Är det någon mer än jag som har kalla golv på övervåningen, lägger jag handen på golvet där gavlarna sitter ihop så är golvet svinkallt. Det är likadant i bägge gavlarna, lägger jag en termometer på golvet så visar den 12 grader. Hur får man med detta på 2 årsbesiktningen, det kan ju vara varmt ute den dagen och inte som idag (2 grader) och då märks inte kylan lika mycket.
 
Är det bara där golvet möter väggen som det är kallt, eller längre in med?
Vintertid har vi iskallt på övervåningens sovrum, inte bara vid gavlarna. Nästan så man får dåligt samvete av att låta barnen sova där.
Tror det beror på ventilationen (Fresh 90) blåser rakt in om det är oväder. Har satt in "stormsäkringar", men inte hunnit testa dem än.

Det finns firmor som fotar huset med en värmekamera för att upptäcka otätheter där värmen försvinner. Har bara läst om dem i nån tidning, så har ingen aning om vad det kostar. Men det måste nog vara det bästa sättet för att påvisa otätheter.

Att Hjältevadshus kommer göra något åt saken... tja, de har säkert en förklaring varför det är kalla golv...
...om det inte går att fixa med en elastisk fog
 
Vi har haft en termografering till vårt hus och det kostade i skåne 2700kr, och då ingick mätning både ut och invändigt, på vinden och även uppmätande av fukt i badrum mm.
 
Ytan som är kall ca 10 cm från golvet och innåt. vet ett dom ska resa ett hjältevadshus åt kompisen i december så får väl ta hem dom och höra vad dom säjer. Jag får väl dokumentera med fot med jämna mellan rum och visa vid 2 års besiktningen annars
 
Vilken inomhustemp har du (eller snarare önskar du ha)? Är det golvvärme eller hur värms kåken, några fönster i närheten?
 
har 22 grader inne, vattenburen golvvärme nere och vanliga element upp,nibe 360. finns fönster finns på en dela av dom kalla partierna men även element och där är värmen högre på golvet.
 
Visst blir golven kalla på övervåningen, men jag har då inte mätt upp under 16 grader någon gång. Kanske kan ni strypa ventilerna i de rum där barnen sover något så att inte den kalla inluften gör sig så kännbar på golvet. Stryp dock inte ventilerna helt.
 
10 graders skillnad? Känns ju nästan som det är fel på isoleringen tycker jag. Om inte annat måste det vara ett sjuhelsikes drag. Jag bor i en 40talskåk och inte ens nu med 0 gradigt ute får jag så kallt på golvet. Inte ens i källaren som i pricip värms av pannan som står långt från vissa rum. Detta trots drag som det såklart är eftersom alla dörrar/fönster inte är täta. Jag har värmekamera så jag VET dvs det är inga gissningar.

Jag skulle ta dit en med IRkamera och undersöka varifrån kallraset kommer.
 
L-G: Jag undrar hur du har isolerat väggarna lite på övervåningen. Eller om jag inte minns fel så gjorde inte du övervåningen själv utan bara yt skiktet?

På vår övervåning på ett Hjv hus så har vi isolering mellan alla mellanväggar och i väggarna längst vid snedtaket så har vi först en gipsskiva sedan isolering och sedan en tunn masonit skiva. Sedan har vi ett mellanrum där man kan förvara saker sedan är det ytterligare isolering utanför i taket. Nu är vi dock inte färdiga med vår övervåning ännu så jag vet inte hur det kommer kännas när väl elementen är på.
 
Vi fick övervåningen snickarfärdig, ytan du tänker på för förvaring är väl ut med långsidorna? dom kalla golven är på kortsidorna. du borde känna redan nu om golven är kallare vid skarven mella vägg och golvspånet som jag tror du har nu.
 
L-G: Det är inget jag tänkt på hittils iallafall. Jag har alltid skor på mig när jag grejar på övervnåningen dessutom. Men har du inte element som sitter på kortsidan under fönstren? Blir det trots de väldigt kallt? Kan det vara slarv eller är de så de bygger helt enkelt?
 
Är det inte så att det blåser in under masonitskivorna (golvet) via kattvinden. Alltså från kattvind under golven till nästa kattvind ? Så verkar vara fallet hos oss. Ska kolla med snickaren om han inte kan sätta nån vindpapp på stödbensväggens utsida (mot kattvinden) och dra det ända ner till golvet (nedervåningens tak).
Pilligt jobb då det inte är spec mycket plats där ute.
Tror ni att det går med vanlig vindpapp eller ska man ta någon annan sort typ "vindpapp" av glasfiber som också finns ?

Peter Bostad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.