Jag håller på med en utbyggnad och har just reglat upp allting, även för fönster. Min fundering är själva centreringen av fönstret i upptaget. Ska fönstret alltid sitta så långt ut som möjligt, dvs i linje med ytterpanelen? I sånna fall kanske det också är enklast om fönstren monteras när ytterpanelen är ditspikad?

...undrar Andreas
 
För att få bästa isolering så skall fönstrets utsida skall sitta i liv med regelstommen, alltså innanför panel och luftspalt.
Däremot kan det ju vara så att det är snyggare att sätta dem i liv med panelen, det har jag gjort på mitt hus från 1907 för att det var så det såg ut förr och det passar huset.
 
ok, tack för svar och bra förklaring!

Jag har just konstaterat att samtliga fönster på befintlig stuga sitter i liv med ytterpanelen, så jag får fundera på om jag ska jobba vidare på befintlig placering eller den mest "ekonomiska", i liv med regelstommen.
 
CraneIsland skrev:
ok, tack för svar och bra förklaring!

Jag har just konstaterat att samtliga fönster på befintlig stuga sitter i liv med ytterpanelen, så jag får fundera på om jag ska jobba vidare på befintlig placering eller den mest "ekonomiska", i liv med regelstommen.
Då blir det ju snyggast om du fortsätter på det sättet. Värmeförlusten motsvarar troligtvis en påse chips i månaden. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.