O
Var i helgen på Bauhaus i Kiel i Tyskland och köpte några öppningsbara PVC-fönster. Fick bra pris, 99euro för fönster som var 120cm x 95cm. Nu kommer till frågan, någon som vet hur man fäster fast dessa fönsterna. Jag glömde ju helt att köpa skruvar för att fäsat fast dem när jag var på Bauhaus och här i Sverige så är det inte så många som känner till det där med plastfönster.

Mvh,
Anders
 
Kila fast fönstret och skumma.
 
Fast det är ju att fuska...att bara skumma är ju egentligen inte riktigt rätt risken finns ju att karmstycken bågnar och fönstret kärvar. Ett stort o tungt vridfönster på 3:e vån med trottoar nedanför skulle iaf jag sova oroligt om nätterna med tanke på vad som kan hända. Fönster och dörrar skall skruvas i husets stomme.
Gör så här, Ställ i fönstret, centrera o passa in, kila fast och öppna fönstret försiktigt,
förborra och skruva dit lämpligt antal skruv med ganska platt skalle (ca6*70-90) klossa bakom.
funktionstesta fönstret o skumma eller dreva sedan.
 
hej
alla våra pvc fönster inkl altandörrar är skummade fast och det sitter som berget. så har alla pvc fönster monterats som ja kollat på men det ska finnas någon typ av spec ial plåt bleck fön montering (typ montageband)

mvh kristian
 
verktygsgurun skrev:
Fast det är ju att fuska...att bara skumma är ju egentligen inte riktigt rätt risken finns ju att karmstycken bågnar och fönstret kärvar.
Den risken finns bara om man gör fel.
Det finns små klossar som snäpps fast på karmen och när fönstret stängs så spänner fönstret i karmen och skummet kan expandera hur mycket det vill utan att karmen kan bågna. När skummet har härdat öppnas fönstret och distansklossarna snäpps loss. Voila ! rätt avstånd mellan fönster och karm.
Tyskarna har tänkt färdigt den här gången.

Om man inte vill skumma så finns det plåtar som spänns i karmens ytterkant och sedan skruvas plåten i husets stomme. Dessa är framtagna för moderna gipskartong hus.

Mvh
 
Redigerat:
Naturligtvis skall du skruva fönstren. Förutom att de sitter bättre så hålls fönstret på plats innan skumning och håller emot så skummet inte böjer karmen. Skruvning sker på alla fyra sidor.

Skruvarna har gänga hela vägen. Måste passa de förborrade hålen. Likaså bör/måste man förborra i huset, då skruvarna är tjocka.

Dessa fick jag med:
WURTH, AMO III Schr. Senkkopf mit Fräskante, AW 30 7,5 x 92, ArtNr 234 130 92
 
Min erfarenhet är att skum kan efterexpandera.Jag har satt många dörrar och fönster som funkar bra i flera månader, som sen kärvar pga skummet. Giilar skum annars då det är smidigt,går snabbt och slipper köra runt med stora säckar drev i bilen.
 
O
Tack för alla svar. Nu är fönsterna inte förborrade, men lutar åt att jag köper långa skruvar med platta huvuden som jag skruva fast fönstert med och sedan sätter skum runt. Återkommer med info om hur progressen går.

Tack,
Anders
 
De skruvar som brukar användas är helgängade och det spelar inte så stor roll hur huvudet ser ut. Se till så att gängan i skruven dels sitter/tar i stålprofilen inne i fönstret och i regeln (i huset), det är det som håller fast fönstret. Det är därför viktigt att fönstret är på rätt plats när skruven skruvas i. Lägg gärna (tillfälligt) ett par extra kilar intill skruven när den skruvas in. Detta så att du inte böjer karmen när du trycker på skruven när den skruvas i. Dessa kilar trycks inte i hårt, utan bara löst. Skruvarna går rätt så hårt i karmen, så det krävs lite moment (min gamla skruvdragare orkade inte). Detta medför att man trycker rätt så hårt på skruvdragaren, för att bitsen inte skall hoppa ur. Detta i sin tur kan medföra att man böjer karmen. Så lägg lite extra stöd mellan karm och regel vid skruvning.

När skruven kommer längst in så kommer troligtvis karmen att röra sig lite. Detta är så lite att det inte påverkar. Det som händer är att plastprofilen rör sig i förhållande till stålprofilen. Detta då skruvhuvudet trycker in plasten mot stålet.

Glöm inte förborra i regeln. Jag förborrade med rätt så stort borr. Jag försökte få skruven ca 15-20 mm in från kanten på regeln, finns risk att regeln spricker.
 
O
Som sagt tack för all hjälp, jag hade inte klarat det utan er alla. Men nu är första fönstret på plats. Tyvärr fick jag regla upp lite då hålet i den timrade väggen var lite större än jag trodde. Jag tog av själva fönsterrutan från fönster ramen först. Jag använde skruv med ganska stort huvud, fast fasat. Några fick vara 80mm och några 100mm. Då jag inte har någon metalram i mina plastfönster så tror jag inte att gängorna gör så stor skillnad. Kilade upp fönstret kolla de att allt var i lod och skruvade. När allt såg fint ut och jag hade lyft tillbaka själva rutan i ramen så stängde jag fönstret och skummade runt.

Imorgon ska de skäras skum och fodras på utsidan.
 
  • 20081108(002).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.