bonnier skrev:
Så här års har jag 40-50% inne, vinterhalvåret runt 30-40%
Undrar när man skall använda maskinen då (som nån frågade)?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Det begränsar ju användningsområdet onekligen
 
bonnier skrev:
Så här års har jag 40-50% inne, vinterhalvåret runt 30-40%
Som sagt över 40% nu men ingen större frysfara med den temperatur vi har ute just nu, och vintertid under 40% ... rätt normalt för dom hus som har ventilation.
Tror inte risken är så stor att dom fryser igen om man inte kör med extrema värde (som under -10C ute och över 40%rH) nog mer det dom menar i texten.

Dom flesta av dessa "miniaggregat" tillerkas av små firmor som inte alltid har helt koll på det här med luftflöde, luftfuktighet m.m.
Man får ta det mesta som står i deras beskrivning med en nypa salt, används ofta massa lustiga uttryck som att "aggregatet andas" etc.

För att komma tbx till frågan, har sett/hört två stycken aggregat av den typen som onzza säljer och dom gick tyst och verkade helt okej.
Ett enda hål ut genom väggen så en viss risk för kortslutning men det kan man stå ut med med sådana här småaggregat.
 
Vad är det som gör att denna typen aggregat är så känsliga under -10??
Vad är det som gör att vanlig värmeväxlar ventilation klarar av det?
 
Dessa småaggregat saknar ofta funktion för att avfrosta värmeväxlaren.
Finns risk att det byggs på med i i värmeväxlaren vid tuffare driftförhållande (kallt ute + fuktigt inne).
 
Finns det någon typ av rums, eller motsvarande billiga kompakt agregat som man kan koppla rör till så man får bättre luftutväxling?
 
Lyfter en tråd i stället för att göra en ny...

Någon som installerat ett Mitsubishi VL-50 aggregat i ex garaget?
 
Undrar som ovanstående?
Funderar på en VL-50 i förråd/garaget.

Någon med erfarenhet?
 
Jag kommer att gå på en Pax. Kollade monteringsvideo för Mitsubishin och tyckte den verkade lite leksak.
 
Okej. Har läst lite och många verkar tycka det.
Gör du ett hål till för fläkten då?
 
Pax EOS är som ett riktigt FTX agg men i miniatyr. Så det har till, från osv. Totalt 3 rör skall anslutas. Frånluften tar den genom ett gäller på sidan agget.
 
  • Gilla
Stegar
  • Laddar…
Aha okej. Trodde du menade vanlig fläkt. Jo har läst om dem också men tycker priset är lite högt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.