Hejsan, ska lägga in klinkergolv i bastun. Nu har jag bara betongolv utan brunn. Bastpanelen är som sagt redan där. Frågan är nu hur man ska göra med golvet, det är tänkt att jag ska ha ett litet fall ut från bastun och att jag får dra med skrapan ut i duschrummet.

Hur löser jag att det där golv och vägg möts i bastun?

x Om jag bara lägger klinker på golvet kommer ju vattnet i kontakt med ytterväggarna(betong) om det blir mycket vatten på golvet.

x ska man kakla upp ngn centimeter så att det det blir som en ram runt hela bastugolvet(förrutom dörrenöpningen...)? Ska då denna kakeldel vara bakom panelen för att det ska funka med fuktspärren?

Har ni ngn bra lösning på detta så att det blir funktionellt och snyggt?

vh David
 
Har en "halvplatta"s uppvik på väggen och tätskiktat osv, ingen brunn i bastun utan får nog skrapa ut eller låta det självtorka om man ska rengöra.

Just i dörröppningen är det bara tätskikt mot sidan men platta hela vägen på golvet.

Tog ett par foton för att visa:

Bild 1 från badrumssidan, bild 2 från bastusidan, det är samma dörrpost.
 
  • IMGP2508.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP2509.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att höja upp golvnivån mot väggarna med hjälp av flytspackel för att undvika att vatten står mot dessa.

Därefter måste du rolla ett tätskikt då klinkerfogen släpper igenom vatten och därmed inte utgör något som helst skydd mot väta. I hörn och kanter förstärker du med remsor och rollar tätskiktet en bit upp på väggen (för att förhindra att det vatten du oroar dig för sugs upp i väggen).

När du sedan lägger klinkern gör du en kakellist några centimeter upp på väggen.
 
Få se om jag hänger med nu...sågar jag bort en liten bit från väggen och lägger kakel/klinkern där, tätar osv ? Jag har stående panel så jag bör väl sätta en sockel/list längst ner en bit över kakelkanten? Såg riktigt bra ut på bilderna!

David
 
Kan lägga upp bilder utan panel om ett tag BRB.
 
Ja, kapa bort 5-6 cm så att du får plats med en list av kaklet. Vi kapade våra plattor så att uppviket blev ca 5 cm.
 
Lyckades med konststycket att lägga in bilderna i fel tråd. :confused:

Nåväl här är de iaf:
Bild1:Grunderna, du ser skivorna längst in(gyproc, glasroc).
Bild2:Klinkerläggning
Bild3:Ett hörn som är plastat.
Bild4:panelat, notera urholkningen på nedersta panelbiten.
Bild5:En aptitretare, det helt färdiga resultatet med lister & hela köret.
 
  • bastu_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastu_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastu_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastu_4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastu_5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jeparn
  • Laddar…
Måste bara säga stort tack, ska fixa detta. Lägger upp bild sedan.

/David
 
V-G: En fråga: Har du bara tätskikt närmast väggen? Dvs. inte i hela bastun?
 
Davidj08:Varsågod. Glad att kunna erbjuda lösningar till andra. OBS att jag är amatör så jag vet ju inte om lösningarna är de rätta, bara de som föll sig smartast för min del ;)


jenfor:Hela golvet plus uppviket är tätskiktat med samma som i badrummet (LIP). Väggarna/taket är plastade med bastufolie förrutom väggen mot badrummet som ju såklart är tätskiktad på andra sidan under kaklet.
 
OK. Lät först som att du bara hade tätskit vid väggarna, vilket lät oroväckande... :)
 
Det är väl inte så oroväckande? Beror ju på vad man har för underlag. Tex, Betongplatta på mark, utan isolering, tex bör ju kunna andas ordentligt.
 
Klinkern gör ju att betongen bara kan andas genom fogen vilket medför en ytterst långsam uttorkning. Dessutom kan fukten krypa under tätskiktet mot väggarna.

Förutsätter att det rör sig om en isolerad platta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.