Hej,

Det här är kanske inte så lätt att svara på men jag gör ett försök med er.

Jag och min sambo bygger ett LB-Hus och plattan är nu gjuten. Vi använder oss av LB-Hus totalentrepenad. Idag när vi var ute och kikade för att se hur plattan blev (den gjöts i onsdags) så påpekade vår granne som är mitt i byggandet av sitt hus att det såg ut som om de hade fyllt upp med massa lerjord runt om plattan.
Det är fyllt upp i höjd med plattan och bara en smal spalt, ca 10 cm, mellan plattan och leran.
Det borde väl vara åt minstånne 15-20 cm längre än plattan så man kan fylla på med matjord?

Jag ska ringa och fråga LB-Hus på måndag men tänkte kolla lite här om det är normalt att göra så här? Jag har inte lusläst kontraktet men som jag minns det så åtar sig LB-Hus ett område 3 meter utanför plattan.
Huset skall resas den 18/11 och min tanke är att detta kanske är för att de skall ha något att ställa ställningarna på? Men samtidigt känns det konstigt att inte lägga singel då.

Om ni tycker att det här är allt för skral information får jag försöka bättre på eller fota lite i morgon och visa hur det ser ut.

Vad har ni för tankar?
 
Redigerat:
Runt en gjuten platta är det normalt att man har dränering. Ovanpå den har man antigen singel eller kross

Som du beskriver det så verkar det inte som du har någon singel/kross runt plattan.

Lägg ut en bild på plattan och leran så får vi se, här finns det gott om messerschmittrar som gärna hjälper dig med svar på alla dina frågor
 
Jag trodde jag var datakunnig men om den bigade bilden kommer med här vet jag inte.
Så ser det i alla fall ut runt om plattan.
Bilden är tagen innan plattan gjöts.
Efter att den gjöts har man då fyllt på med lerjord runt om plattan, och upp i höjd med plattans ovankant.
Så singel finns där, fast man har fyllt ovanpå detta.
 
  • IMG_2941.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser rätt ut. Du har både dränering och singel. Det som i alla fall jag tycker är fel är att fylla på med lera ovanpå singeln. Inget kommer ändå kunna växa där utan att få vattning mest hela tiden. Du har ju ett takutsprång som gör att det inte kommer något regn på den biten mark. Inte heller brukar det rekommenderas att man planterar buskar såpass nära. Det vanliga är att man brukar ha singel mellan 30-50cm ut från sockeln, lite beroende på tycke och smak.
 
Nu har jag lyckats få till lite foton och kollat mer på hur det ser ut.
Jag inser att jag överdrev lite när jag skrev att det var i höjd med plattan. Det är som minst 5 cm från plattkanten och som mest ca 20.
På en av bilderna ser man ventilen för tilluften till kaminen. Och om jag skall lägga matjord på leran så kommer jag definitivt att komma en bra bit över luftintaget.
Den delen av plattan som är lite lägre än den övriga är uteplatsen, men även där torde man ju inte lägga matjord högre än kanten.

Jag kikade på ett av grannhusen som LB-Hus också bygger, och där ser det likadant ut. Så frågan är ju om man lägger på det här för att kunna ställa byggställningarna någorlunda stadigt, och räknar med att gräva bort skräpet lite längre fram.

Så här ser det ut i alla fall. För visst ser det lustigt ut?
 
  • IMG_3027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3029.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Kan inte svara för mer än vad de (Myresjö) gör hos oss just nu men här kommer iallafall en bild.

Här har de lagt de vanliga 3-4 dm med singel runt hela grunden, sedan finns det lite iofs gångar och uteplats på bilden men tvärtom mot vad du tror i ditt fall så har de också på ställen där det sedan skall vara rabatter också lagt ut ett tunt lager grus ovanpå bara för att inte det skall bli geggigt för snickare etc när det jobbar runt huset. Låter vettigt tycker jag och det är alltså inte tjockare än att vi tar bort det själva och ersätter med matjord.

Att fylla med lerjord så högt som i ditt fall känns ju som det blir lite omständigt att åtgärda senare samt lite geggigt för de som skall jobba med huset.

I övrigt så känns vår tomt bra planerad och alla nivåer är anpassade för ett lager matjord, sten på infart, utplats etc. (Kanske ska tillägga att vi beställt planering av hela tomten så ingen tror att den släta marken en bit bort ingår som standard)
 
  • Tomten 081107.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag ringde precis till byggledaren på LB-Hus och han tyckte det lät konstigt och skulle titta på det.
Om det såg ut som jag beskrev det så skulle det vara fixat innan vi flyttar in.
Vi får väl se :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.