Satt nåt sånt i huset här när vi flyttade in men vi hade ändå möss inna på hösten.
Musfällor har löst problemet mycket bättre!
 
Ja - precis det har jag också funderat på. Det är så otäckt med musfällor. Jag kan inte låta bli att tycka synd om de små liven.
 
Råttgift i betesstationer utanför huset är bästa sättet att "mota Olle i grind"..
 
Men med råttgift riskerar man väl också grannens katter? Inte för att jag är så förtjust i dem, men jag önskar ändå inte livet ur dem.
 
Det finns olika musskrämmor och detta verkar vara en av de billigare. Även med musskrämma måste man se till att det inte finns lättillgänglig mat då matlusten kan väga tyngre än obehaget av ultraljud. Vad gäller råttgift ska man ha husdjurssäkra betesstationer och där kommer inga katter åt blocken. Om man är rädd att katterna ska dö för att de äter förgiftade möss ska man veta att en katt behöver äta stora mängder nyligen förgiftade möss för att det ska varta någon fara.
 
patrikka skrev:
Nån som testat sånna där mus/råttskrämmare som sänder ut ljud? Funkar det eller är det bara båg?

Typ en sån här: [länk]
Hur Julas fungerar vet jag inte. Dock har jag köpt två såna här http://www.musfritt.nu/V150-160.pdf och de fungerar grymt bra! Har en på vinden och en i torpargrunden och sedan de installerades så är det numera musfritt! Inte så billiga, men grymt skönt att slippa de där rackarna kan jag lova så för mig var det lätt värt pengarna!

Tilläggas bör är att vi ibland sätter ut fällor i ett sommarrum vi har som angränsar till huset och gör vi det så får vi stensäkert en mus i fälla efter max 2 dagar så möss finns det, men de gillar inte ljudet. =)

//Rob
 
Jag har en sån där från jula men har fortfarande problem med möss. Dessutom så hörs vissa frekvenser från den, och det verkar ha en mer störande effekt på människor än möss ;)
 
Roary skrev:
Jag har en sån där från jula men har fortfarande problem med möss. Dessutom så hörs vissa frekvenser från den, och det verkar ha en mer störande effekt på människor än möss ;)
Har just köpt en sådan där från Jula, men har ännu ingen erfarenhet av hur den funkar. Har för säkerhetsskull säkrat upp med giftautomater, ett par i varje rum...... Om ingen knaprar på giftet så bevisar det att grejen funkar.......

Vad är det för frekvenser du hör? Jag hör ingenting alls från min, och har t.o.m. blivit misstänksam p.g.a. detta. I princip kan dom ju sälja en tom burk och påstå att den sänder ut ohörbara frekvenser......... Vem kan kolla det?

Sedan såg jag en annan model på byggnarknaden. Betydligt dyrare. Den skulle skicka störande impulser genom elnätet. Men hur funkar det om jag har allting elektriskt avstängt (förutom musskrämmaren, förstås)? Försäljaren hävdade att det skulle funka ändå, men jag begriper inte hur det kan funka när allt elektriskt är avstängt.

Finns det några tester på dessa apparater, eller är det fritt fram för bondfångeri?
 
Om musskrämmaren är batteridriven och endast använder elkablarna som "antenner" bör det funka.
 
Det är inte alla som hör dessa frekvenser, de ligger rätt högt i registret. Jag har en sån sitter i källaren, finns massor av ställen de kan ta sig in om de vill men vi har haft 1 mus på 3 år i källaren. Nu vet jag inte om det är tack vare skrämmaren eller ej men den får iaf sitta kvar, så mycket ström kan den inte dra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.