För att avlasta en bärande vägg skall jag använda mig av en stål balk.
Beräkning vissar att en balk med minst böjtröghetsmoment Ixx = 3000cm3 krävs.
Jag funderar nu på en I220 balk pga av den relativt låga vikten (31.1kg/m) jmf med en HEB eller HEA.
Det verkar som dom flesta väljer HEA eller HEB balkar, finns det ngn bra orsak till detta?
Närmast ligger HEB180 men med en vikt på 51.2kg/m, eftersom balken är 4.5,m lång blir det en viss skillnad på totalvikt.
H-balkarna ger ju en något lägre bygghöjd men är desto bredare, finns det några andra fördelar eller nackdelar??
 
Du har hittat skillnaderna: H-profilerna är lägre och bredare. Troligen ngn av dessa egenskaper man behöver då man väljer en H-balk.
 
I
Eftersom en I-balk har smalare flänsar än HE-A, -B och -M är det vid behov av större upplag bättre att välja en av de senare, särskilt om upplaget är litet på undre flänsen in till livet.

Vid stor höjd på en I-balk och lång spännvindd, får man oxå beakta livbucklingen. Den är mindre på HE-serien än på en INP eller IPE-balk.

Sökt Wx innebär samma sak, men vikten härleds till tjockare flänsar, ofta med samma livtjocklek. För det är flänsarna som tar hand om momentet vid böjning och frestar där på hållfastheten i materialet. Livet utgör i princip bara en distans för att hålla flänsarna på samma avstånd från varandra.

Vid riktigt stora belastningar (alternativt spännvidd, eller båda delar) är den tillåtna påkänningen lägre i ett tjockare mtrl av samma kvalitet än i ett tunnare. M.a.o blir resultatet ett större Wx. Det skulle tala för en tunnare INP eller IPE-profil, men då får man garanterat svetsa på stöd (tvärgående järn mellan flänsarna) mot livbuckling och kantring som gör den färdiga balken dyrare än med motsvarande Wx ur HE-serien.

Tillägg:
Böjmotståndet betecknas Wx resp. Wy beroende på vilken riktning som avses.
Enheten är cm^3
Ix och Iy betecknar tröghetsmomentet, som är något helt annat.
Enheten är cm^4
_______________________
Byggaren
 
Redigerat av moderator:
I
hebbe skrev:
För att avlasta en bärande vägg skall jag använda mig av en stål balk.
Beräkning vissar att en balk med minst böjtröghetsmoment Ixx = 3000cm3 krävs.
Jag funderar nu på en I220 balk pga av den relativt låga vikten (31.1kg/m) jmf med en HEB eller HEA.
Det verkar som dom flesta väljer HEA eller HEB balkar, finns det ngn bra orsak till detta?
Närmast ligger HEB180 men med en vikt på 51.2kg/m, eftersom balken är 4.5,m lång blir det en viss skillnad på totalvikt.
H-balkarna ger ju en något lägre bygghöjd men är desto bredare, finns det några andra fördelar eller nackdelar??

Du får nog kolla din beräkning en gång till. En IPE-220 eller INP-220 har Wx cirka 252-278 cm^3.
______________________
Byggaren
 
Fel av mig, 3000cm^4 ska det ju vara såklart.

Det är ju Ixx som används när nedböjningen beräknas, och höga skjuvspänningar skall det väl inte bli.

Last fall:
Total last 54000N

Nedböjning:
5*Q*L^3/384EI = 5*54000*4,7^3/384*210*^9*3000*10^-8 = 0.0115m
Dvs ca 10mm (<L/300 ok!)
 
I
hebbe skrev:
Fel av mig, 3000cm^4 ska det ju vara såklart.

Det är ju Ixx som används när nedböjningen beräknas, och höga skjuvspänningar skall det väl inte bli.

Last fall:
Total last 54000N

Nedböjning:
5*Q*L^3/384EI = 5*54000*4,7^3/384*210*^9*3000*10^-8 = 0.0115m
Dvs ca 10mm (<L/300 ok!)


Man räknar inte ut balkens bärighet på det sättet. Är det en balk på två stöd (fritt upplagd) pålastad med en jämnt fördelad last, är formeln: Mmax=qxl^2/8 (och ingenting annat). Sen dividerar man Mmax med tillåten påkänning och erhåller Wx, dvs. sökt tillräckligt böjmotstånd = profil.

Däremot kontrollerar man efteråt nedböjningen med formeln du anger och den får vara högst L/400, inte 300. Blir den större får man gå upp ett snäpp högre på Wx.
____________________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.