Vid köksrevering ska den gamla plastmattan ersättas med parkett. Jag har försökt börja riva bort den gamla mattan utan någon större framgång. Att ha den kvar innebär vissa problem då mattan inte finns under de gamla skåpen där det nu ska blir golv. Ett alternativ kan vara att lappa den gamla mattan med ny, men helt skulle jag ju vilja ha bort den.

Rekommendationer?

Plastmattan är inlaggd 2001 direkt på golvspån.
 
Hyr en mattborttagare "stripper" på närmaste maskinhyrfirma. Brukar kosta runt 200 kr/dygn. MYCKET smidigt att ta bort gamla klistrade mattor...
 
Har du bråttom och håller på nu, så kan du skära strimlor, ca 10 cm breda, det brukar man orka med att dra, utan att bli blå i ansiktet,
 
Remsor har jag redan provat. Problemet är att mattan delar sig efter ett tag och bort åker bara själva plasten på ovansidan.
 
Vill man ha bort mattan, och inte har tillgång till nåt söndagsöppet byggvaruhus, så är hårt arbete enda tipset, skrapa med en förskärare, eller spackelspade, kanske du har en slipmaskin å lite papper, en barkspade brukar funka också, fast det kanske man inte har ligger å skräpar hur som helst, Osthyvel ? :)
 
Tack för tipsen. Jag är inte rikgit där ännu, men vill inte stå där utan lösningar.

Prövat lite till och det funkar ganska så smala remsor och om man drar försiktigt. Kanske en mattborttagare är ett alternativ men jag är lite rädd om golvspånet.
 
Jag har precis rivit bort sån matta i två rum. Började först med en liten kofot (vassa kanter) och det gick utmärkt. Problemet var att jag nog skulle få hålla på några år till...utan lunch och kafferast...

Hyrde därför en mattborttagare...och hann både luncha och ta kafferast... Gick m a o jätte smidigt!
 
  • Gilla
Mike Karlsson
  • Laddar…
Och underlaget var golvspån?
 
Jag hade inga problem att ta bort limmad plastmatta från golvspån med golvstripper. Strimlade först med mattkniv 20-30 cm remsor så blir det lättare att hantera.
 
Golvspånet tål nog en del våld...
 
Lånar den här gamla tråden för en fråga. Ska ta bort tre plastmattor i tre olika rum. Ska lägga klinker i ett och parkett i två. Ytan är totalt ca 30m2

Har provdragit i en matta och då verkar det som att i ett av rummen ligger det två mattor ovanpå varandra. Den första gick rätt lätt att ta bort det andra lagret satt hårdare och verkar falla sönder lätt.

Hade tänkt hyra en matborttagare och frågan är vilken maskin som lämpar sig bäst. Verkar finnas handhållna för ca 200kr/dygn och kraftigare för 500kr/dygn. Vilken ska jag hyra?

Hur blir underlaget efter att man kört med mattrivare, kan man lägga klinker direkt eller behöver man göra något mer efterarbete förutom primning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.