Vi har ett 1,5 plans hus med källare och som är byggt 1955. Ventilationssystemet är enligt självdragsprincipen och har frånluftsöppningar i sovrum, badrum, toalett och tvättstuga och utgörs av eternitkanaler.

Håller nu på att renovera och bygga ut badrummet på övre plan, och behöver riva en del av eternitkanalen. Har blivit avrådd från att själv göra detta arbete pga asbesten i eterniten och risk för lungcancer. Min fråga är, eftersom jag inte arbetar med detta dagligen och har det som yrke - kommer den här projektdelen att utgöra ngn större risk för min hälsa?
 
Nej, knappast! Undvik att bryta sönder eller att såga i dom, då är det ingen fara.
 
Lyssna på ett program som var i P1 för ett tag sen, kanske i våras, som handlade om asbest och när dom utredde folk som hade fått lungcancer så visde det även att enstaka tillfällen kunde sättas i samband med att dom kommit i kontakt med asbest, kanske dom hade bott på nått ställe där dom hade renoverat eller själva rivit ner något som innehöll detta. Försökte hitta programmet men utan resultat. Kanske nån annan som hörde programmet som kommer ihåg det bättre än jag? Men det var ju innan man visste farorna så använder man andningsskydd som klarar asbest så är det nog ingen fara?
 
Redigerat:
Använd gärna en andningsmask. Det är dammet som är det farliga, som kommer ner i lungorna. Detta kommer främst om du sågar i kanalen. Om du måste göra det så är ett tips att spruta vatten (blomspruta) på röret, då dammar det mindre. Jag stoppade ner rören i plastsopsäckar med en gång. Inte bara för asbestens skull, utan även för att slippa få innehållet i rören i huset. Dessa lämnas sedan på ett speciellt ställe på återvinningsstationen (tippen).

Du skrev "en del av eternitkanalen". Överväg om du kanske skall ta bort hela (beror ju på hur det ser ut). I mitt hus så var vissa skarvar av kanelen inte täta. Inga direkta problem vid självdrag, men om man sätter in en fläkt i toan för att få lite bättre drag. Så kommer luften blåsa ut i otäta skarvar. Så kolla gärna upp skarvarna.

//Michael, i ett hus nu helt utan eternitkanaler
 
Håller med tidigare inlägg, är i min mening ingen risk alls om du plockar ner kanalerna hela.
Andninsmask är inte fel iheller med tanke på det damm som finns i och på kanalen, minst lika hälsovådligt (eller åtminstone retande i halsen) som eterniten i sig.
 
Vad grymt bra att få så snabba svar på min fundering! Tack ni som svarat! Jag har tänkt att låna en sk halvmask av min far, hoppas kunna plocka kanalen hel från skarv till skarv iaf det område som berör badrummet. Egentligen skulle det vara skönt att "sanera" hela huset men systemet löper från källare upp via entréplan, övervåning och sedan ut i en egen kanal i murstocken och är inbyggt i lådor i rum som vi redan har målat och fräschat upp. Där ventilgallren är har vi redan "proppat" så att det inte kommer ngn tilluft från eternikanalen.

Har tänkt att lösa ny ventilation med tilluft i sovrum, vardagsrum mm och ny spirokanal från badrummet (för kökets del har jag byggt ny imkanal med tillhörande takhuv + brandskyddsisolering ).

Som sagt, tack för era synpunkter och inlägg!
 
Sålänge du inte är och river i kanalerna eller renoverar så byt inte ut detta utmärkta material. De håller säkert 100 år längre än plåtspiro som börjar rosta till slut. Man får heller inte kondens i eternit.

Tyvärr så går det inte att röra i rören utan att de spricker i skarvarna.

Har bytt halva mitt eternitsystem pga ombyggnad. Ingen andningsmask eller dylikt. Asbest är faktist inte så farligt som man tror, det krävs långvarigt inhalerande av damm för att få skador. Det är ju liksom skillnad att riva ett par kanaler under en halvdag och jobba i en fabrik i tio år som tillverkar eternitkanaler. För mig dammade inte kanalerna ett dugg, jag slog sönder dem med hammaren när de inte gick att ta loss större bitar.

Mina ligger numera på dyngkasan i väntan på deponi. Man måste tydligen ner med dem i påsar för att få kasta på tippen. Kul när man har 20-30 meter :rolleyes:
 
v-g skrev:
Asbest är faktist inte så farligt som man tror, det krävs långvarigt inhalerande av damm för att få skador. :rolleyes:
Om det vore så väl som v-g skriver skulle det vara en stor glad nyhet bland forskare. Programmet i P1 handlade väl om motsatsen? Jag tycker inte man skall uppmana sina vänner här på forumet att utsätta sig själva och sin familj för eventuell hälsofara.
 
Å andra sidan ska man inte överdriva faran.
// F.d. eternitarbetare
 
  • Gilla
SebbeEngel
  • Laddar…
Forska på de som rivit sina eternitkanaler och jag är helt övertygad om att även om de inte använt andningsskydd är de omöjligt att påvisa ett samband mellan denna rivning och ökad cancerrisk.

Jobbar man däremot i det dagligen eller kanske någon gång per vecka, självklart ska man ha skydd. Röker man samtidigt ja då börjar man verkligen komma i farozonen.

Men det är helt klart att är det damm så dra på andingsskyddet det gör ju såklart även jag. Gamla vent.rör är ju dammsamlare så det står härliga till.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.