Vilken inomhustemperatur har ni?

Och hur mycket kan man spara (i kWh, sedan beror det ju på vilken energikälla man har hur dyrt det blir...) på att sänka inomhustemperaturen med tex en grad?
 
Vi har 21 just nu. Eldar med ved utan accumulatortank, så det sjunker när det blir kallare ute :( När det är riktigt kallt och båda jobbar så har vi fullt sjå att hålla 18... Snart ska det bli central (för flera byggnader) fliseldning, men tyvärr har det dragit ut på tiden.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med de ekonomiska beräkningarna.
 
HellyHansentröja; tjocka sockar; ylleplädar 'en masse' och en go, varm jycke.

18 grader.

Höjs till 23-24 grader då jag väntar lägenhetsboende gäster (dom är ju så frusna av sig ;)).

Kör med olja. Uppvärmning inkl varmvatten går på under 15.000 kr/året. Då familjen var 3 pers gick det på ca 18.000 kr /året.

Du tjänar in ganska mycket på varje sänkt grad oberoende av värmekälla.
 
Kan krypa ner till 21,5, men sällan under 22 - till min hustrus odelade avsky. Hon vill ha det svinkallt.
 
Just nu +18 i hela huset utom i badrummet +13 p.g.a. golvvärme pajad :(

 
+18 här också. Men som sagt då har vi golvvärme så det känns på inga sätt kallt.

MvH
Gojan
 
23 grader just nu!
(Dock i lägenhet där värmen ingår i hyran) :p
 
Glömde skriva att varje höjning av en grad ger 5% högre energiförbrukning.

EDIT: Ändrade % lite! :p

 
en grad = 5% höjning? 20% = en FÖRMÖGENHET

20-22 pendlar vi mellan... skönt
 
Jesca_j skrev:
23 grader just nu!
(Dock i lägenhet där värmen ingår i hyran) :p
Har ni inte flyttat än? ;)

Hos oss skulle vi ha 25 om min fru fick bestämma och 17 om jag fick bestämma, men i nya huset blir det golvvärme så då kan man dra ned lite på tempen och ändå inte frysa om fötterna, så mindre energi går åt.
 
Vi brukar ha 20 grader.

Om vi eldar med kaminen blir det enkelt 27 grader - det är många gånger jag har önskat att ha sten runt kaminen som kan lagra värme. Det hade blivit ett jämnare skönare klimat i vårt hus - och billigare.
 
Falken skrev:
Vi hade 28.6 grader som varmast i vårt fritidshus i helgen. Eldade ett par pinnar (för mycket) i gjutjärnskaminen. Någon som slår det? Vem behöver bastu?!  ;D
28,6? ??? Vi hade 32 som värst! ;D ;D ;D Det var på kvällen och vi höll på att förgås. Eldade också i gjutjärnskamin. Den stod i sovrummet... På morgonen när vi vaknade var det 18 grader, rått och ruggigt... *brrrr* Då var man inte så sugen på att krypa ut från täcket inte! *S*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.