T
I D.N idag framkommer det att Fortum lägger stadsgasen "på is". Inofficiellt pågår utredning om nedläggning till förmån för Biogas för att Fortum ska kunna behålla marknadsandelar där då stadsgasnätet ev läggs ner. Artikeln lyder:

Energijätten Fortum lockade till för kort tid sedan villaägare i Stockholm att satsa på gasuppvärmning med argumenten miljövänligt, billigt och drift­säkert. Nu gör man helt om och vill satsa på fjärrvärme i stället. Till för bara några dagar sedan stod följande att läsa på Fortums hemsida: "Om du är lyckligt lottad kan du välja gas som energikälla. På kartan nedan ser du var i Stockholm vi erbjuder stadsgas".

- Det där ska tas bort. Det gäller inte längre, säger Jens Bjöörn, informationschef på Fortum. Stockholmaren Per Lasses nappade för några år sedan på Fortums gaserbjudande. Han skulle byta ut den gamla oljepannan i sitt hus på Stora Essingen och valet stod mellan en ny panna, bergvärme eller stadsgas. -Jag valde gasen eftersom den marknadsfördes med de oslagbara argumenten om miljövänlighet, driftsäkerhet och lågt pris. Vi tog lån på runt 75.000 kronor och Fortum bjöd på räntefrihet under fem år, säger Per Lasses.

I dag ångrar han installationen i källaren trots att gasuppvärmningen fungerat klanderfritt. Härom dagen fick han ett brev från Fortum som meddelade att man har för avsikt att höja priset med inte mindre än 26 procent från årsskiftet, delvis på grund av ökad skatt på gas men också på grund av rådande oljeprisläge på den internationella marknaden. - Rena vansinnet, jag känner mig grundlurad. Man lovade guld och gröna skogar för fem år sedan och Fortum tryckte hårt på miljöaspekten. Nu heter det att Stora Essingen ska få fjärrvärme i stället om tillräckligt många hushåll nappar. Här står jag med en gaspanna som kan hålla i 20 år till, säger Per Lasses.
Fortum räknar med att runt 10600 villaägare i Stockholm i dag värmer upp sina hus med gas. Enligt Jens Bjöörn har bara sju småhusägare satsat på gasuppvärmning de senaste två åren.

-[ch8201]Med prishöjningen har gasen ingen bra konkurrenskraft. I dagsläget rekommenderar vi ingen hus­ägare att satsa på gasuppvärmning, säger Jens Bjöörn.
-[ch8201]Vi vill ta ansvar för våra kunder och diskuterar som bäst hur vi ska kompensera dem. Det kan handla om ekonomisk kompensation, säger han. Fortum utesluter inte fler prishöjningar på gas. Man vill att villaägarna ansluter sig till fjärrvärmenätet men ingen villa­ägare som nyligen satsat på gas ska stå utan gasleveranser de kommande åren. -Vi kan garantera att villa­ägarna får rejäl omställningstid från gas till fjärrvärme, säger Jens Bjöörn.


Länk till ovannämda artikel:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=596422&previousRenderType=6

Därefter skrev jag till Fortum och bad om besked i denna fråga, svaret blev:

Vi kommer att fortsätta leverera gas för uppvärmning. Årets höjning av gaspriset för uppvärmning är baserat på de senaste årens ökande kostander för nafta (lättbensin) som används för att producera dagens stadsgas. Priset för våra uppvärmingskunder höjs med 14 procent till detta kommer en skattehöjning med 12 procent. Vår strävan är att byta ut dagens fossila oljebaserade stadsgas till bla biogas. Vi tror dock inte att priset på gas kommer att sjunka framöver. Därför tror vi att det på lång sikt finns mer konkurrenskraftiga alternativ för uppvärmning.
Med vänlig hälsning
Jens Bjöörn / Fortum


Min replik i detta blev:

Du ger alltså ut 2 versioner beroende på av vem som ställer frågan.
Fjärrvärmen i vissa områden är investeringsmässigt och praktiskt ej genomförbart.
Jag ska alltså räkna bort min investering på 3 år med era nu förändrade villkor. Återkom i detta.

Därefter är det full tystnad.
Kommentarer välkomma i detta.
Observera att detta då ÄVEN berör lägenheter i flerfamiljshus som använder gasspis.

TN-Funkis




 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Usch, fy!!!

Monopolsituationer är aldrig kul >:(.

I vårt hus var gasen avstängd i gatan och vi ville koppla in den för att ha gasspis. Det skulle kosta 40 000 minst. Så där blir det gasol istället.

Nu börjar Fortum prata om fjärrvärme i vårt område. Men jag är väldigt skeptisk till det också. Man blir ju helt i händerna på dem. Kan aldrig pressa några priser.

Och gasen, det har ju hela tiden gått upp och ner med det. När jag bodde i stan på 80-talet gav de ett litet bidrag till alla som konverterade till elspis. För då skulle de också stänga av gasen. Jag konverterade aldrig och misstänker att gasspisen fortfarande står kvar i den lägenheten. Sedan, några år senare, var det bra med gas igen. Och nu är det tydligen inte det igen.

Så lite kund som möjligt till Fortum vill jag vara i alla fall. Så det blir ingen gas och ingen fjärrvärme för mig.

/pinebar
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Fortum stänger av gasnätet i bl a Enskededalen pga rent kommersiella skäl. De vill att kunderna skall bekosta ny utrustning själva (med ett litet omställningsbidrag i storleksordningen en fjärdedel av kostnaden).

Med andra ord skall vi kunder bekosta Fortum/Stockholm Gas vinst genom att byta ut pannor och spisar för att de tycker det är för dyrt!

Maila till gaskunder2700@yahoo.com för att ansluta dig till oss som tänker fajtas med Fortum!
 
Jag bor i Bromma och är drabbade precis som ni andra har beskrivit. Jag är en av dem som startaded gaskunder2700 uppropet.

Vi behöver bli fler!

Fortum gick ut med sitt beslut att lägga ner gasdistributionen i lagom tid innan semestrarna. Rimligen med tanken att allt lugnar ner sej i semestertid. Vi kom dock igång bra innan semestrarna startade, och nu måste vi ta vid igen och bygga vidare på vår protest.

För om vi inte fortsätter har ju Fortum lyckats med sin strategi att lägga ner gasnätet praktiskt taget utan ersättning till de drabbade.

Vi har ett stor mötet vecka 35. Om du är drabbade, kom mig och hjälp till. Gemensamt ska och måste vi gå vidare.

Sök gaskunder2700. Du kommer till var sida.
 
T
Uppdaterar min 3år gamla tråd, nu ska gaspriset höjas med 81% !!

Den inofficiella orsaken till höjningen är följande enligt deras personal_
1: Stockholms gasnät måste uppgraderas genom s.k "relaining" då man snart ska börja köra naturgas med större energiinehåll och lite högre tryck, och det finns gamla system kvar idag som byggdes på 1800-talet.

2:Kostnaden på omställningsbidragen för de hushåll som drabbas av nedläggningen måste tas ut någonstans, så det landar på den befintliga kundstocken.

Att priserna ännu inte satts på flerfamiljshus är en politik då dessa kunder är mycket mer intressanta än 1 familjs-hushåll. Att man inte lagt undan pengar för normalt underhåll och att man inte lagt undan medel för uppgraderingen visar klart att konstruktionen med ett nytt gasföretag är rent geschäft.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
H
Ja se upp med Fortum. De är inte seriösa. Sånt här ska kommunen hålla i och inte företag där VD:n får bonus på verkliga eller påstådda vinster. Varför betala dyr kommunalskatt till bonusar som direkt hamnar i utländska skatteparadis.
Så här korkade är man inte ens i Frankrike.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
T
Saxxar ett urklipp ur E.24 från 21 februari 2008

Gasen läcker - Fortum snålar

Fortum tjänar miljarder på usla gasnät
Larm orsakade av stadsgas sedan 2002

Stockholms innerstad liknar alltmer en krutdurk. Antalet livsfarliga gasläckor från det över 100 år gamla gasnätet ökar. Men ägaren Fortum Värmes underhållsbudget ökar inte – trots att bolaget gjort mångmiljardvinster sedan 2002. Nu har en ny klassning som tvingar Fortum till nyinvesteringar överklagats.

Fortums över 100 år gamla gasnät läcker allt mer och risken för explosioner i innerstaden ökar. Stockholms brandförsvar och Länsstyrelsen klassar nätet som farlig verksamhet. Men vinstrika Fortum överklagar beslutet som kan innebära kostsamma investeringar för bolaget.

Antalet upptäckta gasläckor från gasnätet i Stockholm ökar varje år, från 115 upptäckta läckor 2002 till 160 läckor fem år senare, 2007. Förklaringen är delvis bättre mätutrustning, men gasnätet, vars äldsta delar är från 1800-talet, är slitet. Det senaste gaslarmet var den 28 januari i år när ett helt kvarter runt Pubhuset i centrala Stockholm fick spärras av.

–Vi tror oss kunna se en trend att larmen med gaslukt blir fler i Stockholm, säger Markus Glenting vid brandförsvaret i Stockholms Stad som utövar tillsyn på Fortum Värmes gasnät.

Stadsgas som kommer i kontakt med syre i ett slutet utrymme tillhör bland det mest explosiva som finns. Ett tryck på en lysknapp kan räcka för att få luftblandningen att explodera.

Under Stockholms gator ligger 77 mil gasnät och läckande gas under gatan vädras normalt ut. Men allt mer bebyggelse och tätare ytskikt i gatorna i centrala Stockholm gör att gasen allt oftare söker sig in i hus och källare.

Henry Linnsén, ansvarig för frågorna på Länsstyrelsen i Stockholm, anser att riskerna för allvarliga olyckor ökat de senaste fem åren.
–Riskbilden har totalt sett ökat i Stockholms stadsgasnät med fler människor och tätare bebyggelse i innerstaden.

Men det tycker inte Fortums gasbolags säkerhetschef Claes-Göran Johansson. –Jag tycker riskbilden är likadan som tidigare. Men det betyder inte att vi ska minska underhållet.

Fortum Värme är hälftenägt av Stockholm stad. Bolaget har fått svidande kritik för att de agerar på naturliga monopolmarknader inom fjärrvärme, el och gas och samtidigt gjort höga vinster. Sedan 2002 är de sammanlagda vinsterna över 7 miljarder kronor.

Fortums riskbild framgår också i en riskanalys bolaget lät göra i april 2003. Där framhålls bland annat att en viss typ av läckage inträffar så sällan som var tusende år. Men enligt Fortums faktiska siffror, där de med hjälp av feriearbetare läcksöker halva gasnätet varje år, upptäcktes 160 läckage – bara under 2007. Riskanalysen totalsågades av både brandförsvaret inom Stockholms stad och Länsstyrelsen, de myndigheter som bedömer risker för allvarliga personskador från gasnätet.

Vid gaslarm rycker både brandförsvaret och Fortum ut. Men brandförsvaret anser att insatstiden på en timme för Fortum är för lång.
–Det får vi fortsätta att diskutera. Det är möjligt att några av kompetenserna kan vara där tidigare, säger Claes-Göran Johansson.

Men om ni kan rädda liv?
–Räddningstjänsten ska ha den beredskapen. Vi har en gasjour som ska ta hand om läckor och stänga av gasen så snabbt som möjligt.

Fortum framställer genomgående gasnätet som mindre farligt än vad brandförsvaret anser att det är. I Fortums statistik är utryckningarna färre och räknas på ett annat sätt än hos brandförsvaret. Länsstyrelsen bedömde till slut läget i Fortums gasnät så allvarligt att den klassade det som farlig verksamhet enligt lagen om skydd mot olyckor. Förslaget kom från brandförsvaret i Stockholms stad.

Hur kom ni fram till det beslutet?
–Vi måste skydda allmänheten. Vi fann det rimligt att både allvarliga och mindre allvarliga olyckor kan hända – folk kan dö. Då gör vi bedömningen att det ska klassas som farlig verksamhet, säger Henry Linnsén på Länsstyrelsen.

Vad innebär klassningen?
–Stockholms stad kan ålägga bolaget att investera så att de får en rimlig säkerhetsnivå.

Och det vill man inom Stockholms stad.
–Vi tycker att det inträffar för mycket tillbud för att vi ska anse att arbetet är tillräckligt, de måste förstärka det, säger brandingenjör Markus Glenting.

Det kan innebära stora investeringar för Fortum – som överklagat beslutet till Länsrätten. Fortums investeringsbudget i gasnätet har legat på 40 miljoner kronor per år sedan 2005. Det räcker till att byta ut 1,5 mil av det totalt 77 mil långa gasnätet, varje år.

–Min förhoppning är att vi ska öka investeringstakten, säger Claes-Göran Johansson.

Kan du lova det?
–Nej, vi måste också utvärdera och se så att vi jobbar rätt.
– Vi anser att vi uppfyller de säkerhetskrav som ställs. Men självklart måste vi gå vidare i fördjupad riskanalys, säger Claes-Göran Johansson.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.