Hjälp! Får huvudbry. Har ett fritidshus som jag skall flytta in i snart. Har dock ingen telefon linje in i huset. Vet att ADSL finns i skåpet circus 150 - 200 meter bort. Men för att dra in tele till huset kostar 20 lax. Det är det ej värt känner jag.

Så hur gör jag för att få ADSL? Eller iaf en konstant uppkoppling. Någelunda.. ändå. För att sitta på bredband via Comviq bredbands tjänst vet jag inte om det är så lyckat. Kan bli dyrt i längden.

Finns det nån annan lösning? Satelit? Trådlöst via en granne, en egen kabel via en granne som har ADSL? HJÄLP!!!
 
Du kan skaffa internet via sattelit. Ring CAnal Dgital. de ka hjälpa dig ;)
 
Glöm satelit.

Antingen kräver de modem åt ena hållet eller också kostar de dina 20' i installationsavgift plus mellan 1 och 3' till i månaden.

Att köra trådlöst från en granne är görbart om ni har helt fri sikt mellan husen. Ska ni ha en stabil uppkoppling med pålitliga grejor så får du räkna på ca 5-10' för den lösningen.

Har du en granne inom ca 100 meter så kan en tpkabel därifrån vara en bra lösning. Fiber blir lite väl dyrt för att det ska vara vettigt.

Troligen inte förenligt med telias regler men har du en granne nära inpå så kolla om de kan ta ett teleabb till som ni sen bara skarvar vidare till dig......

Sen skulle jag prata med telia och höra vad det är de vill ha 20' för. kan du ordna egen ledning med servitut fram till den lämpliga stolpen borde du kunna få ned priset lite.
 
Jo, usch att snacka med Felia är ju som att snacka med en vägg, ingen vet nånting. Man får aldrig prata med den man pratat med förut osv.

Men fick offerten iaf och då skulle dom koppla luftledning med tre stolpar för 20 lax.
OM jag grävde (själv) så skulle priset reduceras med 10 lax. Men problemet är en bussgata som man måste ta sig över.. asfalt dock. Antingen under eller över...

Måste nog fråga min snälla pensionärsgranne iaf verkar det som, som INTE har någon dator.
 
mats_o skrev:
Glöm satelit.

Antingen kräver de modem åt ena hållet eller också kostar de dina 20' i installationsavgift plus mellan 1 och 3' till i månaden.

Att köra trådlöst från en granne är görbart om ni har helt fri sikt mellan husen. Ska ni ha en stabil uppkoppling med pålitliga grejor så får du räkna på ca 5-10' för den lösningen.

Har du en granne inom ca 100 meter så kan en tpkabel därifrån vara en bra lösning. Fiber blir lite väl dyrt för att det ska vara vettigt.

Troligen inte förenligt med telias regler men har du en granne nära inpå så kolla om de kan ta ett teleabb till som ni sen bara skarvar vidare till dig......

Sen skulle jag prata med telia och höra vad det är de vill ha 20' för. kan du ordna egen ledning med servitut fram till den lämpliga stolpen borde du kunna få ned priset lite.
5-10 papp för en trådlös lösning e helt uppåt vägarna om du inte har 1-2 km till närmsta grann. Har själv byggt en sån lösning för ca 3-4 tusen. Vi hade ca 6-700 meter imellan. Funkade helt kanon.
 
Jag räknade med två bra accespunkter tex 3com:s 108Mbitare för 1200:- per styck plus varsin ordentlig utomhusantenn och kabel för mellan 1500 och 2000 styck tillkommer gör ev jobb för att sätta upp grejorna. Overkill? kanske men det ska funka i snöstorm också om jag ska vara nöjd.

Bussgatan lät jobbig. Då måste du ha servitut och allt.....
 
Javisst, bara en massa krångel. Men kan ej leva utan INTRANÄTET! hehe...

Nejmen och skall jag ha stolpar eller nergrävd ledning så måste jag ha tillstånd från.

-Markägare dvs järringen som jag hyr marken ifrån, glöm det.
-Allmänningen
-Kommunens bussgata

... så ni ser.. bara elände. Får bli antenner eller nåt.. Jobbit.
 
Undrar om det gäller längre. Tidigare var det så men Telia har blivit kinkigare med åren. PTS är igång med reglering här också men jag tror inte att den är klar ännu. Det finns lite skrivningar om lagkrav på abb i SFS 2004:389
 
Det kostar bara en flyttavgift om du flyttar till och skriver dig i huset.
Ev. så får du gräva ner röret till kabeln själv från tomtgränsen och in, hur det funkar om du har luftledning vet jag inte.
 
Det förutsätter att det finns tråd indragen i huset sedan tidigare. Annars blir det nyinstallation och där tar Telia Ibland ruggigt betalt
 
Gör de? Vi betalar bara en vanlig flyttning när vi kopplade in telefonen i huset.
I stugan fick vi indraget för en låg kostnad när en var skriven där (det var iofs tio år sedan, det kanske är andra regler numera....)
 
Det varierar visst. Jag frågade två personer som drar kabel åt Telia och fick naturligtvis två olika svar.....

Telia har ändrat sina regler på senare år iom avregleringarna
 
Nuså.. sagt ocg gjort.. skrivit mig där nere nu. Så på måndag blir det ett samtal till Felia igen...
 
Hemmakatten
Vid vår nyinstallation av telefon har vi fått till uppgift att det kostar en flyttavgift (550:) + självkostnadspris för kablar och rör. Telia fick borra sig under stora vägen (delade kostnaden med elverket), vi har grävt rörgrav 225 meter fram till huset, Telia varit ute och lagt rör och dragit kabel. Har inte fått någon faktura ännu fastän detta gjordes för ett halvår sedan, men huset är iofs inte färdigt och telejacket inomhus inte uppsatt.
 
NUSÅ! Internet via modem. Jippi jay... :surprised: ADSL om 7 veckor... kära nån. :'(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.