Att projektleda bygget?

Min fru och jag har färdiga skisser på ett hus, tomt, bygglov och finansiering, men vi har under snart två år misslyckats med att hitta en byggare som vill ta helhetsansvar och dessutom lämna en rimlig offert. Fan vet varför. Kanske för att det är ett one-shot, kanske för att de får en arkitekt i näsborren, kanske för att det är just privat.

Jag arbetar i ett helt annat yrke men dock med projektledning. Jag vet det mesta om hur man får reklam att fungera - i tid och till budget. Men jag kan knappt stava till byggnad.

Jag har tid.

FRÅGA

Är det en bra idé att tro att projektledarkunskap räcker för att ratta ett bygge? Kunna köpa betonggjutare här och rörmokare där och snickare hit och plåtslagare dit? Eller ber man om problem?

Behöver jag en konsult? I så fall, av vilket slag?

Projektet är inte speciellt komplicerat, men det är inte standard heller. Kan beskådas på http://www.byggahus.se/forum/loesvirke/www.kanozi.se - projekt - villa eva.

Tacksam för alla synpunkter.
 
Redigerat:
I
Länken fungerar inte.


Din fråga är intressant. Kan man som icke byggfackkunnig leda byggfackkunniga och hoppas på ett bra resultat? Svar: både ja och nej (men det lutar mest åt nej).

Det beror i sin tur helt på vilket underlag du har för ditt bygge. Det är ingen konst att rita ett hus (planlösning och event. exteriör) på ett papper. Värre är att göra det med både konstruktionsteknisk och ekonomisk hänsyn. Det kräver till en början med utbildning i bl.a. byggnormer, arkitektur och konstruktion, m.m.

Om du har anlitat fackfolk för att ta fram alla erforderliga handlingar och beskrivningar från din skiss, skulle du rent teoretiskt efter noggrannare studium av den här tråden och andras erfarenheter kunna göra en upphandling till delad entreprenad, kanske oxå kunna undanta göra ett och annat själv på bygget (utöver projektledning) men då tar du en risk som du kanske sen får anledning att ångra. Det kan i slutändan bli dyrare än att låta 'dem som kan det' göra allt medan du gör något annat inom ditt gebit som du kan ta betalt för och i din tur betala för det som byggfackfolket gör åt dig.

Kan du knappt stava till bygg, så avråder jag. Kan du stava till projektledning och har erfarenhet av det och intresse att först skaffa dig gedigna kunskaper inom bygg utan att bli fackman på någon del (alltså en översiktlig kunskap om hur en upphandling går till, hur ett hus byggs, etc.) så skulle det kunna fungera. Men tveksamt. Det är en sak att se andra göra saker och ting och en helt annan att göra det själv. Även om man tror att man vet hur det ska vara.

Det fick en bitr. arbetschef (ung, nybakad civilingenjör hos ett större byggföretag i Skåne) bittert erfara efter några års samvaro med undertecknad m.fl. Han blev ett alltför lätt byte för både sina arbetskollegor och mig som varande kontrollant för byggenskap till ett värde runt 50 MSEK (1967). Men han fick i.a.f. en gedigen praktik och erfarenhet på köpet :D

Tillägg: Du behöver inte bara en konsult, du behöver flera. Du behöver troligen oxå en KA som du kan hålla i handen och låta honom/henne guida dig igenom allt för att du ska slippa dyrköpt erfarenhet. Det kan oxå gå med en kunnig och erfaren byggare av något slag med goda referenser, men det säkraste sättet att slippa alla bekymmer är fortfarande att låta andra sköta det åt dig.
_________________________
Byggaren
 
Redigerat av moderator:
En kompis till mig byggde sitt eget hus (lösvirke) utan att ha några som helst kunskaper om detta eller andra hantverkarkunskaper när väl bygget påbörjades. Mycket av tiden gick åt att inhämta kunskap under tidens gång, och visst så ramlade det in någon dyrköpt kunskap.

Men huset står där idag och utan en närmare granskning så ser man inte att huset är byggt av en amatör. Så ja, jag tro att du klara det galant, om du bara inhämtar kunskap om de olika stegen i husbygget (du skall ju inte snickra själv, utan bara styra upp det hela) har för mig att det finns en bra artikel här på siten med en checklista vad man skall tänka på innan man påbörja bygget. Det är en bra utgångspunkt för att inhämta mer information om vad som behövs för att lyckas med bygget.

Ett råd är att prata med dina nära och kära och be om tips på olika lösningar som kan göra er hus smidigare för er. Fråga gärna folk med helt olika intressen som då kommer ge er olika förslag på lösningar som de gärna skulle vilja ha i "sitt nästa" hus. Själv har jag kommit fram till att en ordentlig vask med varmt och kallt vatten i förrådet skulle vara en bra invenstering för mig som ofta skitar ner mig och behöver tvätt verktyg och sånt...

- M
 
Anders>I korthet så lär du behöva ha med dig någon erfaren byggare, det är alldeles för lätt att missa saker och det kan liksom bli rätt dyrt. T ex om potentialutjämning saknas när grunden är klar eller om rör kommer upp på fel ställe o s v.

Tyvärr tycker jag att samordning av olika yrkesgrupper saknas idag, snickarna kör sitt race och ofta med noll tanke på rörläggare och elektriker o s v. Tar man sen in folk som inte är vana vid svenska byggnormer så blir resultatet ofta kraftigt försenade tidplaner, man får göra om saker mm

Detta kanske är kränkande för arkitekten men ibland så är deras visioner mer för utseende än funktion och bra byggtekniska lösningar, det kan vara ide att gå igenom saker med nån bra byggare innan man drar igång och låta arkitekten eventuellt anpassa ritningarna lite.

Dubbel och trippelkolla ventilation, luftspalter och diffspärrar, detta är saker som är vitala för husets livslängd och rörande diffspärren så gäller det verkligen att alla inblandade fattar vikten av den. Det gör tyvärr inte alla *mutter* och det syns inte när man gipsat igen.

Lycka till hur du än bestämmer dig för att göra och det vore kul att se fungerande länk till skisserna. Berätta även gärna hur sakerna fortskrider...

/Kent
 
Se till att skaffa en pålitlig och erfaren byggare. Är denne duktig och seriös har han ofta kontakter med andra hantverksgrupper (röris, el, plåtis osv). Mot en liten ersättning (5 % påslag på fakturor) brukar han samordna arbetet och se till att allt flyter på.

Dock brukar det vara svårt att få offerter som är prisvärda (de lägger på en massa för att vara säkra på att inte förlora på affären).

Jag har anställt mina hantverkare på löpande räkning och det har fungerat fint. Visst är det jobbigt att samordna, men genom att läsa på och fråga kommer man långt.
 
Håller med bergstrollet, får du tag i en bra byggare så kan du bolla allt med denne genom bygget när det gäller det mesta...bli "kompis" med denne och va generös med smörgåstårta och fikabröd så ska du se att du får utnyttja hans rabatter också ;)...den finns bara 1 väg till en byggares hjärta...genom magen via smaklökarna, hehe
 
Nej nej nej... Eller ja, du har så rätt:)
 
Satan va sugen jag blev på smörgåstårta då!!!
 
Anders Bursell skrev:
Är det en bra idé att tro att projektledarkunskap räcker för att ratta ett bygge? Kunna köpa betonggjutare här och rörmokare där och snickare hit och plåtslagare dit? Eller ber man om problem?

Behöver jag en konsult? I så fall, av vilket slag?
.
Instämmer med vad en del har skrivit tidigare.
Det handlar om att handla upp en bra entreprenör som håller i det mesta. Då får man inte så många att hålla ordning på och det blir färre som kan skylla på varandra.
Projektledarkunskap är bra.
Massor med tid är ett måste, dels för att sätta sig in i alla byggtekniska bitar och för att styra entreprenörerna. Denna tiden bör vara främst disponibel dagtid eftersom bygget pågår denna tid.
Bra sakkunniga är också en förutsättning för att du ska klara hem det helskinnad. Anlita en bra konstruktör, en påläst KA och gärna en aktiv byggprojektledare.
Se till att få hjälp med avtalsskrivningar och underlag.

......och få redan nu ett rejält recept på ångestdämpare, magsårsmedicin och blodtrycksmedicin.............det är jobbigt att sy ihop ett husbygge för ett proffs. Det måste vara ett stålbad för en amatör, men omöjligt är det inte.
 
Jag är amatör och jag kan intyga att det är MYCKET att hålla reda på, ett tips är att införskaffa en stoooor whiteboard tavla ;) och en tjock filofax, hehe
 
A
Det är jobbigt att leda sitt eget lösvirkesbygge. Det tar tid och kräver energi.. det är för gemene man ganska tidskrävande och kostsamt att leta runt efter bra priser, bra hantverkare och allt annat som tillkommer... men visst, det fungerar och för oss är det värt det.
 
Tack för alla synpunkter. Det lutar åt vad jag trodde: det räcker inte med att som jag kunna projektleda marknadsföring och reklam, man skall kunna tillräckligt i facket också för att kunna huta åt en hantverkare som vill ta en genväg.

Vad jag förstått är problemet inte att tala om för betonggjutaren hur han skall gjuta, för vet han det inte redan står det i konstruktionsritningarna. Utan gränsdragningen. Och skadestånden. Om inte elektrikern är klar med rören när snickarna vill sluta väggen, vem betalar dröjsmålet? Elektrikern eller lilla jag.

Jaja.

Det kan noteras att min fru och jag renoverade ett sekelskifteshus (förra sekelskiftet) för en massa år sedan. Då hade vi mest lite skisser, men lämpade med varm hand över allt till "farbror Lindén". Tur som bortstbindare hade vi, för farbror visade sig vara både synnerligen erfaren och synnerligen ärlig.

När han blängde på rörmokaren så nog mokades det rör. Nu. Idag.

Länken. Gå in på kanozi.se - projekt - villa Eva.

Anders
 
Hemmakatten
Vi har också byggt i lösvirke med delade entreprenader. Jag har en del erfarenhet av projektledning och från chefsskap, är ekonom.

Vårt husbygge har tagit lång tid, vilket kanske är tur eftersom jag kunnat läsa på mycket om allt från grunder till isolering mm. Jag har ägnat mig på heltid åt detta husbygge, annat hade inte gått.

A och O är en duktig byggare som du har förtroende för. Vårt bygge blev försenat 1½ år eftersom vi inte hittade byggare som vi litade på. vi har haft här snickare, elektriker, grävare, rörmokare, fönsterfirma murare, plattsättare, plåtslagare, takläggare, målare. Vi har dessutom haft kontakt med andra leverantörer som arkitekt, dörrfirmor, brädgård, konstruktör, kökssnickerfirma, fönsterfirma, färgfirma, vitvaror, lösullsisoleringsfirma, KA, belysningsfirmor, golvfirmor, med många fler andra elverantörer av stort och smått för bygget. Kommunen tex för el och vatten och avlopp (enskilt VA), Telia Det har fungerat väldigt bra. Alla är duktiga, vi har förtroende för varandra. Det har trots detta varit ett par bakslag, bl.a fönster i felstorlek och en plattsättare som vi slängde ut och en containerfirmasom ville ha mer betalt än vi kommit överens om.

Miljontals beslut skall tas, alltifrån väggfärg till vitvaror, till kakel. Dessutom är det alltid saker som dyker upp, små problem som måste lösas under resans gång. Tex blev det extrakostnader för målare och snickare eftersom vi inte vill ha några golvlister eller karmar till innerdörrarna och snickaren o målaren tog för givet att vi skulle ha det. Alla dessa grejor som måste beställas och dessutom komma i tid för montering är bara det en jättegrej.

Men visst går det. För oss fanns inget annat alternativ för att få det som vi vill ha det.
 
Tycker ni överdriver svårighetsgraden en aning här. Så svårt är det inte att hålla i ett bygge, inte behöver man vara ledig heller. Jag har byggt 2 hus precis, ett prefab och ett lösvirkes, bägge på delad entreprenad. Det sista huset, lösvirkeshuset hade vi knappt några kontrakt (kanske något vågat tycker nån)men däremot väldigt duktiga entreprenörer. Har man bara vettiga entreprenörer som man kan luta sig mot(jag har tummen mitt i handen) så går det bra. Snickaren höll ihop det hela på ett utmärkt sätt. Jag själv är mycket duktig på att läsa mig till saker och sätta mig in i saker, för ett stort intresse krävs för att huset ska bli så bra som man har tänkt sig.
 
Blir man avrådd, då kan man inte. Blir man uppmuntrad, då kan man. Klart att det inte gör sig själv, men det vet frågeställaren redan. Jag tror visst att man kan ro iland sådant här själv, men man måste naturligtvis fråga och ta reda på mycket, men det kan man ta ealltftersom bygget framskrider, man behöver inte veta allt från dag 1! Känslan att ha "fött" fram det själv är säkert lika mycket värt som den ekonomiska vinsten! Kör hårt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.