Tjoflöjt!
Jag spånar på lite prefabhus typ LB, är det någon som märkt om de har blivit billigare.
Jag menar, om man läser i tidningarna att de varslar alt nära på konkar (prefab generellt, ej specifikt LB ) så borde väl champagnen blivit lite avslagen hos prefabsäljarna :cool:
 
Att omsättningen minskar innebär ju inte automatiskt att försäljningspriserna minskar.

Samma overhead, försäljningskontor/produktutveckling/administration skall fördelas på färre sålda hus.

Det finns absolut ingen automatik att detta skulle ge lägre priser till kund, snarare tvärt om.

Priserna kan sänkas, om tillverkaren ser sig tvingad att sänka sina marginaler för att få vara kvar på marknaden.

Men prispressen ner är nog annars liten i branchen med minskade volymer.

Skall bli intressant att se hur det går!

//KoW
 
Man kan tänka sig ett scenario där det kan komma att gå kortare tid mellan beställning och leverans, där leveranstiderna kan hållas och där kvaliteten på bygget är något bättre, eftersom det blir dyrt med alla anmärkningar som skall åtgärdas.

I en krympande marknad är ens goda rykte värd väldigt mycket när man vill fylla orderboken.

Kanske kan man också tänka sig att säljare har tid att svara på frågor man har, att tillvalen kan bli lite billigare och att kalkylerna stämmer bättre. Husfabriken vill INTE bli ståendes med ett bygge som beställaren inte klarar av därför att man räknade fel på 400.000kr i kalkylerna...

Men priserna i stort tror jag inte har mer än kosmetisk fallhöjd så länge vi talar om samma standard.
 
Enligt information som jag har fått så ska priserna för en seriös husleverantör inte ha sjunkit, eftersom priserna ska vara konjunkturoberoende. Detsamma gäller visst för hantverkare.
Trots detta så undrar jag om man inte som husköpare har ett annat förhandlingsläge nu än för ett halvår sedan. Med tanke på att övriga branscher får panik i finanskrisens spår, så borde det ju även slå på byggbranschen. Jag säger inte att man ska börja pruta hej vilt, men att det finns läge att ifrågasätta prissättningen.
 
Det kan ju tänkas att materialinköpen för hustillverkarna blir billigare, liksom transporterna blir billigare med lägre drivmedelspris och mindre att göra betyder mindre övertidsersättning till de anställda etc. Så lite kan man nog pruta, ja. Det är det jag kallar för "kosmetiskt fallhöjd" eftersom det handlar om enstaka procent.
 
Priser styrs av utbud och efterfrågan vilket gör att priserna kan gå ner. När efterfrågan sjunker försöker många branscher sälja så länge det täcker de rörliga kostnaderna (dvs produktionskostnaden + kapitalkostnaden för working capital + övriga rent rörliga kostnader). Vi får se hur det blir i husbranschen men jag skulle inte bli förvånad om priserna på färdighus sjunker i storleksordningen 10-20%, dvs många tillverkares vinstmarginal kommer pressas rejält.
 
Investor skrev:
Vi får se hur det blir i husbranschen men jag skulle inte bli förvånad om priserna på färdighus sjunker i storleksordningen 10-20%, dvs många tillverkares vinstmarginal kommer pressas rejält.
Eftersom byggnationen fortgår i andra sektorer än villabyggande så kan inte jag se att det skulle bli några radikalare materialkostnadssänkningar just nu. Däremot kommer man säkert att konkurrera med andra medel såsom kortare leveranstid, mer extraval "på köpet", bättre lånevillkor etc.
 
Krisen fortsätter varje dag och blir bara djupare. Inga företag gillar att varsla sina anställda och så långt som möjligt försöker man överleva genom att täcka de rörliga kostnaderna.
Nästan alla typer av verksamhet har haft ett par mycket goda år med stora vinster, trots dyra råvaror osv. Nu sjunker efterfrågan och det första man gör för att försöka fortsätta sina affärer är att öka sitt kundvärde, antingen genom att ge mer för pengarna, erbjuda förmånlig finansiering, sänka priset mm mm. Det gäller i princip alla affärer, oavsett om det gäller bilar, hus, trä, stål eller olika tjänster. Det handlar om att överleva till dess att konjunkturen går upp igen.
Som privatperson får du mindre för ditt hus eller bil om du försöker sälja idag jämfört med för ett år sedan. På nya bilar kan du pruta hutlöst och det samma gäller hemelektronik. Inom industrin har inköpspriserna på råvaror och halvfabrikat pressats hårt och det samma gäller varorna som producerats. Sänkningar på 20% är normalt. Vissa varor (tex järnskrot) har sjunkit 75% sedan i somras.

Jag förstår inte varför just hustillverkare skulle stå utanför de marknadskrafter som gäller all annan verksamhet? Klart att de gjort stora vinster de senaste åren. Därmed borde det också finnas marginaler för prissänkningar. Deras råvarukostnader bör dessutom också ha minskat. Nu handlar det om att överleva. Frågan är till vilket pris?
 
Hasse C skrev:
Nästan alla typer av verksamhet har haft ett par mycket goda år med stora vinster, trots dyra råvaror osv. Nu sjunker efterfrågan och det första man gör för att försöka fortsätta sina affärer är att öka sitt kundvärde, antingen genom att ge mer för pengarna, erbjuda förmånlig finansiering, sänka priset mm mm.

Jag förstår inte varför just hustillverkare skulle stå utanför de marknadskrafter som gäller all annan verksamhet? Klart att de gjort stora vinster de senaste åren. Därmed borde det också finnas marginaler för prissänkningar. Deras råvarukostnader bör dessutom också ha minskat. Nu handlar det om att överleva. Frågan är till vilket pris?
Du gör ett tankefel när du tror att företag vill sänka priset. Alla företagare vet att skall man ha råd att ge kundvärde så måste man tjäna pengar på det man säljer.

Som försvar på min teori säger jag bara att det går bra att titta på bilbranschen. Sänker tillverkarna priset på nya bilar? Nej, de minskar produktionen istället och säger upp personal i stora mängder.

Hustillverkarna avviker inte från marknadskrafterna som gäller all annan verksamhet. Nytt är fortsatt samma pris, begagnat rasar i pris.
 
Jag vill gärna använda just bilbranschen som ett exempel på hur det fungerar. Redan i normalfallet har du en viss möjlighet att påverka priset och kunna få extra utrustning om du köper en ny bil. I sämre tider ökar de möjligheterna, särskilt för begagnat och för bilar som redan står i hallen, men det gäller även nyproduktion. Det hela handlar om att hålla marknadsandelar och att hålla liv i sin verksamhet. Det lönar sig oftast om man satsar långsiktigt.
Klart att ingen vill sänka priset på sin affär men det kan vara möjligt och är ofta nödvändigt för att ändå dra i en del pengar för att klara sig till bättre tider.
Väldigt stor del av sveriges industri bygger på hög teknologi och hög kunskap hos den enskilde operatören. Många rena arbetarjobb bör snarare räknas som hantverk idag. I sina kalkyler måste man tänka på den investeringen man gjort i sin personal och konsekvenserna av att ha förlorat den när det är dags att dra igång igen. Detta kan bli kostsamt i form av produktionsbortfall och kvalitetsproblem i framtida produktion. Klart att man räknar med att få tillbaka friställd personal men det är inte givet.
Jag är övertygad om att husbyggare ingår i gruppen hantverkare och den typ av tjänst där man värderar utbildning och erfarenhet.
Extremfallet måste finnas i just bilindustrin där Saab under sin mer än 50-åriga historia endast gjort vinst ett par år. De senaste 20 åren har de förlorat tiotusentals kronor per såld bil men man fortsätter eftersom man tror att man en dag ska börja generera vinst.

Och att hustillverkare skulle ha en prissättning som inte är beroende av konjunkturen tror jag inte på. Klart att även de höjer priserna när de ser att de har större efterfrågan än de kan leverera. Det handlar inte om att vara seriös utan att rätta sig efter de lagar som styr en fri marknad. Åter till bilindustrin: Porsche tjänar 200000:- per bil de tillverkar. BMW tjänar 20000:- och Saab förlorar 20000:-. Säger det något om vem som är mest seriös? Nej. Samtliga skulle dessutom vara beredda att sänka sina priser eller skicka med gratis vinterdäck för att få fortsätta göra affärer även då efterfrågan är låg.

Jag vill dessutom minnas att jag sett en tråd här på forumet där man jämfört prisutvecklingen på offerter på olika och snarlika husmodeller de senaste åren. Den årliga kostnadsökningen på hus i allmänhet var betydligt högre än allt vad KPI och inflation visar. Ja, det är ytterst ovetenskapligt och obekräftade siffror, men jag tycker det var ett klart synligt samband. De extra tusenlapparna man tagit ut i goda tider kan man nog bli tvungen att avstå från en tid framöver. De som överlever kommer leva gott om några år igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.