Kul att se att här finns så många byggnadsvårdsintresserade! Har ni några goda råd till en nykomling?

Saken är den att jag har fått ögonen på ett vackert hus från 1910 som är till salu, det är till stora delar välbevarat och i en standard som passar mina behov. Huset har timmerstomme, är på ca 200 kvm i 1,5 plan, och vilar på en oinredd källarvåning murad i natursten. Markytan sluttar en aning, så på framsidan når grunden/källarvåningen ca 1 m över mark, på baksidan ca 1,70. Taket på huset är omlagt för några år sedan och invändigt är det mesta i gott skick.

Haken är att det finns stora fuktproblem i källaren! Blött på marken/golvet och rötskador i bjälklaget! Besiktningsprotokollet talar om mikrobiell lukt, och att hela 55% fuktkvot uppmätts i bjälklaget (sommartid)! Även inne i huset finns viss fuktlukt, men där visar fuktmätning inga anmärkningsvärda värden.

Frågan är förstås vad som skulle behöva göras för att åtgärda detta, och vad man bör räkna med att det kan kosta… Jag har inte för avsikt att inreda källaren, utan vill bara göra vad som behövs för att huset ska må bra! Första åtgärd vore väl att ta bort växtlighet som finns nära grunden och åtgärda stuprännorna som slutar invid grunden. Men jag gissar att man också lär behöva dränera runt grunden, åtminstone på framsidan. Och så byta rötskadade delar av bjälklaget…

Vad säger ni, någon som vill råda (eller avråda!)?! Någon som har erfarenheter av liknande projekt? Någon som vågar ge en uppskattning av vad man på ett ungefär bör räkna med att det kan kosta att (med hantverkarhjälp) dels dränera grunden, dels byta delar av bjälklaget?? Tacksam för svar!
 
Välkommen till forumet!

Är det bjälklaget mellan källaren och bottenvåningen som är skadat alltså? Kan inte gärna finnas något annat.

Källaren är väl säkert odränerad så att det kommer in fukt från sidorna. Det kan ju också komma vatten underifrån, genom källargolvet. De två sakerna behöver undersökas och åtgärdas.

Ni skulle väl också lämpligen ta in någon besiktningsman från Anticimex eller liknande, för att se vad för sorts röta det är, så det inte är hussvamp.

Tillståndet i källaren borde väl sänka priset något, verkar det så?

Priser på arbetet är väldigt svåra att uppskatta såhär.
 
Oftast kan man säga att det är sällan så illa som det ser ut - alltid en tröst :)

Det är inte säkert att bjälklaget måste bytas - är bjälklaget "bara" fuktigt så kan det mycket väl fylla sin funktion om det får torka ut. Så det kanske inte kostar något alls.
Däremot så har du säkert rätt om dränering, vegetation intill hus osv. En sak ytterliggare kan vara om man byggt en väg i närheten eller annat som "pressar" upp grundvattennivån annars kan det vara marknivån som höjts med årens lopp.

Att det är fuktigt på sommaren är egentligen inte så konstigt. Det är i princip alla gamla hus om man inte ventilerar dem på rätt sätt.
När varm luft strömmar in i källaren så "krockar" den med kall luft och kondenserar - på så sätt sugs fukten in i huset via ventiler o dyl.
Så frågan är hur man ventilerat och värmt huset (eldar man en brasa om dagen så "pressar" det ut fukt) strax innan mätningarna gjordes.

Avråd får du knappast här - vi är nog ett helt gäng som har hus där de finaste delarna är som ditt bjälklag :)'
Köp!

Ett gott råd är att skaffa en mentor om man är intresserad av att bli amatörbyggnadsvårdare. Se om det finns någon i husen runtomkring eller en välvillig hantverkare som kan leda dig rätt i dina val. Det är guld värt när man kommer igång.
Du spar mycket tid och ork om du anlitar en bra hantvekare med byggnadsvård som inriktning. En nymodig hantverkare kommer att ifrågasätta allt ifrån eldragning till fuktspärr...
 
Instämmer helt frolsson, och din beskrivning av våra projekt är nog dessvärre ganska riktig och talande...

Kan också infoga att vi har en källare på landet under ungefär halva huset, och den har nog aldrig sett en tillstymmelse till varken dränering eller fuktspärr. Cementsten är inte direkt vattenavvisande. Golvet är ett tunt cementlager på blålera, och källaren är ju därefter. På sina håll pressas det upp vatten ur cementen från leran.

Däremot har avvattningen gjort mycket. Efter att vi ledde bort vattnet från stuprören blev allt mycket bättre.

Gråsten är ju så kompakt, det kanske är läge med markisolering utanpå för att minska kondensen?
 
Stort tack för innehållsrika och uppmuntrande svar!! Mycket intressant, bl a det där om fuktnivå i källare sommartid. Bra råd också, om att skaffa sig en byggnadsvårdskunnig mentor! Att man ska akta sig för att ta in nymodiga hantverkare i gamla hus har jag klart för mig. Men att hitta den den där mentorn är kanske inte alltid så lätt?

Den besiktning som har gjorts, på uppdrag av mäklaren, har utförts av Anticimex, och de borde väl ha reagerat ifall det fanns tecken på hussvamp? De skrev bara att "röta förekommer i bjälklag", inga närmare specifikationer av vad för slags röta. Men det kanske kräver en mer ingående besiktning?

Jo det verkar nog som om priset i viss mån är anpassat efter skick och renoveringsbehov. Och kanske nu också det allmänna läget på bostadsmarkanden...

Huset ligger dock i ett rätt "oattraktivt" landsbygdsområde, där priserna allmänt är låga. Och när man nu gillar gamla hus och råkar får syn på ett ovanligt fint (och egentligen onödigt stort) hus i ett sådant område, och inser att det har ett överkomligt pris, då finns ju risken att man faller pladask, och glömmer allt om vad som realistiskt! Stärkt av era ord ska jag i alla fall titta närmare, och fundera vidare...!
 
Du kan läsa massor av bra böcker, ta kontakt med Byggnadsvård Nääs i Floda, öster om Göteborg och ta kontakt med länsantikvarien, dom brukar kunna ge råd om hantverkare (åtminstone kan man det i Halland...)
 
Angående fukt i källare. Har själv en gammal källare av betonghålsten som jag funderar på att täta med Xypex,Thoroseal,Aquaseal ellerliknande Kristalliserande slamma.
Finns det ngn med erfarenhet av denna typ av vattentätning?
 
Skohandlarn: Vårt hus från 1927 med källarmur av betonghålsten tätades med Thoroseal 1981. Utanpå det sattes platonmatta och något slags markisoleringsskivor (ser ut som pressad grov ull). Tillbyggnaden som gjordes då, med mur av leca, behandlades likadant.

Jag har inte undersökt hur det ser ut på utsidan nu. På insidan har vi sett mindre fuktgenomslag på två ställen, men rätt långt ned, så det kan ha sugits upp underifrån. Det ena av dessa genomslag finns på en gavel där fuktbelastningen är osedvanligt (och onödigt) hög p g a dåliga takavvattningsarrangemang; det andra finns på ett ställe där det utvändiga skyddet är ofullständigt p g a att förre ägaren tänkte bygga en utvändig källartrappa där.

Det tycker jag är ett rätt bra utfall med tanke på att huset står i tung lera med grundvatten på en meters djup. Dräneringen ligger dessutom för högt (i nivå med källargolvet) eftersom den kommunala anslutningen inte låg tillräckligt djupt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.