Verkar som den gamla tesen "Verkar det för bra för att vara sant så är det antagligen inte det" stämmer.
Konstigt att de tar upp det i Äntligen Hemma utan några belägg att det skulle fungera, dålig stil om inte annat.

Man vill ju se ett oberoende test av produkten innan man vågar använda något dylikt. Något för SP kanske?
 
Cellpolyeten är knappast något revolutionerande, det har funnits sen åtminstone 70-talet. Vi använder det idag under parkett och laminatgolv, runt rör, etc etc
Tanken att belägga cellpolyeten med aluminiumfolie är inte heller något revolutionerande nytänkande, detta användes tidigare i liten skala för att limmas bakom radiatorer för att reflektera värmen in mot rummet istället för att värma upp ytterväggen.

Mer produktinfo finns på http://www.fagerdala.se/

/Kent
 
Vårt villaområde är byggt 1960 som en av de första modulbyggda villaområdena och våra hus har just denna isolering i väggarna. Inget nytt alltså.

Den största nackdelen för oss är nog att det har varit svårt att hitta reglarna i väggen när man skall renovera. Regelsökaren får totalt "spunk" och man får gissa var reglarna går. :(

Om isoleringen är revolutionerande har jag svårt att uttala mej om. Men troligen inte. För då hade säkert fler isoleringsexperter under åren som förflutet förordat denna isoleringsmetod.
 
Det hela verkar lite båg för "äntligen hemma" isoleringens isoleringsvärde är 0,032w/mk, "vanlig" mineralull har värdet 0,036w/mk! så isoleringen är säkert lika bra som 4mm tjock mineralull! Vidare kan man undra om den är fukttät, iså fall så enligt finska byggnormer så får fuktspärren finnas max 50mm inne i isoleringen...
 
Kom just fram till samma sak.

Som Jänkarna säger: "If it sounds too good to be true - it probably is!"
 
fixarsork skrev:
Det hela verkar lite båg för "äntligen hemma" isoleringens isoleringsvärde är 0,032w/mk, "vanlig" mineralull har värdet 0,036w/mk! så isoleringen är säkert lika bra som 4mm tjock mineralull! Vidare kan man undra om den är fukttät, iså fall så enligt finska byggnormer så får fuktspärren finnas max 50mm inne i isoleringen...
I Sverige säger vi 1/3:e del in i isoleringen, sett i från den varma sidan.
 
Jag har fått tag på sådan isolering som jag ska testa sätta nu i helgen.
Ska hämta ut det på posten imorgon. Sätter man filmen på innsidan av reglarna och sedan plasten innåt rummet? Man vågar väl inte sätta plasten först och sedan filmen på insidan?

//Micke
 
trevik, vilket köpte du? Fanns ju några alternativ i tråden. Blev det samma som de hade på TV4? Vart köpte du och till vilket pris?

*nyfiken*
 
Fungerade det inte som ångspärr också så man kan skippa plasten?
 
TV4 varianten har jag köpt. EQinsulation. Köpte från Hagsta Rör & Värme AB, http://www.hagstaror.se/
45kr/kvm.

//Micke
 
Utan att veta mer om produkten så är jag tämligen säker på att detta är en i raden av bluffprodukter. Skulle så inte vara fallet så har jag svårt att tänka mig att det inte skulle ha gett enormt genomslag i byggbranschen. Rymdprodukter dyker upp då och då.

Värme transporteras på tre sätt här på jorden. Ledning, konvektion samt strålning. Ofta när man hör om dessa super produkter pratas det om "rymdisolering". Oftast är dessa belagda med en folie på en sida för att minska strålningsutbytet. Dessa produkter fungerar säkert jätte bra i rymden där all transport sker genom strålning. Så är det dock inte på jorden.

Det skall dock tilläggas att det finns "superisolering" i form av vacumpaneler, men sådan är både ömtåliga och så klart dyra.
 
Från en annan länk där frågan diskuterats och mitt agerande:
Thermoreflekt isoleringsfolie och den i Äntligen Hemmah

--------------------------------------------------------------------------------
Vad jag kunde se av passusen med att riva folien som gjordes i programmet så var den uppbyggd som en folie: 2mm foam + alfolie + 2mm foam.
Den folie som hanvisas till i detta forumämne är en folie uppbyggd på annat sätt där mer info finns på www.wiedland.se i Arlöv.
Jag har mailat dom enligt nedan:
"Jag har tagit del av Er information om ThermoReflekt. Då jag studerar/ forskar i olika metoder för optimala lösningar för lågenergihus (och passivhus - som man inte får kalla hus som inte följer en passivhusstandard) så skulle Thermoreflekt vara mycket intressant. MEN jag vill först att SP och deras Ingemar Samuelsson eller forskarna på Lunds Tekniska Högskola (de främsta inom detta område) eller motsvarande har givit ett utlåtande efter test och materialstudier. "

Svaret jag sedermera fick enligt nedan Klistrat fr. min e-mail:
"Hej
Vi har inget material från SPA eller LTH.
Vid kontakt med SPA för ca 8 år sedan hade
de ingen kunskap/erfarenhet att grunda relevanta
tester på. Vi insåg att det kunde bli en dyr
historia med osäkert resultat för oss.
Med vänlig hälsning
Tor
WIEDLAND
Box 8 • 232 21 Arlöv • Sweden
Tel 040-534030 • Fax 040-53403"

För mig framstår det som om man har något att dölja. Varför? Jo för pm man har ett så revoltionerande material som finns ju en nästan oändlig marknadspotential. Då är kostnaden för erforderliga tester låga. Om man måste låna för att finansiera tester så ställer bankerna upp om produkten kan bedömmas hålla måtten.

Så frågan kvarstår: Varför testar man inte hos SP??

Swedan kommer en del andra frågor on som gör att jag som byggnadsing. frågar mig om den praktiska användningen/ tillämpningen vid infästningar, skarvar m.m.. Med gårdagens beräkningar av k-värde så kanske materialet kan nå bra värden, men med dagens U-värdesberäkning - så??????????
 
I all isolering är det luften som isolerar, ett tjockare lager luft isolerar mera.
Problemet är att få luften att stå stilla i isoleringen, rör sig luften får man en konvektion som försämrar isoleringen.

Det finns alltså inga supermaterial som kan göra att man klarar sig med en tunnare isolering i ett givet fall och där omgivningen är luft, alla material man använder i isoleringen för att få luften att stå stilla leder värme mera än luft och försämrar isoleringsförmågan. Alltid.

Slutna celler inuti isoleringen ger bästa resultatet - Ecoprim, Styrofoam, Betongtäckmatta.
Sådan isolering tar inte heller till sig vatten vilket t.ex. Frigolit (som ej har slutna celler) kan göra, långvarig exponering för vatten/kondens försämrar då isoleringsförmågan.

Instämmer för övrigt helt i vad Petersk skriver i sitt inlägg.
 
Redigerat:
Vi kanske ska tillägga att "inget" är den bästa isoleringen. En vacumpanel är en foliebelagd skiva med distansmaterial som man skapar vacum i. Blir det hål i folien förlorar den hela sin funktion
 
petersk skrev:
Vi kanske ska tillägga att "inget" är den bästa isoleringen.
..............................................................................
Vilket bevisas av de här nya solfångarglasrören där luften är evakuerad och detta vacuum ger mycket låga värmeförluster från solfångarplåten inuti glasröret.

Glas har ju dessutom den fördelen att den kortvågiga strålningen släpps in bra genom glaset men den långvågiga värmestrålningen släpps inte ut lika lätt. "Dubbla gager" m.a.o.
Synd att de är lite dyra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.