Hör att det är möss i väggarna eller mellan våningarna.
Förra året så tog vi några i fällen, men tätade sedan igen hålen de kom in i, i själva huset, tex under diskbänk.

Min fråga är nu om det inte gör något att de kryper i väggarna eller om man ska "släppa in" dem i huset och ta dem med fällor?

Ska givetvis kolla vilka tänkbara hål de kommit in i utifrån och försöka stänga igen dessa, men nu har någon eller några rackare alltså redan kommit in.

Alternativ:
1) Låt vara
X) Öppna upp hålen så att de kommer in och kan fångas
2) Ring Anticimex

:)
 
Sätt betesburar vi husgrunden. Det är det mest effektiva jag testat. Dvs ta hjälp av Anticimex eller fixa egna.
 
Ok hur funkar det om man har hund?
 
Inga problem då betet läggs i "låda" med liten öppning. Man bör även förankra betesstationen antingen i grunden eller i marken.
 
Eller lägg ut gift. Massor med gift och utrota hela gnagarpopulationen i ditt närområde. Detta i kombination med att elieminera alla andra matkällor i närheten av huset är den metod jag har använt mot möss och det har funkat mycket bra.
 
Det är inte säkert att gift är lyckat - även om man tar hänsyn till familjekatten/hunden. Giftet kan trigga musen att ta sig in i huset för att dö därinne. Kommer man då inte åt döingen kommer det att lukta unk under ett par veckors tid och det är verkligen inte någon trevlig unk-doft ... Det smidigaste är definitivt att köra med fällor.
 
Inte gift, lukten av död mus i väggen är obeskrivbar.
 
Men frågan är då - ska jag låta de springa kvar i väggen så länge de inte kommer in i huset, eller ska jag öppna de hål jag tätat under diskhon och fånga dem där?
 
Vi kör med betesstationer, men några kommer in varje år i alla fall. Föredrar absolut att vet var de kommer in, och sätta fällor där. Tidigare tog vi dem direkt under diskbänken, men efter att vi byggde om köket hittar de inte längre in där. Nu kommer de ut under tröskeln i övre salen, och när vi gör iordning där kommer vi att spara ett litet hål där, så att de fortsätter att komma ut på samma plats. Det passar bra att ha fällorna där och man kan ta dem så snart det bara går. Det där rasslandet i väggarna är hemskt... För att inte tala om att ligga och fundera om/när de kommer börja gnaga på elledningarna...
 
Ok det får väl bli att öppna upp hålen då.
Nu blir min fru glad... ;)
 
Jag skulle inte öppna upp ngra hål. Mössen har ju kommit in någonstans dvs dom kan säkert hitta ut samma väg.

Sätt ut ngra betesstationer, ta bort ev. skräp/lövhögar osv som ligger nära huset och sätt lock på ev. kompost. Täta hål och sprickor i grunden med ett finmaskigt nät. Täta även fogar mellan grund och fasadklädsel där ofta möss kan slippa in. En mus behöver bara 6-7 mm stort hål för att komma genom...
 
Ingår Anticimex i hemförsäkringen? Hörde någon säga det...
 
pjac skrev:
Jag skulle inte öppna upp ngra hål. Mössen har ju kommit in någonstans dvs dom kan säkert hitta ut samma väg.
Håller med om att det bästa är att förebygga genom sådana åtgärder som du föreslog, men när det inte räcker och man i alla fall får in möss är det att föredra att de snabbt tar sig igenom trossbotten och kommer ut på ett visst ställe där man omedelbart kan ta dem i fällor, än att de ska irra runt i golv och väggar och föra väsen och gnaga. Men det är säkert olika vad man tycker.
 
galento
basshunter skrev:
Ingår Anticimex i hemförsäkringen? Hörde någon säga det...

Hej,vi har Folksam och det är bara att uppge villaförsäkrings numret när du ringer Anticimex så får du gratis gift/fällor både ute och inne,vet att även Länsförsäkringar
har avtal med Anticimex i sin villaförsäkring.

Vi har 3 giftstationer ute och ca 10-12 lådor på vinden.Och ja,lukten av död mus är inget vidare men man kan ju trösta sej med att den gör ingen mer skada iallafall.Vid ett tillfälle
satt det 4 möss fastbrända i el-centralen,det luktar heller inget vidare.

Har varit runt huset och kollat men vi har skogen nära huset så det är kanske svårt att skydda sej helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.