Någon som har tips om var man kan hitta snygga husnummer till ett funkishus. Gärna vita och rätt stora.

Tacksam för all hjälp!
 
Skulle också vilja ha tips och ideer på snygga, modernare husnummer till fasaden.
 
När ni säger funkis: menar ni riktig Bauhaus-funktionalism från början av 30-talet, svensk 50-talsfunkis eller "nyfunkis"?

I fall 1 och 2 är det lättast att söka i typografi från samma årtionden, med betoning på raka stilar (linjärer). Gärna i lite mindre storlek än man först tänkt sig. På putsade hus (ni pratar väl om funkis?) är det också snyggt att ha numren med en liten distans, typ 1-1,5 cm från fasaden.
Gill Sans, Futura är givna 30-talsval och som fungerar väl med 50-talshuset.

I fall 3 tar man helst någon billig skit av borstad "rostfri-look" i grotesk storlek och belyser sedan hela rasket med en infälld LED-downlight i kallvitt ljus.
 
Fasting65 skrev:
Johan: Hahaha. Roligt inlägg.

Nu när du sopat banan kan jag rekommendera husnummer från Industriteknik - vilka förvisso blivit uppköpta, men husnumren kan man fortfarande köpa - se följande pdf, sid 6.
[länk]
Ujuj! Jo, dessa kännar man ju igen men tänker sällan på vad de kommer ifrån.
Tackar ödmjukast för tipset! Det bultar i hjärtat på en gammal typografinörd. :D
 
En font som är väldigt mycket 30-talsfunkis är Bauhaus.
 
andersmc skrev:
En font som är väldigt mycket 30-talsfunkis är Bauhaus.
Inte ITC:s variant i alla fall. Den har tillkommit på 70-talet och är ett riktigt korvhandlartypsnitt.

A_BAUH-10008000.GIF

Det kanske är någon skärning du tänker på?
 
Apropå typsnitt så är www.identifont.com en av många intressanta typsnittsajter.
Här kan man bl.a söka efter typsnitt som liknar andra. Med en sambo som är grafisk formgivare så har lite spillt över på mej också.

JohanG: Du kan säkert bidra med mer matnyttigt när det gäller tidstypiska typer?
 
Jag vet inte var och om man kan köpa dem, men vi har kvar vår originalskylt i någon sorts gjuten metall. Här syns den dels tvättad inför ommålning och sedan uppsatt på huset:
2007-01-18_Skylt.JPG
2007-08-30_Skylt.JPG
 
Pinebar: Precis såna kan man köpa nyproducerade från Industriteknik. Vi köpte en sån. Det är gjuten aluminium i vår.
IMG_9140.jpg
 
En fråga för er som kan fonter! Focushuset i Göteborg har en underbar font som jag inte kan komma på vilken den är. Undrar vart dessa bokstäver är beställda ifrån? Någon som vet vilka jag menar?
 
inez skrev:
En fråga för er som kan fonter! Focushuset i Göteborg har en underbar font som jag inte kan komma på vilken den är. Undrar vart dessa bokstäver är beställda ifrån? Någon som vet vilka jag menar?
Har du en bild? Åker förbi där ibland, men har ingen klar bild.
 
Nej tyvärr... Jag har tänkt på det flera gånger men jag bor några mil från Gbg så det blir inte så ofta som jag åker just där. Det är smala, raka bokstäver och större mellanrum mellan dom om jag minns rätt. Har "googlat" men inte hittat.
 
Johan Gunverth skrev:
Inte ITC:s variant i alla fall. Den har tillkommit på 70-talet och är ett riktigt korvhandlartypsnitt.

[bild]

Det kanske är någon skärning du tänker på?
Typsnittet Bauhaus är baserat på typsnitt som konstruerades under Bauhaus-skolan, alltså ursprunget till funkisen. Om man sen tycker att det är snyggt eller inte är en annan sak. Däremot är det ett funkis-typsnitt.
 
andersmc skrev:
Typsnittet Bauhaus är baserat på typsnitt som konstruerades under Bauhaus-skolan, alltså ursprunget till funkisen. Om man sen tycker att det är snyggt eller inte är en annan sak. Däremot är det ett funkis-typsnitt.
Nja. Herbert Bayer ritade ett experimentellt universaltypnitt innan Bauhaus-eran (tror det var 1923) och sedan gjordes en misslyckad bastard (i vanlig amerikansk ordning) av ITC med hjälp av Edward Benguiat 1975.
Herbert Bayer gjorde lysande verk i grafisk design, men vad gäller typsnitt lämnade han inget eftermäle att tala om.

Originalet

BayerUniversal.gif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.