Vi ska fixa till vårt kök och det kommer att bli sekelskiftesinspirerat. Platsbyggt, spegeldörrar och målat med linoljefärg i vetegrått. Gammal pärlspont i taket och nyare på väggarna.

Vi hade tänkt att ha ett marmorbord (som arbetsbänk och bakbord) och vissa av bänkskivorna i marmor också. Carrarra. Nu börjar jag tveka lite och undrar om det är för ömtåligt? Är det bättre med en grå granit??
 
En marmorskiva är porösare än granit och har lättare att bli missfärgad av exempelvis rödbetor, hallon eller rödvin.
Men det går ju att behandla marmor med någon typ av impregnering för att få en tätare yta som inte blir missfärgad lika lätt.

Slitagemässigt så är ju granit tåligare men på en bänkskiva har det nog ingen praktisk betydelse om man är hyfsat försiktig med vassa och/eller tunga grejer.
 
Hemmakatten
Självklart,absolut skall ni ha ett marmorbord!!! Carreramarmorn är den klassiska att ha i äldre hem. Den kommer astt passa ypperligt!! Marmor är mkt bättreän granit att baka på. Allt tal om att rödvin och syror tär på marmorn ä riofs sann, men hur mkt vin kommer ni att spilla på bakbordet? På en arbetsskiva, även om det är marmor, skall det synas att den är använd, det hör till charmen med ett levande hem.
 
Vi valde grå kalksten från Kinnekulle. Inte lika "mainstream" som marmor i ett sekelskifteskök :)

Om man får repor eller fläckar går det att slipa den och sen olja in igen. Skivan är fantastiskt vacker med en levande yta och mängder av fossiler - vi ångrar inte valet en sekund!
 
  • DSC_2675.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle jag bara ha marmor på arbets/bakbordet hade jag inte tvekat, men vi kommer att ha marmor även bredvid både vanliga spisen och vedspisen. Det är framförallt där jag börjar bli lite tveksam. Sedan tycker jag att marmorn är så mycket vackrare i mönstringen än graniten, men jag vill inte ha en superfläckig ljus marmor heller. Usch vad det är svårt att välja hela tiden.

Är det verkligen bättre att baka på marmor än granit?

Det var en väldigt vacker kalkstenskiva - men för vår del är det nog mellan marmor och granit valet ligger. Såvitt jag förstått när jag är inne på en massa "stensidor" så är marmor och kalksten av ungefär samma känslighetsgrad.
 
Jag håller med om att marmor är roligare än granit, men kan du inte tänka dig en mörkare marmorsort än Carrara (om du vill använda marmorn till bänkskivor också)? Jag har sett ett antal gulfläckiga carraraskivor och det är inte vackert.

krillek: Det ser riktigt tjusigt ut! Har du testat bakegenskaperna?
 
Jag fick alldeles nyligen kommentaren från en konditor att granit är att föredra framför marmor.
 
Om du väljer Carrara marmor så begär av leverantören att skivorna skall vara impregnerade för att tåla vätskor bättre
Marmor är ett mjukare material än granit ( ca: 23 ggr mjukare )
Jämför man med de flesta träslagen är marmor ändå tåligare
 
Jag tycker det är jättesvårt faktiskt. Börjar nästan mera luta åt granit även om det inte riktigt passar in i stilen. Mörk marmor kan man naturligtvis fundera på, men det innebär väldigt stor skillnad mot tanken med ljusa skivor.
 
Rent estetiskt röstar jag på marmor, ingen tvekan. Men var det mitt kök skulle jag nöja mig med marmor till bakskiva/-bord och välja något annat material till resten (tycker inte att sten verkar så fasligt praktiskt till annat än bak). Har du någon skiss+bild som visar hur köket kommer att se ut?
 
AstaS skrev:
Vill nog inte blanda stensorterna. Köket finns sist i den här tråden.
Jag menade inte att du skulle blanda stensorter, jag menade marmor + något helt annat material. Granit+marmor=brrrr!
 
Aha - sorry - ibland fattar man inte : )

Men det finns en del OK ljus granit när man tittar runt.
GranitBethelWhite.jpg
GranitViscountWhite.jpg
GranitKashmirewhite.jpg

Även om - som sagt - marmor är mer levande.
BiancoCarraraCD.jpg
Bilder från Stenmagasinet
 
Tessok - såg just också det där med impregnering. Tål att tänkas på det också.
 
AstaS skrev:
Tessok - såg just också det där med impregnering. Tål att tänkas på det också.
Allt ljust material, laminat - massivträ - sten - plast är känsligt för fläckar
Med tiden får ytorna vad man kallar "patina" och om det kan man tycka olika

En impregnering skyddar delvis ytan från vätskor att tränga ner i materialet

Till sten ( marmor, granit och gabbro ) finns det light - medium - dark behandling

Light = oförändrad yta som ser "torr" ut efter behandling

Medium = en något mer intensitet i färgen

Dark = stenen får samma färgintensitet som "våt"

Ju mörkare stenen är desto mindre känsligt är det för fläckar
Granit, gabbro och diabas är i kombination med impregneringen väldigt tåliga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.