Hejsan,

Sitter som många andra med en löjligt underdimensionerad IVT 490 i vårt nya hus på 180 kvadrat. Tycker det känns ganska trist att se el-lampan på den lysa titt som tätt nu när det börjar bli kyligare ute och har funderat lite på hur man kan åtgärda detta. Min tanke nu är att kombinera med en luft/vatten-pump, exempelvis IVTs egna Optima.

* Är det möjligt att docka dessa så de samverkar?
* Kommer jag spara några pengar på det? Vi bor i Skåne, så det är inga extrema köldgrader ute på vintern.

Vilka andra alternativ är tänkbara?
 
Det är hur enkelt som helst att koppla en bergvärme eller luft/vatten-värmepump till befintlig anläggning.
Den nya värmepumpen kopplas så att den värmer returvattnet från radiatorerna.
Se bara till att de båda systemen inte "krockar". Slå av elpatronen på frånluftvärmepumpen då du driftsätter den nya värmepumpen.
 
Ok, antar att den som installerar kan de detaljerna, för jag känner mig inte trygg med att fixa det själv. Hur mycket på ett ungefär kostar en Luft/Vatten med installation?
 
uppåt 100.000kr i värsta fall
 
Det låter ju onekligen fantastiskt dyrt med tanke på att en bekant fick bergvärme komplett med borrning och installation för 125'. Själva pumpen kostar väl runt 40'? Vad är det då som kan kosta 60 tusen om man har otur?
 
J
BobbyEwing skrev:
Hejsan,

Sitter som många andra med en löjligt underdimensionerad IVT 490 i vårt nya hus på 180 kvadrat. Tycker det känns ganska trist att se el-lampan på den lysa titt som tätt nu när det börjar bli kyligare ute och har funderat lite på hur man kan åtgärda detta. Min tanke nu är att kombinera med en luft/vatten-pump, exempelvis IVTs egna Optima.
En fråga bara, vart bor du?

Har själv en IVT 490 och lampan för tillskottsvärme på den går aldrig.

Iofs 150 kvm "bara" men huset ligger så långt ut som du kan komma på västkusten med allt vad det betyder av vind osv..
 
Titta till vänster där står det SKÅNE. :)
 
John J skrev:
En fråga bara, vart bor du?

Har själv en IVT 490 och lampan för tillskottsvärme på den går aldrig.

Iofs 150 kvm "bara" men huset ligger så långt ut som du kan komma på västkusten med allt vad det betyder av vind osv..

Låter onekligen lite märkligt att tillskottslampan aldrig lyser, kan det vara så att den gått sönder kanske eller att du spärrat tillskottet. För till 150 kvm och en liten IVT490 frånluftsvärmepump räcker den effekten den avger inte långt till varmvatten och uppvärmning när temperaturen kryper ner under +5, vi har 130 kvm och bor så långt söderut man kan komma och trots dom otaliga optimeringar och inställningar jag gjort på vår pump och golvvärmen så klarar den sig inte utan tillskott då och då när tempen kyper ner under +5, men du kanske har innegivare och braskamin som förklarar det fenomenet?


Att ha den lilla pumpen till ett hus på 180 kvm är ju inte det roligaste men att investera ytterligare uppåt 100.000 på en ytterligare värmepump kan aldrig vara ekonomiskt försvarbart, det kan man aldrig räkna hem nu när huset är beläget i Skåne framförallt där vintrarna renderar att bli mildare och mildare. Det vi pratar om är några vintermånader förbrukningen kan vara hyfsat hög men från April-Maj till September är IVT490 mycket billig i drift då den då i princip bara värmer upp varmvatten och det till en mycket billig penning.

Det gäller att optimera inställningarna så mycket det går så kan man nog få hyfsad ekonomi även med en liten pump som IVT490 till ett hus på 180 kvm beläget i Skåne.
 
Ja att lampan aldrig tänds känns som en utopi hos oss. Beror naturligtvis på hur låg temperatur man kan stå ut med, körde ett experiment att justera in den så att den i stort sett aldrig värmde med tillskott, men då låg temperaturen på 19 grader inne och kröp ner till 18 när det blåste, vilket vi tycker är aningen kyligt.

Men det är helt rätt att en tilläggsinvestering på 100 tusen aldrig går att räkna hem här nere om inte elpriset stiger avsevärt. Däremot kanske det blir en effektivare pump när den nuvarande lämnar in i framtiden.
 
Jo har provat samma sak men brrrrrrrrr vad kallt det blev, nu har vi 21.5-22 grader inne och det är lagom tycker vi. Har pratat med branschfolk om vår pump och förutsättningar och dom säger att det är bara att köra så länge pumpen orkar för billigare drift än dom totalt 12.000 kWh inkl.hushållselen vi har i årsförbrukning går aldrig att räkna hem med att byta eller kompletera med annan värmekälla så bara köra så det ryker och kompressorn håller.
 
J
robban44 skrev:
Låter onekligen lite märkligt att tillskottslampan aldrig lyser, kan det vara så att den gått sönder kanske eller att du spärrat tillskottet. För till 150 kvm och en liten IVT490 frånluftsvärmepump räcker den effekten den avger inte långt till varmvatten och uppvärmning när temperaturen kryper ner under +5, vi har 130 kvm och bor så långt söderut man kan komma och trots dom otaliga optimeringar och inställningar jag gjort på vår pump och golvvärmen så klarar den sig inte utan tillskott då och då när tempen kyper ner under +5, men du kanske har innegivare och braskamin som förklarar det fenomenet?
Nu har jag iofs inomhusgivare samt en kamin men kamin eldas ju bara kvällstid och långt i från varje dag och värmen från kaminen det kallnar ju snart ut när den slocknat.

Kollade elräkningen nu och vi ligger på totalt 12000kwh/år för både värme och belysning :)

BobbyEwing skrev:
Ja att lampan aldrig tänds känns som en utopi hos oss. Beror naturligtvis på hur låg temperatur man kan stå ut med, körde ett experiment att justera in den så att den i stort sett aldrig värmde med tillskott, men då låg temperaturen på 19 grader inne och kröp ner till 18 när det blåste, vilket vi tycker är aningen kyligt.
Testade att vrida upp pannan en stund och då började den köra på tillskottsel och lampan lyser så nog fungerar den.

+22-23c inne och det räcker för oss. 19m/s just nu och det skall upp till mellan 23-25m/s i natt

robban44 skrev:
Jo har provat samma sak men brrrrrrrrr vad kallt det blev, nu har vi 21.5-22 grader inne och det är lagom tycker vi. Har pratat med branschfolk om vår pump och förutsättningar och dom säger att det är bara att köra så länge pumpen orkar för billigare drift än dom totalt 12.000 kWh inkl.hushållselen vi har i årsförbrukning går aldrig att räkna hem med att byta eller kompletera med annan värmekälla så bara köra så det ryker och kompressorn håller.
Det är inte kompressorlampan som du talar om??
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Mkaz
  • Laddar…
Du får ursäkta men det låter onekligen otroligt att du klarar uppvärmningen av ett hus på 150 kvm helt utan tillskott och med knappt 2 kw när temperaturen kryper ner under +5 och du dessutom använder varmatten. Tror nog många med en IVT490 inklusive jag gärna vill veta vilka inställningar du har då när du kan bibehålla 22-23 gr inomhus dessutom och utan stödeldning av kaminen. Vi med denna pump har ju tyvärr det problemet att när temperaturen sedan kryper under 0 så lyser tillskottslampan ganska ofta men tydligen inte hos dig och då pratar vi ju om något unikt som du gärna får dela med dig av.
 
Redigerat:
I
Ventilera med förstånd om ni vill slippa se att tillskottslampan tänds. Några hygrometrar i huset och sen är det bara att strypa luftflödet. Då hinner 490 an återvinna mer samtidigt som den inte behöver värma upp så mycket nyinkommen luft. Jag vet att det finns normer men jag menar att det skiljer från fall till fall hur mycket som måste ventileras. Även årstider påverkar behovet av ventilering om syftet är att få ned luftfuktigheten.
22-23 grader har vi och eltillskott enbart varannan vecka mot legionella, årsförbrukning med hushållsel ca 11´kWh i hus på 126m2. Enbart värme och varmvatten ligger i år under 5´kWh och det är med IVT490.
Skulle jag måst komplettera hade jag valt en luft-luft pump av flera anledningar.

Tilläggas kan att det kan vara ide att kontrollera att säkerhetsventilen för tappvarmvattnet stänger som den ska. Läcker den blir det fort större enegiförbrukning.
 
Redigerat av moderator:
Ställer helt upp på ditt resonemang om ventilationen, vi kör själv lägsta fläkthastighet utan problem, gjort alla inställningar man kan på pumpen, kör termostater på max, själv ställt in alla slingor för alla rum osv osv och då har vi en årsförbrukning på totalt drygt 12000kWh om året, där då värme och varmvatten står för kanske 50%.

Men nog lyser tillskottslampan ofta under vinterhalvåret, detta är ju ofrånkomligt då värmepumpsdelen bara avger max 2kw utan tillskott, men det är ju något man får ta med denna lilla pump då den är extremt billig i drift under 6-7 månader om året.

Om tillskottet bara skulle gå in vid legionellakörningen vilket den gör året runt skulle förbrukningen vara avsevärt mycket lägre än dom siffror du redovisar till värme och varmvatten, enkel matematik helt enkelt.

En sommarmånad med hyfsat väder så har vi en total förbrukning på 450-500 kWh och om du som har ungefär samma storlek på huset som vi och inte har något
tillskott i övrigt skulle då hamna på en total förbrukning på 6000-7000kWh om året och så är ju inte fallet med dina siffror vilket då ganska givet säger att nog lyser tillskottslampan även hos dig när temperaturen faller.

2kw räcker inte långt när tempen hastigt faller från +7-8 gr ner mot 0 som igårnatt hos oss, framledningstemperaturen ökar 3 gr och varmvattnet skall hålla minst 50 grader och det klarar inte en IVT490 av utan tillskott.
 
I
IVT 490 tar, när den går mellan 0,765 och 0,965 kWh . Den bör om allt står rätt till ge ca 2,2 kWh.
Lägsta fläkthastighet ger ett luftflöde på 210m3/tim. Att värma luft kostar i genomsnitt 1kj/kg/k. Om vi antar att det är –5 ute och vi vill ha +22 grader inne måste vi värma inkommande luft 27grader.
Således: 210m3 (kg) x 1kj x 27grader = 5670kj / tim = 1,575 kWh 37,8 kWh /dygn
Tillkommer gör tappvarmvattenbehov och värmeförluster genom väggar och tak. Men med ett tillskott på 2,2 kWh plus värme från elektrisk utrustning samt boende bör det gå runt.
I mitt fall har jag halverat behovet genom att med spjäll halvera luftflödet då det är kallt Om man gör så rekommenderas utplacering av hygrometrar för att hålla koll på luftfuktigheten.
490 an tar mellan 18,4 och 23,2 kWh på dygnet om den går hela tiden, mer än 600kWh på 30 dagar förstår inte vad du tycker är fel. Men jag kan ju kolla mina noteringar, finns det dagar med högre förbrukning måste tillskottet varit på. Jag har i alla fall inte sett något anmärkningsvärt,, kanske någon enstaka gång utöver legionellakörningen.
okt förbrukning enbart vp 352 kWh. Hittills i år 4150kWh
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.