hej pelletsbrännaren går inte igång det larmar start element ur funktion
kan dessa på bilden vara sönder det är vitt på de 2 hål
 
  • gg 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_
Förmodligen om den larmar, det är svårt att se om dom är trasig man måste mäta.
Brukar stå i instruktion vad det ska vara för motstånd.
 
ok du vet inte vad 2 sådana kan kosta kallas de för elpatron??
 
_ap_
tändelement kallas det, vad är det för brännare?
 
H
Vicken brännare är det, så går det nog att få fram en leverantör?
Kan du koppla loss ena ledningen till elementen och mäta motståndet i slingan så vet du säket att det är tändelementen som är trasiga. Kan ju också vara en triac som slutat fungera så strömmen inte kommer fram till tändelementen.
 
Redigerat:
det är en viking bio brännare har inga grejer att mäta med eller hur gör man, vad är en triac??
 
H
Redigerat:
ja dyra grejer får väl gå till en v.v.s butik å mäta tändelementet
 
ja nu är det fixat det var tändelementet som var sönder köpte ett nytt för 750 kr
 
Hej!
Bara ett litet tips "ifallattt" någon råkar ut för samma sak igen och råkar läsa detta.
"Att mäta ett element" innebär ju inte att man tar fram måttbandet... :surprised: utan koppla loss kablarna som är anslutna till tändelementet - EFTER att man kopplat bort strömmen! :eek: Mät motståndet med ett elinstrument. Är det avbrott är det trasigt. :(
Men har man inget instrument och är osäker på det där med att mäta el kan man inspektera tändelementet. Är det något hål i det så är det trasigt, och är det inte trasigt så kommer det att gå sönder inom kort. :cool:
 
Nu lyser en annan grej som är trasig, fotomotståndet? vad kostar det att köpa och hur ser man om det är trasigt?
 
Hej!
Jag är inte så insatt i de där brännarna... :surprised: men efter att ha kikat på Värmebaronens hemsida och letat rätt på servicekatalogen och pelletsbrännaren så hittade jag ett fotomotstånd - som de kallar dem. Jag brukar säga optovakt, andra säger flamvakt...kärt barn har många namn. ;) Har inte en aning om hur man mäter dem eller hur brännaren larmar... :rolleyes: men den skulle kunna vara smutsig bara? :confused: De brukar bli sotiga och ev. missfärgade. Du ser om du "rycker" loss den. Ja, den kan ju ha "brunnit upp" också...
Vill du se vilken del jag pratar om har den VB.art.nr 50 00 03.
Länk till katalogen:
http://www.varmebaronen.se/html/PDF-arkivet/Servicekatalog_2008_weboptimized.pdf
Den har listpris 190 kr + moms.

Hoppas det är till ngn hjälp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.