Vi vill bygga hus, men det är sååå himla svårt att välja en tillverkare.
Man tittar på jättemånga, och finner några med bra planlösningar och storlek och så, men det börjar bli ett virrvarr och vet inte vilket man skall välja till slut....
På nåt sätt verkar det gå på ett ut, vad gäller pris, vilken tillverkare det än är. Det är ju så olika leveransbeskrivningar...och priser...

PUST, hur tänker man? Det är fullt och virrigt i skallen! Hjälp!:confused:
 
A
Vi beställde hem kataloger ifrån ALLA tillverkare som hade minsta lilla hus som vi var intresserade av, bläddrade, kollade och jämförde.. Det är svårt och det är en djungel, men det slutade med att vi nu bygger i lösvirke då det var det smidigaste och faktiskt billigaste alternativet för just oss.

Kolla runt på hemsidorna, kanske börja med att specificera vad ni vill ha, ungefärlig storlek, standard och beställ hem kataloger... Bläddra, maila, ring och kolla och till slut så släpper det och man hittar något man fastnat för.
 
Vi vet ungefär vad vi vill ha, behöver, å kan ha. Och har beställt hem några kataloger, skrivit ut lite planlösningar å så på datorn. Just för tillfället ligger det på Älvsbyhus, mycket för att det känns enkelt och snabbt och billigt. Men för mig är det kanske inte riktigt "perfekt" innerst inne.

Jag ser bara en djungel........
 
Hej!

Jag känner också så väl igen mig. Jag tror det måste vara virrigt innan man själv hittat någon slags struktur och tagit reda på kunskap om de specifika tillverkarna/husmodellerna som skiljer dem åt. Ni bör ta ställning till vilken entreprenads-form ni kan tänka er att bygga med, nivå på eget arbete, storlek, typ av grund, och inte minst prisklass m.m. Delge dina kriterier här och du kommer med stor sannolikhet få tips och idéer på hus eller tillverkare.

Lycka till!
//Impossible
 
Helst tror jag entren ska vara åt söder eller möjligtvis mot öst, (beroende hur gaveln ser ut. Det är bara skog åt norr, rätt tätt in på huset.
Så uteplatsen då åt väst/syd. De flesta hus är entre och altandörr/vardagsrum belägna på motsvarande sidor.
4 rum och kök, inget funkis, tvättstuga helst.
Gärna kök och/eller vardagsrum med fönster mot söder (så man ser om det kommer nån :)

Nu har vi tittat på Fiskarhedenvillan, Västkustvillan och björkliden.
 
Mucklan skrev:
Helst tror jag entren ska vara åt söder eller möjligtvis mot öst, (beroende hur gaveln ser ut. Det är bara skog åt norr, rätt tätt in på huset.
Så uteplatsen då åt väst/syd. De flesta hus är entre och altandörr/vardagsrum belägna på motsvarande sidor.
4 rum och kök, inget funkis, tvättstuga helst.
Gärna kök och/eller vardagsrum med fönster mot söder (så man ser om det kommer nån :)

Nu har vi tittat på Fiskarhedenvillan, Västkustvillan och björkliden.
Det låter som du redan har en bild i huvudet på hur det ska se ut. Ta ett papper och rita! Med planlösningen nerkladdad är det lättare att hitta "kataloghus" som man kan förändras för att passa dina syften.

Alternativet är att ta den skiss du presterar och prata med en husleverantör som även har en arkitekt i säljorganisationen för att få hjälp att jobba fram er perfekta lösning.
 
Jag tycker att det finns två viktiga val som delar in leverantörerna i grupper:
1. Platta eller torpar-/krypgrund?
2. Totalentreprenad eller annan entreprenadform?

När ni gjort dessa val kan ni börja fundera på huset. Planlösningarna i katalogerna behöver ni inte bry er så mycket om, bara låta er inspireras av. Hos de flesta leverantörerna kan ni ändra så mycket ni vill i planlösningen.

När ni vet hur ni vill att huset ska se ut skriver ni ner allt ni vet att ni vill ha: typ av innerväggar (isolering, extra skivor), golv, material och inredning i badrum, kök (hur många skåp, vilken typ och storlek på bänkskivor etc), målat eller tapetserat? - ja, allt! Sedan går ni igenom den listan med säljaren för de företag ni är intresserade av och sedan kan ni börja jämföra priser. De priser ni annars får från leverantörerna är verkligen äpplen och päron. De går inte att jämföra med varandra! Det som ingår hos en leverantör är tillval hos en annan...

Ja, sedan får man gå på magkänsla också - känns det som om företaget kommer att bry sig om er som kund? Vill de bygga det här huset åt er? Om ni inte känner det på offertstadiet kommer ni antagligen att känna er väldigt ensamma när bygget väl drar igång...

Lycka till!
 
Hej!

Vi bestämde oss först för vilken typ av hus och vilken planlösning vi ville ha (anpassa huset till tomten, lås er ej vid kataloghusen!!!). Vi ritade en skiss själva. Sen gjorde vi än låååång lista över vad huset skulle ha för standard, allt från konstruktion till material och ytskikt. Sen tillfrågade vi 15 hustillverkare om ungefärliga prisuppgifter. Sen valde vi ut 5 av de största hustillverkarna som byggde med totalentreprenad (vi insåg att vi inte ville bygga med annan entreorenadform) och de fick prisätta exakt vår skiss och husspecifikation. Den som presenterade bäst offert och upplägg signerade vi med.
 
Jo, som jag skrev i ett annat ämne så ligger Björkliden väldigt bra till. Gillar dom. De känns bra i magen.

Men undrar då om jag ska ta kontakt med fler, eller virrar jag till det än mer då tro?
 
Vi funderade på dem också men tyckte inte att de hade ett tillräckligt långt "track-record" för att vi skulle känna oss bekväma med att skriva på.
 
Hej!
Vi har lite utav samma önskningar, att ingång och uteplats ska vara mot söder. Det är inte många som har ingång och uteplats åt samma håll så att säga. Vi har kikat på tallåsen från dalahus. Riktigt bra och intresserade säljare som har hört av sig inom ett dygn då vi har haft frågor om huset. De har även olika byggsatser som du kan välja beroende på hur mycket du behöver hjälp med.

Tallåsens byggpaket (miljöpaket tror jag det heter)med kök ligger på cirka 750 000:-
 
gnullan skrev:
Vi har lite utav samma önskningar, att ingång och uteplats ska vara mot söder. Det är inte många som har ingång och uteplats åt samma håll så att säga.
Har du kollat i Trivselhus kataloger? Nu var det länge sedan jag bläddrade igenom dem, men jag vill minnas att det fanns ett flertal hus med både ingång och uteplats åt söder.
 
Egna (väldigt begränsade) erfarenheter:

- Det viktigaste är att huset är "rätt" (dvs. rätt form, planlösning etc.). Materialval, ytskikt etc. går alltid att upp/ner-gradera hos de allra flesta tillverkare.

- Om man ändå gör sig besväret att bygga ett nytt hus, varför inte bygga ett som är optimalt för just ens egna önskemål/behov? Dvs. rita en egen planlösning (om nu inte kataloghusen verkar vara perfekta).

- Att utgå från ett kataloghus och sedan ändra planlösning och fasad (inkl. placering av dörrar, fönster, trappa, våtrum etc.) behöver bara kosta en symbolisk summa (och i dagens klimat kanske inte någonting alls). Det enda man egentligen behöver behålla är väl kanske dimensionerna på takstolar (från något standardhus), eftersom det annars blir ett visst jobb med hållfasthetsberäkningar etc.

- Priserna mellan olika tillverkare är egentligen ganska likartade om man jämför samma "standard". Däremot kan priserna på modifikationer (typ egen planlösning) skilja en hel del.
 
Jag kan tipsa dig om smalandshus.se dom har rejäla hus med bra priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.