Hej.

Jag är ganska ny i köpa hus-djungeln, och behöver tips och råd om det mesta. Vet lite vad man ska kolla efter, men behöver fler, mer erfarna, ögon till hjälp.
Vi ska titta på detta hus:

http://hemnet.se/beskrivning/hemnet/280358

Några spontana tankar? :)
 
Jättecharmigt hus, jag förstår att ni tycker om det, men jag ser det som ett renoveringsobjekt, främst med hänsyn till hur köket ser ut och uppvärmningen.

Jag tror att det går åt en hel del ved på vinterna om man ska hålla driftskostnaden på 24 328 kr/år med direktverkande el. Iofs finns en värmeväxlare också, så det kanske går.

Köket är med min mening väldigt spartanskt för året runt-boende.

Enskilt vatten? Räcker det och fungerar det på vintern?

När mäklaren inte visar badrummet på bilderna brukar det vara i dåligt skick/renoveringsbehov.

Torpargrund - hur kallt blir golvet på vintern? Finns det fuktproblem under?
 
Ja, visst finns det att göra. Golv och väggar behöver ju helt klart piffas upp, även fast det inte är direkt akut.
Köket är nog viktigt för oss att få iordning, vi klarar oss inte länge på en kokplatta, och såna fjuttiga kyl/frys :)
Ang. uppvärmningen, klarar inte IVT-pumpen att hålla kostnaderna nere tror du Huset är ju inte så stort..
Ang. enskilt vatten så är det väl, vad jag förstår, lite olika från fall till fall vad som menas med det? Men detta ska jag prata med mäklaren om imorgon när vi får se huset.
Badrummet kan jag, liksom du, gissa är i behov av renovering och förmodligen även ganska litet. Ska bli spännande att se :)
Det du säger om torpargrunden, är detta något mäklaren kan svara på?
Det är ju väldigt lågt utropspris, vad tror du detta beror på? Att huset ligger väldigt långt från "civilisationen", dåliga tider i ekonomin, eller att det är i dåligt skick..?

Förmodligen kommer en hel del klarna imorgon när vi får se huset på riktigt, men jag vill förbereda mig lite så jag vet hur jag ska titta på det kritiskt.
 
Trevligt hus.

Ved går att fixa billigt -det är dock en del jobb (jag har själv vedeldat med kokspanna från -54...., inte jordens effektivaste) - och du kommer att vilja vedelda för att hålla driften rimlig - se elen som en frostvakt!

Eget vatten har vi också - kolla vattenkvalité och radon - vi hade över 2000 bq i vårat och det sitter nu en radonett - en lätt liten investering på en bit över 30000 kr...

Vårat kök var väl ungefär lika spartanskt - det är på bättringsväg. Det är en del kostnader och jobb med sånt.

Men, om ni inte är rädda att ta i en hammare, vet vad ni gör (ungefär), så är det väl ett bra hus ;-)

Torpargrunden (från 1909, vårat är 1913) är antagligen dragig som f*n... antagligen inte fuktproblem - men toffelkontot kommer att gå upp ;-)

Oisolerad hall - går det att isolera, går det att stänga till ?

Kolla vad det är för servitut på vatten.
 
Det står att det ligger ett servitut hos "Stackmora vattenförening", alltså borde vi inte ensamma stå för eventuella problem med vattenkvalité, eller?

Tack för tipsen!
 
Här finns att göra, inte läge att ta det lite pö om pö, då blir ni aldrig färdiga. Köket måste fixas och det gåt lätt lös på 80 tkr med vitvaror och lite eldragning. Toffelkomfort var det någon som skrev, troligtvis även kofta då det ser lite dragit ut med tunna dörrar och golv. För övrigt ett kalashus som förstahus och med renoveringsenergin kvar på topp. Fixa till och sälj om några år om ni vill.
 
Trevligt hus men ännu trevligare uthus...:)

Men vad i allsin dar har man slängt upp för anskrämlig plåt på taket? Ser ju inte klokt ut.

Vad har ni att förlora egentligen...295 tusen spänn är ju inte ens vad en Volvokombi kostar. Visst, det är spartanskt så det räcker men bevisligen har ju folk kunnat bo sådär tills nu så visst går det.

Men räkna med att ni drar iväg uppå 7-800.000 med att finrenovera hela huset. Så helt billigt är det ju inte som helårsbostad i Orsa om man jämför andra objekt. Men å andra sidan...hus för 7-800.000 kostar även de en massa att renovera.

Kör på och pruta ner det till 230-250.000 spänn. Då kan ni aldrig förlora så mycket pengar.

Ett råd i all välmening. Det är massor med timmar som går åt och risken att ni hamnar i den berömda renoveringskoman är stor så börja med ETT projekt. Gör klart detta och fortsätt sedan med nästa. Det värsta som finns är om ni hamnar i den sitsen att ni lessnar totalt och vill sälja och huset är halvrenoverat i varenda rum men ingenstans klart. Dessutom är det värdelöst att bo så...

Lycka till!

Mvh Chesus som själv bor i ett stort renoveringsobjekt med projekt och verktyg utspridda överallt...med renoveringskoma titt som tätt.
 
Återigen, tack för alla synpunkter :)

Om vi nu skulle köpa detta hus så är det inte fråga om att finrenovera hela huset inom den närmsta tiden. Vi är inte så petiga rent utseendemässigt, så renoveringen kommer i första hand handla om funktion. Vi kommer inte köpa ett hus som måste helrenoveras för att vara dugligt, det är inte aktuellt, så om det är mycket som måste fixas omgående så är detta inget hus för oss.
Vi har absolut intresse för renovering, är sådär lagomt händiga och tycker att det är roligt, men vill inte ta på oss något som bara blir jobbigt.
 
lilla familjen skrev:
Några spontana tankar? :)
Om ni ursäktar...

Har åkt runt lite i Dalarna (har släkt där) och tittat på gammal bebyggelse och gamla byar,
som har klarat sig från enskiftet och storskiftet.

Men det här är det fulaste hus jag sett norr om Nilen!

Visst, lågt pris. Men en pyttetomt (Tomtarea: 650 kvm),
litet hus (Boarea/Biarea: 69 kvm / 0 kvm)
och ändå höga driftskostnader (Driftskostnad/år: 24328 SEK).

Tänk om!

//KoW
 
Hehe, tack för dina synpunkter :) Smaken är ju dock som baken ;)

Vi ska åka dit & kika idag, så efter det klarnar nog endel.
 
Mina tips är.

Kontrollera:
- VVS
- Skorsten
- Vind
- Fukt & mögel.

När vi köpt vårt hus visade det sig att skorstenen var kass vilket kostade 50.000 kr att åtgärda.
I övrigt är ju huset så pass billigt att man inte kan ställa så väldans höga krav. Dessutom är det ju gammalt.
 
Nu har vi iallafall sett huset på riktigt, och fått svar på lite frågor.
Det har tidigare bott ett ungt par där, med ett barn. De har bott där i 2 år ungefär, året runt, så det är möjligt ;) De hade i stort sett bara använt IVT-pumpen och vedspisarna för värme, men hade även köpt ett par nya element till 30-graders vinternätterna :)
Enskilt vatten är det inte.
Trapphuset/hallen bör ju helt klart isoleras, och vissa fönster bör nog också bytas ut för att hålla värmen bättre.
Badrum #2 var inte riktigt ett badrum än i mina ögon, Det var ett rum på typ 10 kvm där man hade ställt in en duschkabin och en tvättmaskin. Men rummet har helt klart potential.
Köket var väl ingen överraskning, det är ju brukbart, men nog skulle man vilja göra om det.
Stort skafferi dock :D

Vi tänker såhär: Visst, det är en hel del vi vill göra, men det har vi velat i de senaste 7 husen vi kollat på också och de har kostat 600' och uppåt. Om man köper ett såpass billigt hus som detta är så har man också större utrymme ekonomiskt att renovera för. Och grunden gillar vi verkligen eftersom vi vill ha ett äldre hus; alla fina trägolv, gamla vedspisar, högt i tak m.m.

Vi ska åka och titta på det igen när det är ljust, för det var kolsvart ute när vi var där igår. Sen får vi se vad vi bestämmer oss för :)
 
Några spontana tankar:

- Om detta hus ska bebos hela året så tycker jag att det bör isoleras upp till året-runt-standard vilket troligtvis innebär tilläggsisolering både väggar golv tak och fönster. Vi måste börja förstå det här med att vi ska minska vår energianvändning med 20% till år 2020 och med 50% till år 2050. Det är stora besparingar vi talar om.

- Det är ett charmigt hus som har stor potential, men tänk noga över det här med driften. 24.000 kr i drift för ett sådant litet hus är ju helt uppåt väggarna.

Lycka till!
 
Det såg väl ganska mysigt ut (sånär som på plåttaket som jag personligen inte gillade) - eller har iaf potential !?

Om ni gillar att fixa och dona själv (och har eller är drivna att skaffa er kunskap) så är väl detta ett projekt så gott som något !? Se till, som några ovan har påpekat, att ha en budget för renoveringarna dock.

Vet ni inte vad som är bak och fram på en hammare - köp något annat !

24 kkr/år är väl inte överjäkligt i driftkostnader (även om boytan är rätt liten)? Såklart det inte matchar en modern 2 miljoners villa - men se lite till priset på objektet får man väl göra också.
Och om ni sätter i 2-glas även nere och isolerar de områden som inte är det - och senare kompletterar takisolering så borde ni kunna få ned det en bit...

Tänk dock på att torpargrunden kanske "kräver" att ni fortsätter elda (eftersom detta ofta värmer/torkar ut en äldre torpargrund) - mao införande av vattenverkande el kan vara problematiskt framöver...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.