2158954857_20639c7f6f_b.jpg
 
Det finns onekligen en del klassiska bilder 'out there' :)
 
jösses, och jag som trodde att USA hade rekord i antal kablar/transformatorer per stolpe, men det finns tydligen mer... fy fan för att reda ut vad som är vad där..
och högspänningen ser ut att ligga väldigt nära lågspänningen också..

förresten så var jag i Polen häromveckan, och såg inte lika mycket tokiga grejer som sist gång jag var där, men blev väldigt förvånad över att se en splitter ny lågspänningsledning med blanktråd.
helt nya betongstolpar, nya armaturer, allt nytt, se bild längre ner.:)
var inne på en stormarknad och fick syn på CEE don med 4-stift, men de har ju TN-system precis som vi, så det är ju "fuljord" i varenda förlängningssladd..:eek:
blev lite nyfiken på deras kabel, hittade en platt "EKK" en rulle med 100M för drygt 400kr!!
så den köpte jag, och även tillhörande klammer, kan ju vara bra att ha, den var ju godkänd och CE-märkt så nån skillnad mot EKK är det ju inte..
fanns även en annan platt kabel, den jag håller i handen på en bild nedan, men den såg ut att vara så klen i isoleringen. :confused:
för övrigt hade de samma DIN-säkrinar osv som här.
i offentliga byggnader osv. verkade det vara seriösa grejer, men värre var det ute på landet..

det jag egentligen gjorde där var att montera en luftvärmepump i kompisens föräldrars hus, som var byggt 1995 och såg ut som en mardröm elsäkerhetsmässigt.
lösa kopplingsklämmor överallt, för många kablar tvingade i en för liten klämma, TN-C ända ut i vägguttagen, 18Kw varmvattenberedare matad med 4mm2 ledning och säkrad med 25A
gjort av "lokal pensionerad elektriker"

jag gjorde en helt normal, inte alls pedantisk installation av den där pumpen, och hur man än funderade så kom man fram till att den där pumpen inte riktigt passade in i miljön i övrigt, hade jag rivit av täckkåpan över kopplingsplinten, hängt innerdelen snett, inte tätat med fogskum i genomföringen, ställt utedelen på ett löst lättbetongblock, tvinnat en gummikabel runt balkongräcket och kopplat till inkommande luftledning så hade det mer harmoniserat med "miljön" i övrigt;)
 
  • DSC00187.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00184.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00183.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00191.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00192.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
electrocuted skrev:
var inne på en stormarknad och fick syn på CEE don med 4-stift, men de har ju TN-system precis som vi, så det är ju "fuljord" i varenda förlängningssladd..:eek:
Finns här också, men det innebär inte automatiskt att det är fuljord/fulnolla, finns ju prylar som faktiskt klarar sig på enbart 400V. Fast det kanske lockar en del "fulkopplare" att spara in en tråd.
 
snaggletooth skrev:
Finns här också, men det innebär inte automatiskt att det är fuljord/fulnolla, finns ju prylar som faktiskt klarar sig på enbart 400V. Fast det kanske lockar en del "fulkopplare" att spara in en tråd.
jasså finns det här med?? ja förr fanns ju Semko-donen med 3 pinnar "motorhandske" kallades det ju och visst duger det ju med 4 trådar till en motor men man har ju sett (och slängt) en del övergångar från 3-pinnars semko till 5-stift CEE på div. byggen:rolleyes:

att sälja såna handskar på en stormarknad är däremot lite väl vågat, nog för att det fanns 5-pinnars CEE i en hylla där, men det fanns betydligt många fler 4-pinnars...
 
CEE-don finns med 3, 4 eller 5 pinnar för enfas, trefas med skyddsjord och trefas med skyddsjord och nolla. de är dessutom kodade för olika spänningar genom att styrklacken är vriden i förhållande till skyddsjordsstiftet (det vi normalt använder är att klacken sitter mittemot skyddsjord, 6hour) dessutom är donen färgkodade.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.