undrar över en sak . jag ville  sänka taket med 12-15 cm runt om sidorna. vad för slags regler ska jag använda, hur ska de sitta helst några bilder på det. angående ström till spotlighterna får man använda från eluttag. tänkte ha gipsskiva och 20-25st spotlight som dirigeras med dimer(6 spotlighter per dimer). med tanke att detta är ett hyreslägenhet så måste jag ta bort när jag flyttar. och hade inte gärna  borrat på väggarna. ytta är 5,5x3,5m.



 
Stålreglar är att föredra då dessa är rakare än träreglar, vilka dock är billigare.
det är nog väldigt sällsynt med stickproppsanslutning till downlights, kontakta en elektriker så löser han det på ett enklare och snyggare sätt för dig.

Men hur du skall få upp detta utan att göra hål i väggar eller tak?? -det har jag inget svar på!!
-Lägg hemskt gärna upp lite bilder på det när det är klart.

Slutligen tycker jag nog du skall lägga ner dina planer, inte värt det jobbet för en hyreslägenhet.
 
Förutsett att det görs fackmannamässigt, så misstänker jag att din hyresvärd utan större problem tillåter att du sänker taket och sätter in spottar - förutsatt att de får behålla det intakt när du flyttar. Vilken hyresvärd hade inte tackat ja till en gratis värdeökning av lägenheten?
Men du måste ta upp det med hyresvärden först, för detta är inget som går att göra utan att borra en hel del i tak och väggar.

Tre små avsnitt från Äntligen Hemma där de sänker taket, kan du hitta här: http://www.tv4.se/1.303148/2004/04/06/sank_taket_och_gor_plats_for_downlights
 
12-15cm?????

Jag har aldrig sänkt ett tak mer än 40mm när det skall sättas in spottar. 22mm brädor skruvas i taket justera med småbitar om taket är ojämt, slang läggs ut, upp med gipsskivor och in med spottarna. 12V förstås. Ingen stickpropp det låter krångligt.

Taket får sitta kvar när du flyttar, kolla om du kan få betalt för materialet genom avdrag på hyra t.ex,men du står för arbetet.
 
träreglar ÄR billigare än plåtreglar.
om du har ett slätt tak kan du använda en bred 5 cm mattejp som du fäster på en profilplåt 50x50 mm i tak å vägg. samt en löst i ytterhörnet som blir men denna skruvar du fast gipshörnet bara i. *fan vicken konstig svenska det bel* hoppas du förstår detta?


mvh
snickar estwing


Rogerio skrev:
Stålreglar är att föredra då dessa är rakare än träreglar, vilka dock är billigare.
det är nog väldigt sällsynt med stickproppsanslutning till downlights, kontakta en elektriker så löser han det på ett enklare och snyggare sätt för dig.

Men hur du skall få upp detta utan att göra hål i väggar eller tak?? -det har jag inget svar på!!
-Lägg hemskt gärna upp lite bilder på det när det är klart.

Slutligen tycker jag nog du skall lägga ner dina planer, inte värt det jobbet för en hyreslägenhet.
 
*suckar bara*
Ingen av er uppmärksammade att tråden är från 2006 och att trådskaparen bara har gjort 1 (ETT) inlägg???


mirsad
Nykomling

Aktiv: jan 2006
Inlägg: 1
 
hahahaha*gonatt*
 
tack för kaffet
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.