hej. Hur funkar det om jag har sökt bygglov, fått det godkänt .
Men tiden har gått ut och jag fortsätter bygga, bygger huset lite anorlunda motför bygglovs ritningen, lite större och annan planlösning,annat färgval på huset,

Det ligger utanför detaljplanerat område om de har med saken att göra!

Tack på förhand!
 
Är det inga större ändringar du gör, så går det bra att skicka in kompletteringsritningar, tex ändrar storlek på ett fönster el dyl. Hur mkt större och annorlunda är det du bygger? Tror ju inte de gillar om du bygger 150kvm om du anmält 100kvm tex.
Iom att du bor utanför detaljplanerat område, så har du inga ramar att rätta dig efter i form av färg o liknande mindre ändringar. (vad jag vet)

Enklaste är nog att ringa o prata med byggnadsnämnden på din kommun och höra.

Har du fått din byggstartsanmälan godkänd, så har du två år på dig att börja jobbet, ingen slutdatum vad jag vet.
 
Hej. de är inte jag utan grannen som bygger!
Han har väl utökat huset med 45kvm, ett inglasat uterum, med gjutensula och golvvärme, också byggt lite anorlunda med fönster och planlösningen i huset! carporten har ett större tak än på bygglovet.

Här i umeå kommun har man iaf 2år att påbörja och måste slutföra inom 5¨år,
 
Är det utanför detaljplanerat område så behöver man väl i många fall inte ens ett bygglov ?!
Gränserna för när det behövs och inte brukar väl iof variera mellan kommuner...men mindre tillbyyggnader och extra byggnader som "inte dominerar" brukar ju vara undantagna.

Men om det nu behövs och ha har överträtt det - påverkar det er ?
Annars är det väl ingen ide att ta upp det ? Troligen kommer inte byggandens utförande ändras även om ni klagar - om det inte är en grovt överträdelse.

Om han bygger 45kvm mer tex så har jag dock svårt att tro att det räknas som en "smärre" överträdelse. Sula+golvvärme och mindre ändringar på takkonstruktion kan väl ofta gå an iof

Straffen om man överträder varierar väl: Men en straffavgift (dubbla bygglovkostnaden brukar nämnas har jag för mig) elelr om det är oförenligt med detaljplanen så kan det i värsta fall bli tal om rivning - men här fanns det ju ingen sådan ?

/K
 
Redigerat:
"Är det utanför detaljplanerat område så behöver man väl i många fall inte ens ett bygglov ?!"

jo de är ju självklart! varför skulle man inte behöva bygglov där det inte är detaljplanerat. behövs ju om man ska bygga en mur tror du inte att man behöver det om man bygger ut huset med 45kvm?
 
Bygglov för hus brukar behövas. Dock behöver man inte bygglov för carport/ekonomibyggnader etc om man bor utanför detaljplan. (inte vi iaf)

ovanstående vet också kommunen.
 
Mikael_L
Det är den kvalitetsansvariges jobb att se till att byggnationen följer bygglovet.
Yttersta ansvaret har dock byggherren.
Det går att i efterhand få godkännande att förändra bygglovet, men då skall handläggaren vara medveten om och ha godkänt förändringen.

Förändring av fasadkulör är nuförtiden inte bygglovspliktigt. Bara den inte striden mot kravet att den skall harmoniera med bebyggelsen i övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.