Har någon sett en 5m2 färdig friggebod någonstans? Det verkar finnas gott om 15m2 och 4,5 m2, men jag sitter med en på 10 m2 och vill ha en till på 5 m2. Det borde finnas en marknad tycker man, men jag har inte lyckats ännu. Har inte tid att snickra i lösvirke, är ute efter en färdig i moduler.

/ama
 
Tack!

Precis vad jag är ute efter!

/ama
 
Blä, har precis kommit hem från Bauhaus idag. Det blev två fel av två möjliga:

1 De friggebodar som fanns uppställda var tillverkade i väldigt klent virke. Hade jag velat så hade jag kunnat trycka sönder en vägg med bara händerna och jag är inte speciellt stark. Vi tittade på 3+ och antog att 2+ är samma virkeskvalitet fast lite mindre golvyta.

2 Lillevilla 2+ var totalt omöjlig att köpa via Bauhaus. De säljer ett antal andra friggebodar av samma underleverantör, Luoman, men man kan inte beställa något som Bauhaus inte redan säljer. Det finns alltså i Luomans sortiment, men Bauhaus vägrar ta in det.

Det blir en i lösvirke istället...

/ama
 
Uppdatering: nu är den egenhändigt ritade och planerade friggeboden nästan klar. Vindskivor, dörrfoder och knutbrädor skall fixas, annars i princip klart. Ganska snabbt att bygga, även om man bara har tid kvällar och helger. Hela maj och juni och halva juli och sedan är det färdigt!

Det som tagit tid är att grundmåla varje planka en gång innan den blir uppsatt, höll på att bli knasig på alla vita plankor som låg och skräpade överallt...

Prismässigt hamnade vi på ungefär 10 kkr, inklusive grund och färg. Kvalitetsmässigt hästlängder före Bauhaus!

/ama
 
Hej, har du bild på hur den blev och ev ritning, mängdbeskrivning
mvh
Lawrence
 
Hemmakatten
ama, håller med, lösvirke är hästlängder bättre än byggsats! Vi hade tidigare en liten bod, ca 5 kvm. Köptes på K-rauta, klent virke som "lades/staplades" i spår och sedan spkades översta och nedersta brädan fast. I dag, 2½ år senare är den helt förstörd. Iofs har vi gett den till grannen som har den till litet förråd nere vid sjön, men ändå. Den är vinglig, rankig, takpappen som följde med är slut, det är glipor mellan brädorna, golvet håller knappt att gå på, än mindre ställa tyngre saker på. Den kostade över 5.000:-.

Vår alldeles nybyggda friggebod, 15kvm, byggdes i lösvirke med riktiga stolpar och väggpanel och råspont. Snacka om skillnad. materialet gick kanske på 5', tak ett par tusenlappar, takavvattning någon tusenlapp, dörrar blir hemsnickrade (nästa år), el och belysning indraget ca 2000 med lampor.

Aldrig mer att vi köper nån färdigbyggd friggebod.
 
Har också varit och tittat på dessa färdiga bodar. Kan bara hålla med föregående, bygg eget med lösvirke istället! har själv byggt två små bodar och det är inte speciellt svårt... Kostar ungefär lika mycket men blir betydligt bättre då man använder kraftigare virke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.