Vi håller på och planerar ombyggnationen av vårt kök. Vi funderar på att ha infällda spots i taket, har även surfat runt på en massa sidor om det, men det är lite saker jag är osäker på.

Vårt hus är ett gammalt trähus med spontat trä i taket, i taket finns sen sågspån.

Jag funderar på om jag kan fälla in spots på följande sätt:
1. Göra lämpliga hål i taket och sätta in plåtlådor som skydd.
2. Fästa vanligt huntonit innertak direkt på taket (dvs inte sänka det på något sätt)
3. Göra hål i huntonitskiva och fälla in spots.

Det jag funderar på är dels om man kan fälla in spots i en huntonit takskiva utan att den brinner upp. Måste man sänka taket för värmeavledning eller varför är det alla gör det?
 
Måste man sänka taket för värmeavledning eller varför är det alla gör det?

Oftast behöver man ju lite utrymme för rör/slang.
 
Redigerat:
Jag tänkte fräsa in VP-rör i taket så det har jag tänkt på.

Det är mest brandrisken jag tänker på.

Varför brukar folk egentligen sänka sitt tak?

Det måste ju vara mycket jobbigare att sänka taket och bygga upp ett regelverk än att bara fräsa in spår med en handöverfräs?
 
Jag skottade undan sågspånet på vinden, skruvade slang och aluminum pottor mot brädtaket. Före det hade jag skruvat upp Huntonit-taket och tagit upp hål för spottarna, dock bara genom Huntoniten. Sen körde jag med en 150 mm hålsåg uppifrån för att få bort så mycket trä som möjligt. Virade runt pottorna med isolering, ville inte ha sågspån direkt mot pottorna.
 
Spika upp 21x70 reglar cc30 och ny gips på det så får ni utrymme för eldragning samt möjlighet att fälla in 20w 12v spottar(ex hide a lite) som bara kräver 19mm inbyggnadsdjup och 5mm luftspalt bakom. Så gjorde vi i kök och vardagsrum(använde dock 45x70) och det blev skitbra.
 
Det beror ju såklart på vad du vill ha för spottar.
 
declint skrev:
Det måste ju vara mycket jobbigare att sänka taket och bygga upp ett regelverk än att bara fräsa in spår med en handöverfräs?
Det vete fasen..
Du ska ju lägga på ett lager huntonit (vad är det för nåt?), och hur stor skillnad hade det blivit att först glesa upp några 22mm brädor, sen lägga på det nya lagret. Jämfört med att stå och fräsa i tak. Tror de flesta vet att arbeta i taket sällan är behagligt, och att stå med en fräs och göra spår för vp rör...aj i axlarna av att tänka på det..
 
åkaj tack :)
 
E
annars är det svårt att kunna göra potthål i spånisolering -spec om det finns övervåning
å spec med spots som blir j-t heta med fel lampa
sen att de sänker är just för de blir heta -halogen spots iaf
sen är det lite olika på olika märken å utförande -läs på dina vad de kräver fritt uppåt

det är ett bekymer för förs.bol. då det kostar ca 200-300 milioner
om år atter sätta bränder som spottar startat
 
Jag kan se fördelarna med att sätta 21mm reglar i taket istället för att fräsa. Att det går att fräsa vet jag eftersom jag gjorde så i vardagsrummet och det gick ganska smidigt.

Det jag är mest fundersam över är väll om man kan sätta spottar i en träfiberskiva eller om man måste köra med gips. Jag trodde dessutom att ni reglade upp taket för värmeavledningens skull, inte för att det är lättare att dra elen.

Vill helst inte ha gips eftersom jag inte det är så snyggt med ett helt platt tak.

Elinstallatören: Att det finns problem inser nog de flesta, det är ju därför jag frågar. Om du har några förslag på lösning kan du väll berätta, annars är din kompetens ointressant i detta fallet.
 
E
mitt råd
sänk taket med vad de rekomenderar på spottarna
alltså det som de rek. ovanför lixom har sett mellan 50mm-100mm
men undvik att öppna i spånisoleringen bara=brandfara
 
declint skrev:
Jag kan se fördelarna med att sätta 21mm reglar i taket istället för att fräsa. Att det går att fräsa vet jag eftersom jag gjorde så i vardagsrummet och det gick ganska smidigt.

Det jag är mest fundersam över är väll om man kan sätta spottar i en träfiberskiva eller om man måste köra med gips. Jag trodde dessutom att ni reglade upp taket för värmeavledningens skull, inte för att det är lättare att dra elen.

Vill helst inte ha gips eftersom jag inte det är så snyggt med ett helt platt tak.

Elinstallatören: Att det finns problem inser nog de flesta, det är ju därför jag frågar. Om du har några förslag på lösning kan du väll berätta, annars är din kompetens ointressant i detta fallet.
Hur löser du säkerhetsavståndet om du inte reglar ner taket?

Det går fint att sätta spottar i träfiberskivan. Saxat från Huntonits hemsida: "Väljer du ett innertak från Huntonit kan du även sätta upp spotlights om du så önskar (vår målade yta tål den värme som spotlights alstrar)"
 
E
rikard
står det vilken sorts spotlight?
det finns ju flera olika modeller
halogen blir j-t heta då de varit på ett tag tex om man glömmer släcka över natten
vilket man måste veta att konstuktionen tål.
jag har sett så många som inte förstått hur hett det blir å de tycker det är
ok att ha `lite luft´ ovanför lixom
å får problem med att det inte lyser jämt å så öppnar man å det är kol mot spotten
 
Tillverkarens anvisningar ska ju självklart alltid följas. Brandrisken är stor om man gör fel. Maxel anger t.ex. på sin hemsida: "Halogenlampan blir mycket varm, det rörs sig om temperaturer över 2000 grader inne i brännaren."
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.