När jag var hem till min lilla stad som jag växte upp i så visade mina färäldrar mig ett alldeles nybyggt hus som var till salu.
Eftersom jag och min man har tittat på olika husalternativ i några månader så tyckte jag att det liknade ahus väldigt mycket.
Gå in på http://www.byggahus.se/forum/prefab-traehus/www.hemnet.se och sök först på Jönköpings län och sedan på Vetlanda. När ni kommer till nästa sida så leta reda på området som heter Östanskog. Där finns villan på Motionsvägen 3.
Och det är Ahus Basic tre!

Riktigt snyggt och åh vad jag önskar att vi var lite händiga själva. Nackdelen med det här huset tycker jag är att vardagsrummet är så väldigt litet när man fick se det på riktigt. Där går inte vår stora hörnsoffa in.:)
_____________________________________________________

Här är direktlänken: Motionsvägen 3
//Mod. Impossible
 
Redigerat av moderator:
Oj, inte för att jag vet vad A-hus basic kostar men gissar att utgångsbudet ungefär motsvarar produktionskostnaden. Undrar vad priset landar på med tanke på geografiska läget... och vem ska man heja på, säljare eller köpare:)
 
En tomt i det området kostar ca 200 000 kr och huset kostar enligt ahus hemsida 849 000 kr (ej nyckelfärdigt). Jag antar att det är någon glad snickare som har köpt byggsats och hamrat för glatta livet.
Trodde väl att dom skulle tjäna en slant men det känns som dom stackarna är ute vid helt fel tidpunkt.
Svårt att få ett så dyrt hus sålt i lilla Vetlanda i dagsläget.
 
Ja, även om han/hon byggt allt själv så behöver man ju betala pantbrev, anslutningsavgifter, byggräntor, byggel, markarbete, grundläggning, stenläggningen, garage med platta, alla extra, elektriker och auktoriserade VVS:are borde de ha använt, tillval i kök och spottar i taket etc etc, tja även en "bygga-självare" landar väl i bästa fall strax över 2mille och då har jag inte tagit hänsyn till förlorad arbetsinkomst... så det blir nog ingen större vinstmarginal på detta... men mycket trevligt hus!
 
Lessen, men jag tycker att det ser ut som en dussinvara på nyproducerade hus. Bilderna hade lika gärna kunnat ligga på någon tillverkares hemsida.
Ingen speciell charm eller personlighet någonstans. Dessutom verkar det ju stå tillsammans med några andra hus på en platt åker. Inget kul utanför heller alltså. Men jag gillar ju gamla hus, så jag kanske inte förstår detta?
 
Det är ju tur att inte alla gillar samma sak för då skulle det bli bra tråkigt:) Jag tycker dock att tomten är otroligt viktig för hus ett hus uppfattas och håller med om att tomten var riktigt tråkig! Om man kollar på annonsen från VårgårdaHus som rullar på högerspalten så fattar man ju direkt att läget har betydelse. Men det finns säkert dom som gillar platta tomter med bara lite gräsmatta också!
 
Jag kan tala om att huset inte står på någon åker utan det har skog runt omkring. Sjön ligger ca 1 km från huset.
Det är ju inte ett av mina favvohus men fasen så mycket snyggare sådär än orginalet Basic 3.
 
ja, det var något av d snyggaste JAG har sett - min stil på precis alltihopa... mmm I like!!! Enorm cred till den som byggt om.
 
Det är inget basic hus enligt vår A-hus säljare.
Någon som har läst av ritningen, ändrat lite och fått fram ett snarlikt hus.
Planlösningen som är sista bilden är däremot på ett basic 3
 
W
pinebar skrev:
Lessen, men jag tycker att det ser ut som en dussinvara på nyproducerade hus. Bilderna hade lika gärna kunnat ligga på någon tillverkares hemsida.
Ingen speciell charm eller personlighet någonstans. Dessutom verkar det ju stå tillsammans med några andra hus på en platt åker. Inget kul utanför heller alltså. Men jag gillar ju gamla hus, så jag kanske inte förstår detta?
Håller med, ser ut som ikea husen man ser överallt. Ingen charm, ingen personlighet, grymt små rum samt givitvis vitt överallt och den obligatoriska fondväggen. Det skulle vara intressant att veta om folk som bygger ett sådant hus (eller köper ett nytt sådant) skulle göra om valet nästa gång.
Sterilt och fina katalog bilder som säkert lockar en del var det dock.
 
är det verkligen ett smålandshus?? Hittar ingen bild på vare sig hus el ritningar på deras sida, men snyggt var d o mkt bättre detaljer o funktion än basic tycker jag personligen.
 
Jag förstår faktiskt inte alla negativa kommentarer.
Är det rönnbärs-syndrom eller vad är det.

"Ingen charm": Det kommer väl med de som bor in sig?
"Ingen personlighet": Men det är ju nybyggt, skall inte ägarna/de boende skapa det personliga?
"Grymt små rum": Visst, jättestora rum är tufft, men det kostar ju. Och vad är mervärdet?

Virvel1: Jag håller med dig. Här finns jättemöjligheter til ett fint boende.
Om man inte är låst vid statustänkandet som reflekteras i många av dessa negativa uttalanden.

//KnockOnWood
 
Nej, det är inget "rönnbärs-syndrom". Inte för mig i alla fall.
Prismässigt har jag betalt mer för vad de som gillar detta A-hus antagligen skulle kalla ett ruckel :)

Jag har bott i hus byggda 1968, 1928, 1960, 1987, 1950 och 1947.
På det viset har jag lärt mig ungefär vilka årgångar av hus som jag tycker har charm och trivsel. Och för mig är det 30-40-tal som gäller.
I huset från 87 fick jag jobba mycket mer för att få det trivsamt. Jag tycker däremot att hus från 40-talet ofta är trivsamma helt tomma, utan något piff alls.

Jag tycker iofs att 20-talshusen också är väldigt fina, men jag känner mig inte hemma i dem heller, nästan lika lite som i hus som liknar detta A-hus.
Om man går ännu längre tillbaka så tycker jag att torp-stilen är också väldigt charmig, men jag vill inte ha ett sånt hus själv heller.

För mig är problemet med huset som beskrivs här att jag tycker att det är så raka, släta och "cleana" att det känns som en offentlig miljö, ett hotell eller så. Och de möbler, som jag gissar att mäklaren har ställt dit, förhöjer bara det intrycket. Så vill jag inte bo.
 
Åh, nog är det fräscht allt. Jag gillar ju gamla hus men tycker att nya hus ska se ut som nya hus. Fast jag tycker också att det känns väldigt fantasilöst och "me too" med allt det här vita...

Vad jag däremot verkligen hänger upp mig på är förvaringen. En klädkammare på ynka 3,2 kvm och garderober?! Vi hade mer i vårt 109 kvm parhus byggt 1999: Nästan dubbelt så stor klk plus utvändigt kallförråd. Tyvärr verkar det bara alltför vanligt i dagens prefab-hus - man offrar förvaringen för att få in v-rum + kök + önskat antal sovrum med minsta möjliga "spill" på annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.