Hej på er som tänker bygga hus eller byggt.
Nu är verkligen dags att ställa krav på de som bygger husen i Sverige. Det är skrattretande vilken låg nivå det är på mycket nybyggt. Det stora bristerna är bl a uppvärmesystemet. För att hålla priset nere något skickas det alltid med en billig variant av en s k frånlufts värmepump, vilket köparna inom ett år blir varse då de ser hur elräkning blir hög trots huset är nybyggt. Hussäljarna är mycket okunniga de ger oftast glädjekalkyler om energiåtgången.

Själv har bergvärme för både huset och garaget och givetvis golvvärme i båda!!
 
L
givetvis skall men begära en proffesionell energiberäkning.
Vi skulle kunna spara c:a 5000 kWh per år på värme och varmvatten om vi bytt ut frånluftpumpen till en bergvärmepump (135 m2 enplan). Merkostnaden hade blivit c:a 80.000kr.
Med dagens elpris - c:a 1kr (exkl fast avgift som man har ändå) hade payofftiden blivit 16 år för bara amorteringen, sen tillkommer räntor (som kommer stiga). Visst kommer elpriset också att stiga, men det dröjer många år innan det är 2kr.
Jämförde även med varianter frånluft+markvärme - sparar 3000 kWh per år, merkostnad c:a 40.000kr...
Bergvärme är jättebra, särskilt om man har ett stort energibehov - men det är inte alltid det optimala. Man bör alltid göra en kalkyl utifrån sina egna förutsättningar.
L.
 
Tyvärr så tar hustillverkarna ut väldigt mycket pengar i samband med om man vill byta frånluftspannan som vanligtsvis ingår mot ex bergvärme. Dessutom ingår då ventilationen med pannan. Men mitt förslag är följande vilket blir mycket bättre samt billigare på sikt. Våga byta ut uppvärmningen, beställ ventilationen själv samt ha alltid vattenburenvärme i garaget. Idag så gör många direktverkande el i ett isolerat garage. Detta blir alltid väldigt energikrävande. Ett system med ex bergvärme med värmåterning för ventilationen i huset samt vattenburet system i garaget( kulvert mellan byggnaderna om det friliggande garage) är en kostnad ev ca 100.000:-. Beställ offerter från lokala vvs-firmor så ska ni se att går att lösa. Olönsamma uppvärmningssystem samt dirketverkandel i garaget kommer med all sannolikhet bedömas negativt vid kommande energibeskattning samt bli dyrt för ekonomin på sikt.

Heja bergvärmen!!!



 
Snailman
Jag är även starkt intresserad av den frikyla man kan få med bergvärme (med tanke på den gångna sommaren), och har tänkt att bygga i egen regi, så vad husfabrikerna brukar skicka med etc, påverkar inte mig.
 
Eric_O skrev:
Heja bergvärmen!!!
Jag skull vilja säga

Heja mer isolering.

Bygger man nytt har man ju ett riktigt bra tillfälle att öka den mycket.
Då behövs ingen bergvärme..
 
Andreas_Hansson skrev:
Heja mer isolering.
Så klart! Den värmen som inte används kostar inget :). En extra varv med isolering är en engångskostnad som kräver ingen underhåll, service, reservdelar ...... men likväll lägger folk mer angagemang på att välja ut bland värmekällor än på värmebesparingsåtgärder.
Det estetiska väljs före det praktiska - stora glasytor, öppet upp till nock väger tyngre och uppvärmningen får vara dyrare för den skull men kommer ändå som en överraskning när man får elräkningen :surprised: . Det klagas på feldimensionering av värmepump men mycker sällan på för dålig isolering i tak eller kalldrag vid stora fönster i det nybyggda huset. Man litar blind på hustillverkarens isoleringsförslag men ifrågasätter deras förslag av värmeanläggning ::). Det är som att börja från fel ända, tycker jag
gaia
 
Snailman
En tråkig sak med extra isolering, är ju att det gör väggarna tjockare, vilket om man bygger 1 plans, och är i närheten av max byggyta för tomten, är tvungen att minska boytan om man ska göra väggarna tjockare :(
 
Ja vist men vem vet vad en kwh kostar om 20 år?
Det är ju ganska svårt och kostsamt att öka isoleringen när huset är klart.
 
Andreas_Hansson skrev:
Ja vist men vem vet vad en kwh kostar om 20 år?
Det är ju ganska svårt och kostsamt att öka isoleringen när huset är klart.

Helt rätt..

Inte är då jag så jublande glad åt att han som byggde mitt hus valde 125 mm isolering i väggarna -72/73..
Man blir ju bara förbanad då man hör såna komentarer, Görs det så med allt??
Lite fusk här o där för att jag kanske inte ska bo här hela livet så det får nästa ägare fixa, Nä bygg ordentligt o isolera som fan.. ;)
 
Hur mycket isolerar man i väggarna i ett nytt hus?
 
Vi kommer att ha 25 cm isolering så att väggen blir närmare 35 cm totalt. Skulle absolut inte sätta mer. Lagom är bäst, har förstått att det kan bli fuktproblem med för mycket isolering i väggarna. Kanske t.o.m. 25 cm är lite för mycket.
 
Dr._SiC skrev:
Självklart spelar priset för uppvärmning in. Men om man nu har billig bergvärme eller liknande så ska man tänka sig för innan man isolerar för mkt. Ställ upp en ordentlig realistisk kalkyl och du ska se att det finns smärtgränser för allt, inkl isolering.
Precis som man resonerade förr med andra ord..."det är så billigt med olja så vi lägger inte mer än 90mm på vinden, det kommer ju ALDRIG att betala sig." *SUCK*
 
MathiasS skrev:
Hur mycket isolerar man i väggarna i ett nytt hus?
Det ändras hela tiden, men då vi byggde nytt -97 så la vi in 235 mm i väggarna, sutterängplanet har 350 mm lecaisoblock (110 leca+130 polyuretan+110 leca), 500 mm i taket samt 200 mm under bottenplattan.

När det gällde isoleringen i bottenplattan så var det många som skakade på huvudet. Varför så mycket, "alla vanliga" lägger max 100 mm.
Idag är ju "standard" med bottenplatteisolering någonstans kring 200-300 mm. Så allt ändras.......
 
Jag vill minnas att jag sett en tråd om hur det som anses som "standard tjocklek på isolering" har ökat genom åren. Någon som vet hur man hittar den? Var på Boverkets hemsida hittar man info om vad som anses som "standard" idag, både vad gäller isoleringstjocklek och U-värde?

Själv anser jag att det ur ekonomisk synvinkel känns vettigare att först investera i en väl tilltagen isolering (särskilt takisolering), därefter bra fönster, och därefter själva värmesystemet.

 
MathiasS skrev:
Hur mycket isolerar man i väggarna i ett nytt hus?
Standard verkar dom räkna med 190 mm såg jag nånstans men t.ex villavarm kör med 340 mm isolering o totala väggtjockleken 400 mm.. Det har dom haft sen början på -80
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.