Hej.
Min Cylinda TK40 har slutat att pumpa ut vattnet.
Öppnade locket och mätte på plintarna till avloppspumpen enligt elschemat och den gick 30 sek/4 minuter som det står så styrningen verkar rätt.

Antingen är det ju pumpen som är trasig eller så sitter det nått ivägen..


Men frågan är ju hur i tusan lyckas man komma åt pumpen? Jag törs inte lossa bakstycket då hela trummen verkar hänga därpå..


Nån som har nått knep??
 
prövat hävert effekten ? :eek::)


soory var bara tvungen
 
kollat bottentanken så det inte sitter nå skräp ivägen där?
 
Hej, å tack för svaren.

Jag rev isär hela maskinen och konstaterade....ingenting.
Men sedan dess verkar det funka...;)
 
Har en Cylinda TK 40 som inte startar, har gjort rent filter och kondenselementet.
Det finns spänning på men när jag stänger luckan är displayen fortfarande släckt samt inga dioder på panelen lyser.
Har någon någon idé!?:confused:
 
Utan någon större insikt i just TK40 men baserat på egna erfarenheter:

Strömbrytaren i lucklåset?

Strömförsörjningen till elektroniken?

Elektroniken i sig?
 
Har kollat strömbrytaren i luckan, verkar ok!, vet inte om signalen till elektroniken kommer fram!?
Vet någon var man kan få tag på ett elschema till Cylinda TK40
 
Nu har jag en annan cylindamodel (3-30) men det där låter precis som om ditt överhettningsskydd slagit ifrån. Då indikeras nätspänning, men du kan inte få något att hända.
På min modell sitter det en liten gummibit på baksidan som man trycker på för att återställa överhettningsskyddet.

tillägger: Om ditt överhettningsskydd slagit ifrån är det ett tecken på att den blivit för varm. Var observant på om det händer igen även om du gjort rent, då det kan vara behov av att riva isär hela maskinen för total rengöring.
 
Redigerat:
Tackar för detta! Jag skall prova!
Återkommer om jag inte får det att fungera!
 
För övrigt, om jag ser rätt på sprängskisserna på elektroskandia så är ditt bakstycke inte så annorlunda från mitt, och jag lärde mig ganska snabbt att känna vart knappen sitter utan att ens dra fram tt. Ungefär i mitten bak har du en utbuktning, på ovansidan av den utbuktningen ser det ut som att den sitter även på din modell...
 
Tackar för detta, jag kollade när jag kom hem inatt, och titta vad som satt där!!!! jo den knappen som du trodde det var, var det!
Jag tryckte in den och allt fungerar igen!
Än en gång tack!!!
 
Ingen orsak, alltid kul när man kan hjälpa till. Ibland är goda råd billiga.
Men än en gång, var observant på ifall ditt överhettningsskydd slår ifrån igen. Det sitter där av en anledning!
Konstruktionen i många tumlare är ganska farlig egentligen då man värmer upp något som man inte kan se om det är fullt med damm eller inte. Själva värmepaketet sitter med största sannolikhet precis innanför där du hittade brytare, och där kan du inte se om det är skitigt eller ej. Slår det ifrån igen skulle jag misstänka att det är dags för en rejäl rengörning. Inte så svårt om man har tillgång till lite torxnycklar, dammsugare och en rejjäl hink med tålamod. Har själv renoverat min tumlare 2 ggr (går ganska hårt) och vet att man klarar det om man har lite mekaniskt sinne. (kom dock ihåg att sätta den strömlös först)

Lite off topic, men ett problem jag märkt med dessa är att de kan få lite följdproblem. Mina sensorer för fukt och temperatur hade satts igen, vilket gjorde att den värmde för mycket samt körde för länge. Gjorde rent dessa och trodde jag kunde slappna av. Det jag missade var att filtret blivit deformerat i underkant av värmen vilket gjorde att luddet passerade filtret, och täppte igen allt möjligt.
Det är inte så dyrt med reservdelarna till dem, så om du får problem letar du upp sprängskisserna (finns t.ex. på elektroskandias sida) och plockar fram artikelns E-nummer från tabellerna. Lämna den inköpslistan till en försäljare så får du ganska bra priser då de inte ens behöver leta rätt på e-numren åt dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.