvvärmen....
Golvet är gjutet och klart.

Finns det nått sätt att hitta exakt var läckan är så man kan öppna och reparera eller är det helt kört?

Jag trycker med luft och trycket faller från 4 till 2 bar på 24 timmar.
 
Värmekamera.

Jag har en och man ska tydligen (enligt anvisningarna) ganska lätt se läckor i golvslingor. Trodde själv att jag hade en läcka men det var bara vatten som droppat från takduschen kom jag på sen när jag hade lyset påslaget.
 
Först och främst ska du utesluta att det inte läcker vid fördelaren. Har du kollat noga med såpvatten?
 
Kan ju inte vara särskilt vanligt att ett golv läcker, man måste ju vara ordentligt vårdslös med slangen i så fall.. Hur många bar ska ett system hålla?
 
  • Gilla
patfred
  • Laddar…
Normalt 1-3 bar. I de flesta fall runt 1 bar.
 
Värmekamera eller ultraljud. Enklast att ringa en läcksökningsfirma.
 
Matss skrev:
Först och främst ska du utesluta att det inte läcker vid fördelaren. Har du kollat noga med såpvatten?
Jag tror att jag har uteslutit detta genom test med såpvatten. Men 100 är jag inte... Det syns inte några bubblor i alla fall. Dessutom håller systemet trycket när jag stänger den aktuella slingan och har alla andra öppna. Jag har lite svårt att avgöra om det är en stor eller liten läcka. Slingan är nästan 100m lång och 20mm rör. (Från 4 till 2 bar på 24h.)

Kan det i mitt fall vara möjligt att det läcker igenom flödes styrningen eller retur strypningen på nått sätt utan att det gör det när slingan är stängd?

Det är en Wirsbo stock och slang.
 
Har jobbat proffesionellt med trycktestning. Kan säga att de gånger själva rören läcker kan mätast i promille. I 80% av fallen var det vår testutrustning som var felande och så gott som de andra 20% var kranar eller packningar som var illa åtdragna fel monterade eller dylikt. Dock testade vi stålrör så rörläckaget är nog större med plaströren pga yttre påverkan.

Uteslut att något annat än röret läker innan du tar en firma. Kranar o.dyl är itne att lita på, inte ens helt nya oavsett märke.

Firman kostar säkert en 2 lök bara för att masa sig dit med kameran. Iofs om du bor norröver kunde jag ge ett bra pris ;)

Testar du med luft nu eller vatten? Luft är synnerligen opålitligt nämligen, särskilt i stora mängder. I idealfallet ska ingen luft vara i systemet när det testas. Men har man inte kranvatten i närheten eller av någon annan anledning måste få upp trycket med luft så bör man råga systemet med vatten så gott det går.

Trycket på mitt system sjönk i början men stannade på 0,9 i princip i all evighet och sen var det dags att köra värmen ;)
 
jakim skrev:
Jag tror att jag har uteslutit detta genom test med såpvatten. Men 100 är jag inte... Det syns inte några bubblor i alla fall. Dessutom håller systemet trycket när jag stänger den aktuella slingan och har alla andra öppna. Jag har lite svårt att avgöra om det är en stor eller liten läcka. Slingan är nästan 100m lång och 20mm rör. (Från 4 till 2 bar på 24h.)

Kan det i mitt fall vara möjligt att det läcker igenom flödes styrningen eller retur strypningen på nått sätt utan att det gör det när slingan är stängd?

Det är en Wirsbo stock och slang.
Wirsbos kopplingar saknar O-ring och är därför svåra att få täta, men bubblar det inte vid kopplingarna när du tar på såpvatten så borde dom vara täta. Trycket går upp och ned lite hur som helst, därför anger Wirsbo att man skall fylla till ett tryck och sen sänka. Om då trycket stiger igen är slangen tät. Misstänker att ditt system klarar den testen?
 
Matss skrev:
Wirsbos kopplingar saknar O-ring och är därför svåra att få täta, men bubblar det inte vid kopplingarna när du tar på såpvatten så borde dom vara täta. Trycket går upp och ned lite hur som helst, därför anger Wirsbo att man skall fylla till ett tryck och sen sänka. Om då trycket stiger igen är slangen tät. Misstänker att ditt system klarar den testen?
Jag har inte testad detta än. Funkar det även med luft? Jag tycker mig se ev bubblor från den lilla pinnen som reglerar till flödet till slingan. Den vet jag inte om man kan spänna nått? Och borde inte alla slingor indikera läckage då?

Fyllde till 3 bar i den aktuella slingan i förrgår och i går så hade det sjunkit från 3 till 1,5 bar. När jag testade alla andra slingor förutom den aktuella så hölls trycket på samma ställe (3bar) under 24timmar.

Jag funderar på att testa endast slangen genom att proppa ena ändan och sätta tryckmätaren på den andra.

Jag trycker med luft och vill inte sätta i vatten förän jag vet att slingan är ok. Med tanke på frys risken i alla fall.
 
Det verkar ju som att det är bara en slinga som läcker, då har du förutom slangen koplingarna och ventilerna till den. Med såpvatten och en pensel borde det synas tydligt.
 
Jag ska kolla noggrannare på ventilerna. Ett test jag har kvar är att stänga alla andra slingor och öppna ventilerna till den felande slingan och sen spruta såpvatten. Nu har jag alltid haft lockena på till ingående ventiler vid test.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.