Vi ska ev bygga med a-hus.
Jag har läst inlägget när de var med i uppdrag granskning, men det kunde lika gärna varit någon annan tillverkare.

Vad tycker ni som har byggt ??
Mycket handlar väl om att hitta/få rätt byggare till huset?
Vi är väldigt nöjda med säljaren i jönköping där vi ska bygga.
Så vad tycker ni som har byggt a-hus om själva husen, konstruktionen m,m. Är ni nöjda /missnöjda,
Är det något speciellt som man borde tänka på eller som ni själva la till i huset som varit extra bra.
Lite bilder hade varit trevligt.
"Jeppe"
 
Det är svårt att hitta visningshus där vi bor, och jag skulle gärna vilja höra hur ni som bor i A-hus (helst i Basic) upplever huset: känns det gediget, hur är det med lyhördheten, fungerar vitvarorna m.m. bra?
 
Suomenneito skrev:
Det är svårt att hitta visningshus där vi bor, och jag skulle gärna vilja höra hur ni som bor i A-hus (helst i Basic) upplever huset: känns det gediget, hur är det med lyhördheten, fungerar vitvarorna m.m. bra?
Jag har tidigare berättat lite om mina erfarnheter av A-hus på forumet som man läsa om.
Vi har byggt ett Basic 5 och huset känns gediget. Om man vill uppgradera huset ut energisynpunkt kan man prata med grundentreprenören för att få 30 cm tjock betongplatta. Standard är 20 cm. A.-hus ville ha 20 000 kr för detta + kostnader för extra fylle/sprängning. Man kan också be om 50 cm isolering på krypvinden, standard är 40.
Vi tycker om basichusen eftersom de känns väldigt luftiga, många och stora fönster (160 cm) vilket gör att det kommer in mycket ljus. Trots att inte husen är så stora (145 kvm) är utrymmena optimerade och inget utrymme känns för litet. Det är ju en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum men ändå inte "för öppet" eftersom vägg för kyl och frys skärmar av och baksidan av den väggen blir samtidigt den naturliga platsen att ha en kamin på om man skall ha det. (Glöm då inte att be om tilluftsintag till kaminen när man gjuter plattan).
Vi gjorde en hel del tillval som vi - så här i efterhand - är väldigt nöjda:
- Extra (helglasad) altandörr i kök för att kunna göra en sammanhängande altan som sträcker från baksidan, runt hörnet och till köket
- Extra dörr i klädvård så att man har en vardagsingång
- Spottar i kök, hall, vardagsrum, trappa och allrum. Ca 30 stycken. Spottarna lyfter verkligen hela huset och något jag absolut tycker man skall lägga pengar på om man har möjlighet.
- Sidoljus i entrén dvs ett 200x30 cm fönster vid stora ingången.
- Puckar/Spottar som diskbänksbelysning istället föär vanlig lysrörsarmatur.
- Takkupa. (Egentligen ett taklyft)
- Mediacentral varifrån du styr bredband och tv, telefon från ett ställe in huset (groventrén)
- Uppgradering av värmepumpen till Nibe 360. Standard är 310 men du har igen det på ca 5 år eftersom 360 sparar ca 1000 kr per år i lägre förbrukning.

Eftersom väggarna (såklart) är isolerade så är lyhördheten inget problem. Vi köpte ett målningsförberett hus (kostnadsbesparing 90 000 kr då vi skulle ha släta tak vilket kostade 14 000 kr extra) och har således spacklat och målat själva (vilket går alldeles utmärkt att göra direkt på gipsen om man är noggrann med spackling och slipning). A-hus var flexibla och vi fick också lägga golvet själva, köpa egna vitvaror som de installerade samt eget kakel..

Entreprenören och säljare har varit mycket bra (Göteborgskontoret) men vi har också legat på mycket och säkert haft mellan 300-500 mail/telefonkontakter under byggtiden med A-hus inkl entreprenörerna. Detta har vi dock till stor del valt själva eftersom vi velat vara på den säkra sidan så att inget skulle gå fel. Det handlar mcyket om att få rätt entreprenörer, vi hade tur och fick det och därför gick bygget smidigt i kombination med egen påstridighet och uppmärksamhet.
 
Hr flera liknande inlägg.
Leta på forumet så får du mer "kött på benen"
 
Tack för svaren, har kollat runt lite på bloggar och inlägg och det känns som att det blir ett basic.
Tyvärr så har ju bankerna fått fnatt och kräver att vi säljer vårt hus först.
Då har ändå bankens samarbetsmäklare sagt att vi kommer att gå med vinst även i värsta scenario men det verkar inte som om dom litar på någon just nu.
Man föstår att hustillverkarna är tvungna att varsla folk nuförtiden när bankerna sätter stopp. Slutar väl med att husförsäljarna får låna ut pengarna själva för att kunna sälja några hus.
 
Tack, Bengan, det här var mer "kött på benen"än jag hade vågat hoppas. Nyttig information!! Har förresten lyckats ordna ett besök i en Basic 4 i grannkommunen. Fantastiskt med generösa människor som öppnar sina dörrar för den nyfikne. Ser framemot lördagens visit.
En liten fråga till: med alla dessa uppgraderingar, var hamnade ni med priset?
 
När vi beställde Basic 5 för lite drygt ett år sedan var grundpriset 1 712 000 vill jag minnas. Eftersom vi valde ett målningsförberett hus drog man av ca 75 000 kronor. Det som är schysst av A-hus, tycker jag, är att man faktiskt får tillbaka pengar om man väljer bort vissa saker. T.ex golvet, jag tror vi fick tillbaka 25 000 kr + 7 000 kr för läggningen, dvs totalt 32 000 kr. Lägger du golvet själv innebär det att du kan köpa ett fint parkettgolv och ändå få pengar tillbaka. Detsamma för vitvarorna, vi fick tillbaka 25 000 kr. I rätt affär kan du köpa mycket bättre och snyggare vitvaror än de som A-hus skickar med för 25 - 30 000 kr. Här kan jag förövrigt rekommendera Gränsbygdens köpcentrum i Markaryd (är en sk Hemma-butik). Skall man köpa vitvaror och tvätt-tork till ett helt hus är det alla gånger värt att åka ner dit och köpa sina grejer, det är otroligt bra priser jmf med tex Elgiganten, Onoff m.fl. Frakten ingår eller är i alla fall mycket billig.

Nåväl, vart var jag någonstans..jo, priset. Målningsförberett hus utan tillval skulle alltså hamnat på ca 1 640 000. Dra av för golv och vitvaror och du är nere på 1580 000. Sedan började vi bygga på med tillval som tex takkupa, extra altandörr, extra ingång, andra stup- och hängrännor, duschkabin, badrumsskåp, centraldammsugare m.m. Vi landade på 1 675 000. Men sen köpte vi egna handdukstorkar för ca 10 000 och vi beställde spottar, skymningsrelä, mediacentral, utomhusbelysning m.m. av el-firman för 60 000 kr. (Det bästa är att ta allt sådant med el-entreprenören direkt). Vi köpte vitvaror och tvätt-tork för 40 000 kr.

Så vart man hamnar beror på hur mycket man kan köpa in själv, om man kan göra vissa saker själv, om man kan ta vissa saker med entreprenörerna direkt osv. Men en grov uppställning ger detta totalpris:
Tomt 1 200 000
Extra markarbeten inkl sprängning, infiltration och övriga brunnar, och förberedelse för garageplatta (vi hade en svår tomt men en suverän grävare) ca 310 000
Borrad brunn 56 000
Inkoppling el 18 000
Telefon 7000
Byggel 8000
Bygglov 30 000


Enbart huset med massor av tillval (egna och sådana som köpts via A-hus) och inkl kostnad för utvändig och invändig färg, spackel m.m. hamnade alltså på omkring 1 900 000 kr.
 
Vi var och tittade på Basic 4 idag, som jag nämnde. Ett trevligt hus, med takkupan som riktig lyft för övervåningens allrumsdel. Gillade också det stora sovrummet i första våningen. Men köket verkar lite tråkig, så jag förstår att ni bytte till egna varor.
Vi skall noggrant studera din beskrivning, och tror vi klarar att lägga golv själv.
Trevlig helg!
 
Jag tycker A-hus har varit dåliga på att leverera byggbara ritningar och praktiskt genomförbara konstruktionslösningar.
Servicen från deras projektörer har varit under all kritik.

A-hus usla projektering kan endast räsdas upp med en skicklig entreprenör.
I kombination med en mindre lyckad byggare är det bäddat för misslyckanden.
 
Roligt att läsa om ert A-husbygge, Bengan!

Kan man få totalentreprenad med A-hus?
 
Ja, totalentreprenad är väl ett av A-hus signum. Men markarbetena och ev sprängning skulle jag tagit direkt med ngn entreprenör efetrsom det blir billigare, du slipper A-hus påslag. Detsamma med extra el och ev borrning av vatten. Gör du så blir det ju dock ingen "äkta" totalentreprenad, du får mecka en del själv alltså.
 
Ja du kan få totalentreprenad från A-hus, men då får du räkna med att priset ökas rätt kraftigt. Tror det är 10-15%.
 
  • Gilla
Moer
  • Laddar…
Har fått rapporter om att leveranserna från A-hus är rejält bristfälliga.
Dörrhål som inte passar med levererade dörrar, otillräckligt infästnings och montage material, restade leveranser, dörrar med fel mått på karmar, försenade leveranser för att bara nämna en del.
Dessutom betalas inte underentreprenörerna i tid.
Allt tyder på betalningssvårigheter.............
 
Jag är i processen av att köpa hus och överväger bl.a. A-hus. Har verkligen försökt att se till de olika leverantörernas ägarstruktur och dess ekonomi. Vad jag har förståt så är A-hus ägare, Derome, i god form. Däremot så har jag bl.a. strukit Trivselhus. Ägaren, Ittur, har mycket stora betalningssvårigheter och företaget är till salu..

Är det någon som har mer information om leverantörernas ekonomi?
 
Något nytt om A-hus? Trygg leverantör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.