Plattan är jämn och fin med vinkeljärn ingjuten i kant för att hålla många bilar fram och tillbaka. Men, ingen talade om att takskjutportens gummilist nertill inte håller emot vatten speciellt inte när vinden ligger på.

Hur löser man detta lämpligast?

Klinkers på golvet, automatiskt 10-20mm kant
Gjuta på en liten ås max 10-20 mm hög
Skall kanten gå utanför, rakt under eller innanför gummilisten - hur har ni andra löst det?
Fräsa ett litet spår i plattan precis framför gummilisten för att ordna med avrinning framåt?
 
J
Fräsa ett litet spår låter ju smart.

Själv satte jag en list till bakom den vanliga.
 
Tycker du det fungerar bra? Det låter ju onekligen som et lättare jobb at ge sig på. Hur fäste du gummilisten?
 
Blir nog svårt att få avrinning framåt om det sitter kantjärn där.
Jag gjöt kantjärnen lägre än vad resten av plattan är så att avrinningen kan ske framåt.
I så fall får du väl göra ett "dike" mellan gummilisten och kantjärnet som lutar åt ena, andra eller bägge hållen och sen framåt på sidorna om kantjärnet.
 
Jag har samma problem, men räknar med att lösa det i samband med att jag lägger klinker i garaget. Har satt en rostfri plåt som täcker hela ytan fram till garageporten och när jag sätter klinker höjs nivån med ca 1 cm, vilket gör att jag kan gjuta ett fall under plåten så att vattnet rinner utåt istället.
 
Va tusan!? :) Jag har också samma problem. Tänkte inte på det när jag gjorde gjutformen och använde formkanten för att göra lutning mot en golvränna. Det rinner in jämt när det regnar och man undrar ju hur det blir till vintern när det fryser och kanske bildar is (har ännu ingen värme i garaget). Har dock inte lagt in nåt järn så jag hade tänkt hyra en betongslip och fasa av kanten från gummilisten och utåt till önskad lutning. Efter detta lägger jag in ett stående plattjärn på framkanten med ev ett rundjärn högst upp för att få en fin avrundning.
 
Tyvärr väldigt vanligt problem idag - dem som gjuter plattan tar inte alltid hänsyn till att det det ska vara fall vid porten, med påföljd att gummitätningen fryser fast vintertid o kunden ringer till portlev. med klagomål.
 
J
pere skrev:
Tycker du det fungerar bra? Det låter ju onekligen som et lättare jobb at ge sig på. Hur fäste du gummilisten?
Fixade en lång aluminium list som jag skruvade fast i dörren med nu gummi list mellan.
 
Japp nu har jag bestämt mig.

Precis innanför porten kommer jag att skruva fast ett fyrkantsjärn 15x15 el lik. Med hjälp av snabbsten kommer jag att "gjuta" ett fall ca 150-200 mm ut från järnet. Jag drar nog ner ett antal skruv som sticker upp ca 5-7 mm och fäster lite hönsnät som improviserad armering. I garaget kommer jag sedan att lägga klinker i anslutning till fyrkantsjärnet. Tror Ni detta kommer att hålla? Jag har pratat med portlev och han menar att takskjutporten kan justeras upp 10-15 mm utan att behöva ändra installationen - annars sluter den inte tätt upp till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.