Suck, kunden har ju alltid rätt, men ibland är det ena riktiga segproppar, som förköpt sig och ringer å tjatar å oroar sig över de mest underliga saker, eller dyker upp och ska ha sällskap i två timmar på plats, för tydligen har vi inget ( snickare å annat löst folk) annat att göra..

Visst, ibland kan man nog ibland uppfattas som lite kort i tonen, men det är inte alltid man har lugnet att stanna upp och gå och drömma med kunden,
Fast hade vi fått jobbet för vår sociala kompetens, hade ni fått ringt nån sur jäkel som kom och fixade efter oss.;)
Tänk på att det som är ett stort och spännande projekt för er, är en mulen tisdag för oss..

Sen har nog jag personligen ofta hellre med fru Kund att göra, än herr Kund,
Oftast tycker jag att det är fru Kund som som vet hur det ska vara ,

( Kaffebröd blir många på bra humör av;) )
 
Mäster skrev:
Suck, kunden har ju alltid rätt, men ibland är det ena riktiga segproppar, som förköpt sig och ringer å tjatar å oroar sig över de mest underliga saker, eller dyker upp och ska ha sällskap i två timmar på plats, för tydligen har vi inget ( snickare å annat löst folk) annat att göra..

Visst, ibland kan man nog ibland uppfattas som lite kort i tonen, men det är inte alltid man har lugnet att stanna upp och gå och drömma med kunden,
Fast hade vi fått jobbet för vår sociala kompetens, hade ni fått ringt nån sur jäkel som kom och fixade efter oss.;)
Tänk på att det som är ett stort och spännande projekt för er, är en mulen tisdag för oss..

Sen har nog jag personligen ofta hellre med fru Kund att göra, än herr Kund,
Oftast tycker jag att det är fru Kund som som vet hur det ska vara ,

( Kaffebröd blir många på bra humör av;) )
Asså. Ta inte detta personligt men:
Det verkar bara vara hantverkare och kanske bilmekkare som kan ha den kundfilisofin som du har... "Mulen tisdag" när man ska hjälpa sin kund? Jo jag tackar ja... I vilken bransch tror du man upplever solstinna fredagar varje dag? (Hör jag någon säga ingen??). Hur skojj tror du det är för en sjuksköterska att få hör livshistorien för alla som kommer in med en mindre diagnos? Inte tusan beter sig sjuksköterskan illa för det? Sköterskan är där för att hjälpa kunden. Eller pc-teknikern som måste gå runt och byta möss och musmattor och dra sladdar för folk i ett kontorslandskap. Hur skojj tror du teknikern tycker det är när han får skit för allt från att microsoft suger till att det inte finns möss för vänsterhänta?
Gnäll i fikarummet, men se till att hålla skenet uppe om att du faktiskt gillar ditt jobb när du är ute hos kund. (alternativet kanske är att jobba med något som inte innefattar människokontakt. Jobba som morahästsvarvare kanske, egen företagare givetsvis då, så du slipper lämna hemmet)

Nu kanske jag övertänder, och det handlar inte om dig personligen. Verkar bara som att din jargong är allmänt accepterad. Något jag ställer mig väldigt negativ till.

Baaaah

För övrigt. Har nyss flyttat till villa. Skickat ut kanske 50-75 mail tll olika hantverkare om offerter /intresseanmälan. Har fram tills idag inte fått ett enda vettigt svar. Men idag hände det! Ett trevligt mail damp ner, från en snickare som verkligen verkade vilja få ta över en summa pengar av mig. Vackert!!! Kanske bara är jag, men kan det möjligen vara så att man vinner på att vara lite trevlig och service minded?
Och sedan är det en sak till. Vi betalar er hantverkare. Vi lägger ner massa energi och tid på att tillmötesgå er, och vi får mest skit tillbaka...
Har haft hemma polacker ett tag nu som hjälpt till med lite målerier. Helt vitt, men ändå mycket billigare än svenska hantverkare. Vad är den största skillnaden mot inhemska hantverkare? De kommer i tid, de vill jobba, de är trevliga och glada, de bjuder på öl, de gör ett kalasjobb nästan så att de överpresterar och de är billiga. Fick en liter bacardi rom också :p

Håller med om fikabröd. Det är mums.
 
A
Ja, i de flesta brancherna är det väl oftast leverantörerna som bjuder sina kunder på presenter och julklappar för att smörja. Men det har varit och är hantverkarnas marknad och då blir det omvänt.
 
Jag har också haft problemet som flera kvinnor i tråden vittnar om. Blev rent ut sagt förbannad när det är jag som är påläst, ställer frågorna, diskuterar - och så vill de inte prata med mig. De vände sig hela tiden till min man. Det är säkert lättare att få hjälp som ung söt tjej som ställer dumma frågor, men vill man vara delaktig i byggprocessen blir man inte tagen på allvar.

Nu har vi jobbat med dessa byggare ett tag och de har lärt sig att prata med mig också. Den ena av dem, den äldre, som jag upplevde som värst - han sade till och med till min man att han var imponerad av mig för att jag är intresserad, för att jag är där och gör saker. Det skulle ALDRIG hans fru göra, sade han. Plus att jag kan backa med släpet. :)
 
konichiwa girl skrev:
Det är säkert lättare att få hjälp som ung söt tjej som ställer dumma frågor.


Ja, gamla fula kärringar som ställer smarta frågor är inget för oss hantverkare.............små o söta som sagt.

Allvarligt talat så skäms jag å dessa hantverkares vägnar, alla ska bedömas likt oavsett kön, ursprung, ålder osv. Något jag tillämpar stenhårt.
 
stew skrev:
Asså. Ta inte detta personligt men:
Det verkar bara vara hantverkare och kanske bilmekkare som kan ha den kundfilisofin som du har... "Mulen tisdag" när man ska hjälpa sin kund? Jo jag tackar ja... I vilken bransch tror du man upplever solstinna fredagar varje dag? (Hör jag någon säga ingen??). Hur skojj tror du det är för en sjuksköterska att få hör livshistorien för alla som kommer in med en mindre diagnos? Inte tusan beter sig sjuksköterskan illa för det? Sköterskan är där för att hjälpa kunden. Eller pc-teknikern som måste gå runt och byta möss och musmattor och dra sladdar för folk i ett kontorslandskap. Hur skojj tror du teknikern tycker det är när han får skit för allt från att microsoft suger till att det inte finns möss för vänsterhänta?
Gnäll i fikarummet, men se till att hålla skenet uppe om att du faktiskt gillar ditt jobb när du är ute hos kund. (alternativet kanske är att jobba med något som inte innefattar människokontakt. Jobba som morahästsvarvare kanske, egen företagare givetsvis då, så du slipper lämna hemmet)

Nu kanske jag övertänder, och det handlar inte om dig personligen. Verkar bara som att din jargong är allmänt accepterad. Något jag ställer mig väldigt negativ till.

Baaaah

För övrigt. Har nyss flyttat till villa. Skickat ut kanske 50-75 mail tll olika hantverkare om offerter /intresseanmälan. Har fram tills idag inte fått ett enda vettigt svar. Men idag hände det! Ett trevligt mail damp ner, från en snickare som verkligen verkade vilja få ta över en summa pengar av mig. Vackert!!! Kanske bara är jag, men kan det möjligen vara så att man vinner på att vara lite trevlig och service minded?
Och sedan är det en sak till. Vi betalar er hantverkare. Vi lägger ner massa energi och tid på att tillmötesgå er, och vi får mest skit tillbaka...
Har haft hemma polacker ett tag nu som hjälpt till med lite målerier. Helt vitt, men ändå mycket billigare än svenska hantverkare. Vad är den största skillnaden mot inhemska hantverkare? De kommer i tid, de vill jobba, de är trevliga och glada, de bjuder på öl, de gör ett kalasjobb nästan så att de överpresterar och de är billiga. Fick en liter bacardi rom också :p

Håller med om fikabröd. Det är mums.
Mja, Jag försöker nog vara glad och trevlig, men det har hänt att jag fått stå i telefon, eller på plats, upp till två timmar om dagen, med människor som inte varit i balans riktigt, och förklarat att det sitter tapetklister på alla våderna, och liknande frågor,
På eftermiddagen kan jag nog uppfattas som lite kort i tonen då

När jag sen kilar in på ICA för att köpa mitt knäckebröd, så struntar väl jag i om kassörskan är sur, jag söker i det läget inte sällskap, utan knäckebröd
Om bilmecken, sjuksyrran eller vem det nu vara månde, inte sjunger för mig, får jag väl ta det, om dom gör det dom ska bra

Vad mulen tisdag beträffar, så menar jag att tvåhundra hus senare så står jag inte och studsar av förtjusning inför tapetval, jag har annat att göra, MEN för kunden är det naturligtvis en jättegrej, och lyckas man inte verka jätteentusiastisk över kaklet, kl 19,30, när man jobbat sen 06.00, då är man en sur och vresig jäkel.. suck

Tilläggas kan att jag hitills tror mig lyckats framstå som hyfsat glad och trevlig, det samma gäller mina arbetskamrater
Kunder har jag träffat gott om mindre trevliga exemplar, fast övervägande sympatiska människor, det finns båda sorterna där med, fast vilka som själva vet med sig att de kan verka vara sura, hantverkare/kund , låter jag vara osagt

Om jag framstår som sur å vresig i detta nu, så får jag skylla på min påbörjade rökavvänjning, det finns inte någon anledning att varken fika eller äta längre, om jag inte får röka efteråt.. :(
 
Mäster skrev:
Om jag framstår som sur å vresig i detta nu, så får jag skylla på min påbörjade rökavvänjning, det finns inte någon anledning att varken fika eller äta längre, om jag inte får röka efteråt.. :(
Oh, men till och med öldrickande är gott utan en cigg efter ett tag. :) Det är det bästa beslut du kan ta, även om det innebär att man blir lite vresig ett tag.

(med en öl i handen, jordnötter bredvid, och rökfri sedan tre och ett halvt år)
 
Mäster skrev:
Mja, Jag försöker nog vara glad och trevlig, men det har hänt att jag fått stå i telefon, eller på plats, upp till två timmar om dagen, med människor som inte varit i balans riktigt, och förklarat att det sitter tapetklister på alla våderna, och liknande frågor,
På eftermiddagen kan jag nog uppfattas som lite kort i tonen då

När jag sen kilar in på ICA för att köpa mitt knäckebröd, så struntar väl jag i om kassörskan är sur, jag söker i det läget inte sällskap, utan knäckebröd
Om bilmecken, sjuksyrran eller vem det nu vara månde, inte sjunger för mig, får jag väl ta det, om dom gör det dom ska bra

Vad mulen tisdag beträffar, så menar jag att tvåhundra hus senare så står jag inte och studsar av förtjusning inför tapetval, jag har annat att göra, MEN för kunden är det naturligtvis en jättegrej, och lyckas man inte verka jätteentusiastisk över kaklet, kl 19,30, när man jobbat sen 06.00, då är man en sur och vresig jäkel.. suck

Tilläggas kan att jag hitills tror mig lyckats framstå som hyfsat glad och trevlig, det samma gäller mina arbetskamrater
Kunder har jag träffat gott om mindre trevliga exemplar, fast övervägande sympatiska människor, det finns båda sorterna där med, fast vilka som själva vet med sig att de kan verka vara sura, hantverkare/kund , låter jag vara osagt

Om jag framstår som sur å vresig i detta nu, så får jag skylla på min påbörjade rökavvänjning, det finns inte någon anledning att varken fika eller äta längre, om jag inte får röka efteråt.. :(
Du verkar inte alls som sur och vresig. Ganska sympatisk faktiskt. Som sagt mitt utbrott handlade inte om dig personligen, bara mina egna erfaranheter, samt att du formulerade dig lite klumpigt! (Där fick du för det!! :) ;))

Vart man än letar så hittar man "skit". Skillnaden mellan att gå in och kvällshandla på ica mot att anlita en hantverkare är att hantverkaren är lite dyrare, därför ska man kanske kunna förvänta sig lite mer. 500 hos ica mot 50000++ för hantverkaren. Så ser det ofta ut.
Om du läser runt på forumet så finner du att förvånansvärt många delar mina erfarenheter. Vilket är lite skrämmande...

Tycker du verkar vara sympatisk som sagt :)

Simma lugnt!
 
Hmm, tycker nog att timkostnaden är högre på Ica iallafall, 10 minuter kan kosta mig 400:-
Och hur många gånger måste jag inte gå dit igen, grejerna tar ju slut ...( här skulle det vara en smiley )
 
stew skrev:
För övrigt. Har nyss flyttat till villa. Skickat ut kanske 50-75 mail tll olika hantverkare om offerter /intresseanmälan. Har fram tills idag inte fått ett enda vettigt svar. Men idag hände det! Ett trevligt mail damp ner, från en snickare som verkligen verkade vilja få ta över en summa pengar av mig. Vackert!!! Kanske bara är jag, men kan det möjligen vara så att man vinner på att vara lite trevlig och service minded?
Det där med mail och offerter på hantverkare tycker inte jag går hand i hand, förlåt om jag är fördomsfull men hantverkare brukar inte vara några datahackers direkt. Men tar man kontakt via telefon först och sen mailar detaljer är det en annan sak.

Vore jag hantverkaren och fick ett mail utan någon kontakt innan så skulle jag tolka det som att det är någon som skickar ut massor utav mail bara för att hitta bästa pris. Är ju ändå lite jobb att räkna på en offert så då kanske det inte är så motiverande om man tror det.
 
Bezt skrev:
Det där med mail och offerter på hantverkare tycker inte jag går hand i hand, förlåt om jag är fördomsfull men hantverkare brukar inte vara några datahackers direkt. Men tar man kontakt via telefon först och sen mailar detaljer är det en annan sak.

Vore jag hantverkaren och fick ett mail utan någon kontakt innan så skulle jag tolka det som att det är någon som skickar ut massor utav mail bara för att hitta bästa pris. Är ju ändå lite jobb att räkna på en offert så då kanske det inte är så motiverande om man tror det.
Välkommen till 2000-talet säger jag bara.
Mail är ett perfekt sätt att få in offerter och liknande på.
Klarar man inte av ett tangentbord, så finns det enkla kurser på ett par timmar att gå...

Klart som tusan man vill hitta bästa pris. Pricerunner och prisjakt finns ju för de flesta matriella varor. Varför skulle man kunna jaga bästa pris på tex en micro men inte på en hantverkare? Det är ju så marknadsmässiga priser skapas.
 
Jag kan bara gå till mig själv.
Har jag en annons ute på blocket på en sak och det är några som ringer och några som mailar, då går garanterat telefon före mail. Och då är jag ändå utbildad datatekniker.

Sen tycker jag att din jämförelse med pricerunner haltar då det går på några sekunder att leta i lite databaser, lite skillnad om en hantverkare ska sitta och räkna på ett jobb, tid är pengar.
 
Skulle säkert gå att räkna "maskinellt" men då skulle det knappast räcka med 4m², bubbelbad & vägghängt dass för att räkna ut. Datorer räknar alltid rätt (förrutom intels som inte kunde räkna till två) om de får rätt indata. Dock skulle det ta timtal att få det hela rätt samt att man behövde veta en hel del om bakomliggande material.

Att få timpris & materialpåslag är nog inte svårt men vad säger det om totalpriset när man kanske måste riva ner till grunden?

Hade alla hus sett ut som "arbetarbostäderna" i bromma hade det vart en annan femma nu är ju verkligheten tack o lov inte sån.
 
andersmc skrev:
Det är bara att konstatera: Sverige är på väg in i en högkonjunktur, hushållen har gott om pengar (eller tror i alla fall att de kommer att ha gott om pengar snart), det byggs nytt, byggs till och renoveras som aldrig förr. Alla byggfirmor - bra som dåliga - har fullt upp och kan välja och vraka bland jobben. Vi får bara hoppas att kunderna kommer ihåg vilka som kunde visa lite ödmjukhet i framgången. För vi vet ju också att det kommer bistrare tider, och då kommer det att behövas väldigt mycket ödmjukhet.
hehe dej vill jag imte ska sia om mina aktie eller ränteplaceringar..
blev med facit i hand lite fel va :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.