elektriker i stockholm 380 kr + moms.... bara en parantes......( :) )
 
G
När dom böt panna hos oss var det två gubbar.Den ena gick som lärling.Noll kronor.Observera noll kronor.Likadant om du lämnar in bilen för rep eller lack mm mm hos en yrkesskola så betalar man inte mkt.

 
GR B skrev:
När dom böt panna hos oss var det två gubbar.Den ena gick som lärling.Noll kronor.Observera noll kronor.Likadant om du lämnar in bilen för rep eller lack mm mm hos en yrkesskola så betalar man inte mkt.

Skillnad på yrkesskola o ett "riktigt" företag... Så fort en lärling kommer ut på en verkstad eller vad de nu kan tänkas va så debiteras de fullt... så har de vart på de ställena jag vart på ivarjefall.. Men som du säger.. Mycket billigare på en yrkesskola.. Har själv gått en så jag vet.. ;-)
 
285kr /tim /arbetare....
Grabbar och tjejer, det är inte en snickarlön i stockholmstrakten det är vad en Underentreprenör kan få ut i startavtal till en stor firma p.g.a hård konkurens som rivare.
Till privatkund blir det alltid dyrare då privatkunder oftast har / kräver byggnationer inte bara rivningar. Byggnationer kräver en snickare i grunden, samt tillkomna speciella egenheter i utseende och material m.m.
285 kr + moms. Nej det ska man vara glad för.
EN springpojke utan erfarenhet eller teknisk utbildning inom yrket gör en fasans massa arbete tidsmässigt. inget spring på stegar eller så för den ensamme snickaren. Räkna på en duktig tidvinst och slå sedan ut det så inser man att om en person blivit debiterad 285kr x 2 + moms för ett sådant jobb som sagda är ska man vara glad. Nu förutsätter det att det beställda arbetet innehar moment där tid sparas med 2 personer vilket vi inte vet i nuläget av vår käre insändare. Plattsättning kanske? mjo har varit med om liknande, far och son faktiskt. Jag kunde inte klaga. badrummet liknade en egyptisk oas av härlig fin grå/grön melerad mosaik. Det! var ett tungt jobb för plattsättarna. Dock skall kund betänka att alltid skriva kontrakt efter godkänd offert. Be alltid om en offert och då skall den utsedda entreprenören alltid (helst) personligen eller en anställd göra en besiktning av projektplatsen innan något skrivs för allas bästa. Och nu till toppen av moset. Priset på en snickare i Stockholmsområdet. Jaani mina kära bloggare. Själv tar jag ut en markant låg summa/ tim till riktigt stora företag i Sverige. Men! Det kommer sig av att dom håller mig med jobb 24/7 dvs konstant. så visst lönar det sig då med bra avtal i längden. DEN garantin finns inte till gemene man ute i privatträsket. Därför ökar kostnaden något i pris kan man väl lätt säga. Jag anser att en snickare med utbildning och ett par år på nacken som entreprenör utan problem minst sagt ska kunna fakturera en privatkund över 350kr / tim för byggnationer per beställd arbetare! Vi entreprenörer lever med risken att inte få in lön varje månad, det gör ingen fast anställd. Vi skapar/bygger det som omgivningen vill och ser till att underhållet på detta lilla klot bibehåller sin finish. Det jobbet tar jag stolthet i och anser att yrket ska och bör medföra respekt och anseende då vi med våra bara händer skapar för att låta bestå eller omgöra för nödvändighetens skull allt eftersom kund kan fantisera och drömma och därmed faktiskt också får betala.
 
Redigerat:
En tjugoåring, med 1 års erfarenhet.. då känns det inte som överpris, tvärtom,
Han kanske inte kan allt, och inte släpps iväg själv, men i ett lag, eller som hjälpreda, vid t.ex plattsättning,
så kan han nog vara till samma nytta som, de med fler år på nacken,
Jag tar min son med ibland, som vid detta lag har 4 veckors erfarenhet, men rätt uppgift, eller som hjälp att hålla i eller att langa, betalar han sig lika bra som vem som helst...
 
Tänk nu på att tråden startade för över två år sen. Lite har lönerna gått upp sedan dess.
 
andersmc skrev:
Tänk nu på att tråden startade för över två år sen. Lite har lönerna gått upp sedan dess.
För tie år sen, nånting, tog vi 280 i timmen , å då var vi billigast..
 
T
Hur skall vi få nya snickare om vi inte släpper fram lärlingarna?

Titta på maskinförarna... runt 55års snittålder. Om vi skall ha en enda vettig grävmaskinist om tio år så är det bara att stå där och sucka och titta på när han tabbar sig idag OCH betala honom en anständig lön idag så att han kan fortsätta lära sig och vara duktig om tio år.
 
Alla yrkens cirlkelgång i generationer sammanfattas med att någonstans måste en person börja sin karriär och någonstans avsluta den. Resan dit är lång och inte utan utmaningar. Att fela är mänskligt. (inom rimliga ramar då såklart) Det är som sagda ovan inte möjligt att bibehålla en yrkeskår i rulljans i brancherna utan att ta in nya unga utbildade/outbildade m.m personer som skall läras upp. Det finns satta lönespecifikationer i vissa brancher för ex lärlingar osv för provanställda etc etc.
Jag håller helt med ovan nämnda inlägg att en lärling/provanställd som utför och fackmannamässigt med vägledning av arbetsledaren på arbetsobjektet har fullgjort sin yrkesmässiga plikt och därmed i enlighet med branchen ska erhålla lön och således vara en produkt/tjänst som företaget ekonomiskt budgeterar och därmed ut till kund skall kunna fakturera precis i enlightet med andra anställda.
Man skall tillägga att fel som en lärling kan tänkas göra under ett arbete åligger företaget att återställa/dra av tidsmässigt eller materialmässigt. Inte utför man ett arbete som är inkorrekt p.g.a en lärling inte! Företaget har ju trots allt en uppgift att klara av. EN lärling innebär oftast mer arbete för ett företag men inte mer inkomster i början i relation.
En duktig arbetsledare ser till att ha ett vakande öga och fullfölja sin lärlings arbetsmoment noga så att tillgodogörandet av erfarenheten blir så stor och givande som möjligt då det i slutändan gynnar alla med en slutprodukt i form av en duktig yrkesman. Utför lärlingen uppgifter i enlighet av vad en normal arbetare skulle göra/ sparar tid så ser inte jag som sagt några problem med debiteringen för en extra arbetare. Har man fullgjort träteknisk utbildning(snickare) etc etc skall man enligt skolans betyg vara en fullgod arbetare på objektet.
Detta kan även gälla ej fullgjord utbildning då individen som sådan kan vara av sådan art att den redan vid tillfället är högst lämplig.
Några släktingar till mig får takpannorna nylagda i veckan. Vid kontroll utförd av mig på objektet framkom det att en person var nyutexaminerad och gick som ordinarie arbetare. Personen i fråga utförde samma trista arbete uppe på taket i dåligt väder som arbetsledaren. Hade inga som helst frågetecken då jag lämnade. Offerten har en maxgräns och var godkänd. Skulle det senare framkomma fel som måste återställas gäller dom "Allmäna Bestämmelserna" i branchen ang garanti etc etc.

Fritt fram för lärlingar, pågar osv, dom skall ta vår plats när vi stiger åt sidan.
Låt oss ge dom en god start så att det även i framtiden finns folk som vill slita sig trötta för att bibehålla den finish vi nu har i detta fina i-land.
 
Redigerat:
Att tänka på.
För länge sedan i detta land slogs arbetsgivarna förtvivlat inbördes om de bästa lärlingarna varje år då man skulle ut i socknarna och leta lämpliga kandidater. Att ta sig en lärling var något mycket viktigt då man via denne person skulle föra vidare alla sina erfarenheter och kumulativ kunskap. Det är detta som gett oss alla fina tekniska lösningar/formler. Det fungerade ganska bra anser jag med tanke på den tekniska standarden vi har idag med maskiner och datorer etc etc.
Alla dom stora genierna hade i stort sett minst en lärling. Till och med Jesus själv säjs ju ha haft lärlingar.
Inte menat att alla kunder ska betala bara för att, men lite i åtanke ska man nog ha att dom fyller en väldigt viktig samhällsfunktion oavsett branch.
Väl mött.
 
Redigerat:
Ni måste tänka på att det finns två sorters lärlingar.

Steg 1: En sort där dom genomför utbildning i skolbänk och har praktik under tiden sk gymnasieelever/komvux. Dessa elever är oavlönade iregel. Dessa är inte lärlingar utan praktikanter igentligen.

Steg 2: där personen fullföljt sin teoretiska utbildning inkl praktik (gymnasie/komvux) och som sedan skall gå som lärling i ca 2-3 år efter utbildning för att få yrkesbevis. dessa personer är arbetare som alla andra och har rätt till lön enligt avtal. dom börjar på 65% av den fullbetalda snickaren i företaget. Lönen stiger sedan med 5-10% per år/antal timmar som är genomförda och för att komma upp i 100% så måste man avlägga ett yrkesteoretisk prov.

En lärling är en person som bär lön och lever han oxo!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.