Det enklaste är väl ofärgad parrafinolja. Det har vi använt till våra kalkstensskivor.
 
Skulle inte välja marmor brevid vedspis o spis. Vedspis och marmor får jag inte ihop. Marmorn är för känslig. Tänker på tomatsås, vin mm och det skulle i mitt tycke bli för mycket oro fläckar.
Den ljusa graniten känns som en sämre variant och som ni troligtvis skulle jämföra med marmorn sen och gräma er. Så jag skulle välja grå granit - tror att det blir jättesnyggt och att det ger lite tyngd i köket.
 
Hemmakatten
Jag skulle inte heller ha marmor bredvid spis och framföralltinte bredvid vedspis. Kollade på kökslänken och det var ju ni som har det där charmiga köket med vinklar och vrår!

Ett alternativ att ha bredvid spis och vedspis är gjutjärn. Det är läckert, nytt och annorlunda och passar jättebra ihop med vedspisen. Visst måste det gå att få tag på skivor av gjutjärn och ha som bänkskiva.

Eftersom bänkarna inte sitter ihop med varandra tror jag det kommer att fungera ypperligt. Då kan ni fortfarande ha arbetsbänkarna i marmor.

PS. Min gudmor hävdade bestämt att det fanns ingenting som gick upp mot en marmorbänk. Jag tror att det beror på att den är "lagom" porös. Innan hon bakade la hon en massa is (och på den tiden det fanns isförsäljare som kom varje vecka la hon ett isblock) på marmorskivan så att den blev kall. Hennes mörkakor kommer jag aldrig att glömma.
 
Jo - snacka om vinklar och vrår! Det har ritats om många gånger det köket - men nu har det börjat tillverkas så nu ritar vi inte om något längre.

Gjutjärn låter i och för sig roligt, men vete tusan om vi kan ha ytterligare en sorts bänkyta. Vi pratar redan sten, trä (körsbär vid väggskåpen) och rostfritt. Pratade igår med sambon om att ha trä bredvid spisarna istället, men han vill ha sten där så jag får väl leta vidare efter det perfekta.Låg igår och funderade på att om man hittar den "perfekta" stenen skulle vi kunna beställa en bit till och lägga istället för klinkers framför spisarna. Idag är där röda klinkers, men skulle ju lika gärna kunna vara en hel bit sten. Som framför våra kakelugnar.
 
Jag tycker det är snyggast med enbart trä eller enbart marmor vid fönster och väggskåp. Då blir det dessutom inte så rörigt med ett annat material vid vedspis och spis. Om vedspisen är svart gjutjärn så skulle en gjutjärnsskiva kunna smälta in fint. Annars håller jag med dig om att det blir för mycket.
 
Ett tips på material vid spisen som platsar var som helst och tillsammans med andra material och tåligt
flammad, borstad gabbro (förekommer även till köksbänkar)
Ytan är lite ojämn men slät o väldigt mjuk att ta på
Passar bra till allt
Impala : se prov nedan
 
  • Borstad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.