Hej! Satt och kikade på Roomservice igår och såg att de använde en "automatisk" panelbräds målare .
Det var som jag uppfattade det ett färgtråg med tre rollrar fast montererade , panelbrädan drogs genom för hand och tre sidor på brädan vart då målade. Någon som sett en sådan tingest i verkligheten elle kanske har erfarenhet ifrån den ?
Jag har sökt på nätet men inte så lätt då jag inte ens vet vad den heter / kallas !
 
En liknande variant: http://www.rollbox.se/

Har inte testat, men visst verkar det smidigt... frågan är bara hur bra täckning man får?
 
Målare brukar rekommendera att färgen ska arbetas in i panel då den är sågad.
Är det sågat måste man dessutom ha koll i vilken riktning brädan ska dras i denna typen av maskin. Däremot kan den passa bättre om det är hyvlat virke.
 
Jag såg den där låddan ute i handeln en gång och för lite plåt och några rollers så tog de ganska saftigt betalt. Om jag inte är helt ute och cyklar om priset så låg det på 45 ovikta hundralappar.

Kontruktionen är enkel, en plåtlåda med färg och tre fjäderbelastade rollers.

Det känns som att om man ska bygga hus, och har 5.000 spänn över, så ska man försöka bygga denna låda själv och för den sparade slanten köpa en dragare från Festool. Den är svårare att kopiera!
 
Vet att målarna i stan alltid efterstryker med en fet fasadpensel på skaft när man staplat dem på "ströer med klossar"

Lagavulin
 
Nu har jag nog fuskat i min research, och svaret finns säkert nånstans, men ibland måste man ju få vara lite slö ;-) Hur funkar en sån här låda för "ojämna" paneler, som baspanel eller fjällpanel? Kan tänka mig att fjällpanelen kan vara lite småsvår att få bra?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.