Hej alla!

första inlägget från mig men jag har läst forumet länge.

Jag har precis köpt ett gammalt hus från -55 och är i full färd med att sätta in ett nytt kök och vattenburen golvvärme. Vi värmer huset med en oljepanna som skall slängas ut till förmån för bergvärme alt. luft - vattenvärme pump.

Jag har också funderingar på att sätta in en värmeväxlare för till och frånluften för att ta tillvara värmen som är påväg att lämmna huset. denna växlare skulle då se till att vi fick riktig ventilation i huset då självdraget är dåligt.

Ska jag sätta denna värmeväxlare på kallvinden? eller nere i källaren för att ta tillvara om det finns några möjliga synergieffekter med bergvärmen? till saken hör också att jag i nuläget har tagit upp golvet i köket och lätt kan ta upp hål i betongvalvet för att montera in ventilationsrör upp på vinden/ner i källaren eftersom jag kommer bygga en snedvägg i köket för spisen vilket i praktiken kommer bli ett instängt "dött" utrymme som blir svårt att fixa i efterhand när köket är klart.

Jag har också hört att det är tokigt att blanda bergvärme och luftvärmeväxlare eftersom det är två olika system?
Är det någon som har några tankar kring detta?

MVH
Micke
 
Det är väl inte fel att ta vara på värmen som lämnar huset genom ventilationen,
På många nya hus, så installeras värmeväxlare för ventilationen, trots planerad berg eller fjärrvärme,
Jag hade nog funderat på att sätta den i källaren, dels för att få ventilation där, samt att dra ner värmen från taket, , en ide bara...
 
Om jag sätter den i källaren så blir det väldigt lång väg för luften att gå för att få in friskluften i sovrumen och vardagsrummet.
från källaren , upp på vinden i ventilationskanalerna och sedan ut i rummen. försämras inte luftflödet av denna långa väg?
Jag tänkte att det var bättre att sätta den på vinden för att få kort väg till markplanet och sedan föra ventilationsrören ner till källaren bakom snedväggen i köket ochfå bättre luft nere där så mycket som det går.

hur menar du med att dra ner värmen från taket?

// micke
 
Tänkte inte innan jag skrev.angående att dra ner värmen från taket och funktionen på växlaren,
De växlare jag har att göra med , tar luften från takventiler,via spirorör, och tar reda på den värme det går, innan luften ventileras ut i naturen
Tilluften tillförs via ventiler, typ fresh 90 ovanför fönster, eller element,

Att jag började surra om källare , beror på att många runt omkring mig, kastat ut pannan till förmån för fjärrvärme, och en hel del har fått problem med dålig ventilation i källaren av detta.

Jag är lite skadad av nya hus, och tänkte inte på att det ligger spiro lite överallt i taken, så är väl oftast inte fallet med äldre.

Jag såg för mitt inre hur den skulle sitta i källaren och suga luft från övervåningen/arna, utan spiro, och sedan leda ut den via spiro, eller den gamla skorstenen,

Är mer snickare än vvs:are.. satt å tänkte högt bara
 
Redigerat:
Längden på kanalerna är inte så farligt (om vi inte pratar om 10 meter extra kanal).
Fördel att ha aggregat i källaren är att det är lättare att serva, man slipper en del isoleringsarbete.
Självklart kan det vara en nackdel med plats och ljud m.m.

Har du vattenburen värme kan du titta på att skaffa ett aggregat med eftervärmningsbatteri för vatten och inte el.
 
Hej igen!

tack för svaren!

Efter lite läsning på forumen och på IVT:s hemsida så har jag börjat luta mot en greenlinepump av modell ht plus tillsamans med en frånluftsvärmeväxlare och kompaktkollektor.

vad tror ni om detta? det skulle medföra att jag tar tillvara på värmen i frånluften och ha separata tillufts ventiler för friskluft.
sitter vbx frånluftsväxlaren i samband med värmepumpen eller sätter man den på vinden och drar ner kopparrör till värmepumpen? vad ligger ett sådant här system på i kostnad tror ni?

MVH Micke
 
Jag håller på med att bygga en komplementbyggnad med en del bastu och en del relax med dusch och mulltoa. Hur ska detta ventileras?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.