Min balkong ligger på baksidan av huset och har en cykelväg nedanför samt skog (bra bit utanför centrum).
Jag bor på 3/4 våningen och har min övre grannes balkong direkt ovanpå min, samt så har jag en annan grannes balkong i jämnhöjd men min, den balkongen slutar där min balkong börjar. ( se bilden för att förstå, min balkon är alltså i mitten av dom totalt som syns, fast denna bild föreställer framsidan av huset, men baksidan ser i princip lika ut).

Jag tror inte att min granne på samma våningsplan har något i mot att det står en trä vägg där då det idagsläget hänger en tygbit där för annars kan jag se direkt in i hennes balkong och vardagsrum.
Och grannen ovanför borde i princip inte störeas av bastubadande.

Jag har gjort en enkla skiss på hur det skulle kunna se ut, bilden är inte skalenligt, men på ett ungefär, och det blir även en hel del kvar av balkongen som kan andvänas som vanligt
Egentligen är det nästan enbart den delen av balkongen jag aldrig andvänder som andvänds till bastun.


balkong.jpg
bastu.jpg
 
jenfor skrev:
Problemet? För att ventilationen ska funka måste till- och frånluft komma från samma utrymme. I detta fall blir det utomhus. Därmed kommer den kalla uteluften att kyla ned bastun. Så här gjorde man förr men idag ventilerar man inifrån istället (vilket blir omöjligt i det här fallet)
Så alla fristående bastustugor som säljs, funkar alltså inte?
*Ler*
 
jenfor skrev:
Problemet? För att ventilationen ska funka måste till- och frånluft komma från samma utrymme. I detta fall blir det utomhus. Därmed kommer den kalla uteluften att kyla ned bastun. Så här gjorde man förr men idag ventilerar man inifrån istället (vilket blir omöjligt i det här fallet)
Dom småpengarna har man nog råd med.
 
HawkEye skrev:
Så alla fristående bastustugor som säljs, funkar alltså inte?
*Ler*
Ja, förutsatt att de ventileras ut till "omklädningsrummet" utanför själva bastun, vilket också är fallet för dem jag sett.
 
GzO skrev:
Dom småpengarna har man nog råd med.
Det här var ju inte en fråga om pengar, utan att man kanske inte vill ventilera bastun tillbaka till vardagsrummet... ;)

Det går ju såklart basta utan ventilation också, men det är inte lika bekvämt. Håller dock med den som skrev att det verkliga problemet är hur man ska lösa avlopp/avrinning i den här lösningen. Detta förutsatt att man inte tänker köra en ren torr-/infrabastu.
 
Men avlopp, avrinning kan ju inte vara något större problem? Balkonger tål vä att det strötregnar på dem? Ett bastubad för en människa kan ju rimligtvis inte generera mer vatten än så? Annars borde väl en snutt hängränna, lämpligt placerad för att få vattnet bort från fasaden kunna fungera också. I värsta fall får du väl samla bastuvattnet i något kärl och bära in det till badrummet och hälla ut när du är klar. En människa i en liten bastu, då måste det ju räcka med typ 10 l, dvs en vanlig hink, och det mesta ångar ju ändå bort i luften.

Jag tycker också att detta projekt verkar jätteintressant och önskar all lycka med genomförandet!
 
jenfor skrev:
Det går ju såklart basta utan ventilation också, men det är inte lika bekvämt. Håller dock med den som skrev att det verkliga problemet är hur man ska lösa avlopp/avrinning i den här lösningen. Detta förutsatt att man inte tänker köra en ren torr-/infrabastu.
99% av alla bastur jag har varit i och 100% av alla som jag äger samt alla som befunnits sig i lägenheter som jag hyrt har frånluften ut...

Ser inte problemet...
 
Jag har också suttit i bastustugor med "frånluften" (dvs tilluften eftersom det trycker in kalluft genom frånluftsventilen) ut i det fria och när det är riktigt kallt ut, dvs. när det är skönast att basta, så är det svårt att hålla temperaturen i bastun pga detta.

En ventil ut i det fria ger helt enkelt ingen ventilation (bara kall tilluft) och då är det bättre att hoppa över detta helt och nöja sig med luften som kommer in när man går ut och in i bastun.
 
Bästa sättet att ventilera en "utebastu" är att ta inluft genom glesgolv (trall).
Frånluft vid taket som oftast hålls helt stängd. Öppnas efter bastubadet.
Eventuellt en frånluft under översta laven. Så här har man gjort länge i Finland.
Funkar perfekt med vedeldat. Med minskat intag vid golvet borde det funka lika bra för elagg.
Det där snacket om luft från närmsta rum gäller källarbastu enligt Tylös metod.
 
pinus skrev:
Bästa sättet att ventilera en "utebastu" är att ta inluft genom glesgolv (trall).
Frånluft vid taket som oftast hålls helt stängd. Öppnas efter bastubadet.
Eventuellt en frånluft under översta laven. Så här har man gjort länge i Finland.
Har byggt min friggebod nu i höst (lite mer funkisstil än ovanstående exempel, vilket känns bra då boden står i ett villaområde), nästa vår ska den inredas till vedbasu (5m2 bastu och 10m2 relax). Har planerat ventilationen precis enligt ovanstående princip. Hoppas och tror att det ska bli bra. Har badat i liknande konstruktioner hos kompisar i Norrbotten. Är det riktigt kallt brukar hon lägga in liggunderlag på golvet i bastun för att minska kalluft intaget.

Oj då, snacka om OT. Hänvisningen till "ovanstående exempel" handlar om bastun i friggebodar, vilket är en helt annan tråd...

Dock gäller komentaren om ventilation av utebastu även balkongbastu.
 
Redigerat:
Varför man idag rekomenderar att ha till och frånluft till samma utrymme och inte rakt ut i det fria är att man kan få ett så stort luftflöde genom bastun att hela huset blir utkylt.
Om det i en el utebastu skulle bli problem med temperaturen i bastun pga eventuell låg utetemperatur är det bara att strypa frånluften så är problemet löst. Man kan ju för gudsskull till och med basta i ett vanligt tält som helt saknar isolering. Så skynda dig att bygga bastun så vi får se hur den ser ut.
Vad gäller det eventuella problemet med ångan upp på grannens balkong så får du väl värma upp grillen eller något liknande och hälla på en skopa vatten för att se vad resultatet blir på deras balkong.
/Busnut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.