Tänker mig att installera en kallvattenkran i den bastu jag planerar.

Är det någon speciell typ av kran någon av er kan rekommendera?
Röranslutningen blir ju också delvis inbyggd i väggen så det känns som någon typ av våtrumsanslutning av PEX-rör kan behövas.
Hur högt placerar man den lämpligen över golv?
 
Någon särskild våtrumsanslutning behöver du inte om du nu inte har tätskikt på väggarna förstås (vilket är tveksamt).

Köp vilken vanlig enkelkran som helst från IFÖ, Gustavsberg eller dylikt.

Tror vår sitter på 60-70 cm. Beror lite på var i bastun den ska sitta.
 
Nej, tätskikt ska jag inte ha men jag har inte hittat någon bra anslutning för en vanlig kran till PEX-röret inne i väggen.
Vill ju inte dölja en koppling bakom bastupanelen och kan/vill inte dra PEX utanpåliggande.
 
Vår koppling sitter inne i väggen. Det förutsätter dock att du har en mantlad PEX-slang (den med en blå flexslang som går utanpå själva vattenslangen) så att eventuella läckor inte går ut i väggen.
 
Mantlad PEX-slang = Rör-i-rör?
Hur är kopplingen utformad som tätar mot detta ytterrör? Knappast någon standard klämring eller hur?
 
Ja, rör-i-rör.

Ingen aning hur kopplingen såg ut. Farsan är VVS:are och det var därmed han som kopplade den. Principen såg dock ut att vara exakt samma som när man ansluter en duschblandare.
 
Det låter som om du har en våtrumsanslutningsdosa. Den tätar mot PEX-slangens yttermantel. Fast eftersom du nog har den osynlig innanför panelen så blir det en potentiell läckagerisk i installationen ändå.
 
Det borde därmed vara exakt samma läckagerisk som i alla vägganslutna blandare, inklusive duschblandare. Det är väl därför man använder rör-i-rör?
 
Nej, inte om du har dosan monterad i en icke tätskiktsbelagd vägg. Då är risken att vattnet från dosan rinner in i väggen utan att du ser det i bastun. Tror i och för sig inte att din röris gjort så och undrar därför om det är någon specialkoppling han har använt som jag inte känner till.
 
Sitter en fixtur på baksidan av panelen och en tätbricka på "bastusidan" av panelen som hindrar vatten från att rinna in i väggen. Någon våtrumsdosa har han inte använt.
 
Då låter det som om du har kopplingen utanför brickan, dvs synlig vid kranfästet, eller?
Vad jag är ute efter är att förstå hur kranen ansluts till PEX-slangen.
 
Sorry, glömde det. Ja, kopplingen är därmed utanför brickan.

Vår kran ser inte ut exakt som den bifogade men monteringsprincipen är densamma.
 
Tack!
Nu är jag med på hur det kan lösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.